User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 102
 Downloands 36
Mâtürîdî’de İmân Ahlâkı Takvâ’nın Psiko Sosyal İşlevi
2019
Journal:  
SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL (SSSJournal)
Author:  
Abstract:

Allah-insan ilişkisini tanımlarken en fazla referansta bulunulan terim olan takvâ, inanç, söz ve davranışlarda önemli bir fonskiyona sahiptir. Kur’ân’da “takvâ elbisesi”, “takvâ temelli bina” ve “en iyi azık takvâ” ifadeleri geçer. Allah takvâ sahiplerine değer verir, sever ve onlarla beraberdir. “Allah’tan korkmak” anlamı, bireyi toplumsal hayattan dışlayan mistik eğilimlere yönlendirmiş ve takvâ’nın işlevini daraltmıştır. Büyük Türk âlimi Mâtüridî (ö.333/944), müslümanın hayatında takvâ’yı psikolojik ve sosyolojik bir kavram olarak görür, imân ahlâkı, sorumluluk ve kulluk bilinci olarak yorumlar. İnsanın nereden geldiği, nereye gideceğini, dünyaya geldiği ilk günden öleceği güne kadar yaptığı maddî ve manevî bütün davranışlarını düşünmesi, sorumluluk bilincinde olmasıdır. Bir yönüyle de yaratıcıya ve yaratılmışlara karşı kulun saygı ve sorumluluk hassasiyetini ifade eder. İlahi buyruklara şuurlu bir şekilde itaat etmekle, yasaklarından da kaçınmakla kazanılır. İmân eksenli takvâ, üzerine alınan görev ve sorumluluğun hikmetli ve adâletli bir şekilde yerine getirilmesine yardım edici psiko sosyal bir faktördür. Mâtürîdî’de Allah takvâyı her türlü iyilikleri kapsayıcı, bütün iyiliklerin temeli, her türlü lezzet ve mutluluğa ulaştıran bir yol; tüm iyilik ve bereketi elde etmeye vesile kılmıştır. İnançta takvâ; iman, tevhid, itaat, sevgi, sabır, şükür, ihlâs ve huşû olarak görülürken, davranışlarda takvâ; ibâdet, iyilik, çalışma, saygı, hikmet, adâlet, merhamet, kötülüklerden uzaklaşmak ve güzel ahlâk şeklinde tezahür eder. Dolayısıyla takvâ imânın psiko sosyal ahlâk yönüdür. Bu çalışmada Mâtürîdî’ye göre takvâ’nın psiko sosyal işlevi incelenmektedir.

Keywords:

Mâtürîdî’de İmân Ahlâkı Takvâ’nın Psiko Sosyal İşlevi
2019
Author:  
Abstract:

The term most referenced when defining the relationship between God and man has an important fonskiyon in fear, faith, word and behavior. In the Qur’an, the words “takvâ dress”, “takvâ based building” and “the best little fear” pass. God loves and loves those who fear, and is with them. The meaning of "fear of God" has directed the individual to the mystical trends that exclude from social life and has narrowed the function of fear. The great Turkish scientist Mâtüridî (p.333/944) sees fear as a psychological and sociological concept in the life of the Muslim, interpreting faith as morality, responsibility and worship consciousness. It is to think about all the physical and spiritual behaviors that the man has done from where he comes, where he will go, from the first day he comes to the world until the day he dies, and to be aware of responsibility. The creator and the creator are the creator and the creator are the creator and the creator are the creator. The divine commandments are obtained by consciously obeying and avoiding their prohibitions. Faith is a psycho-social factor that helps to fulfill the duty and responsibility taken on it wisely and fairly. In Maturidi, Allah has made the fear of all kinds of goods covering, the foundation of all goods, a way to all kinds of taste and happiness, the opportunity to obtain all kinds of goods and blessings. In faith, fear is seen as faith, toughness, obedience, love, patience, gratefulness, intrusion and humility, and in behavior, fear is manifested in the form of worship, goodness, work, respect, wisdom, justice, mercy, away from evil and good morality. Thus, fear of faith is the psycho-social moral direction. In this study, according to Mâtürîdi, the psycho-social function of Takva is studied.

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles








SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL (SSSJournal)

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 3.460
Cite : 2.588
2023 Impact : 0.028
SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL (SSSJournal)