İmâmeti nas ve tayine dayandıran İmâmîyye, Ali b. Ebû Tâlib ile başlatıp Muhammed b. Hasan el-Askerî ile sonlandırdığı on iki imamı; efdâliyet, mâsumiyet, ilim, mucize, melekle iletişim ve kendisine itaatin gibi tüm peygamberlik özelliklerinde Hz. Peygamber’le özdeşleştirmektedir. Temel dinî bir ilke olarak kabul ettiği bu düşünce onun ilâhîyyât, nübüvvât ve sem‘îyyât kapsamındaki inanç ve anlayışlarının şekillenmesinde büyük rol oynamıştır. İmâmet Doktrini denilen bu düşünceyi naslarla temellendirmek amacıyla birçok Kur’ân ayetini düşüncesine mesnet yapmaya çalışan İmâmîyye, bu amacını gerçekleştirmek için nasların içsel (bâtınî) anlamlarına yönelmiştir. Bunu yaparken ayetlerin siyâk, sıbâk, sebeb-i nüzul ve anlam çerçevesini dikkate almamasının yanında, ileri sürdüğü tezlerin tarihsel gerçekliklerle uyuşmaması da İmâmet Doktrininin, naslarla temellendirilmesi mümkün olmayan bir düşünce olduğunu ortaya koymaktadır.
In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). He identifies the Prophet. This thought, which he considers as a basic religious principle, has played a great role in the formation of his faith and understanding within the framework of the divine, nubuvatt and sem'iyyat. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “There are many verses of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) which are the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him).” In this way, the verses do not take into account the black, sbbâk, reason-i nûul and meaning framework, and the theses that they propose are not in line with historical realities, and it is revealed that the doctrine of Imâmet is a thought that is not possible to be founded on the basis of the mouth.
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|