Kadına yönelik şiddet, hem dünyanın hem de Türkiye’nin en önemli toplumsal sorunlarından biridir. Ataerkil kültürün birürünü olan kadına yönelik şiddetin sözde nedenlerinden birisi “namus” olgusudur. Namus kültürünün egemen olduğu toplumlarda kadınlar namus adına sözel, psikolojik, cinsel ve fiziksel şiddete uğramakta hatta namus cinayetlerine kurban gitmektedirler. Namus adına kadına uygulanan şiddete yönelik tutumların sosyodemografik değişkenlerden etkileneceği varsayımından hareketle bu araştırmanın amacı gelecekte toplumsal yapının belirleyicileri ve yön vericileri olacak olan üniversite öğrencilerinin namus adına kadına uygulanan şiddete yönelik tutumlarının cinsiyet, okunulan alan, sınıf düzeyi, ailenin gelir düzeyi, gelinen bölge, anne-baba eğitim düzeyi gibi sosyo-demografik faktörlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır. Araştırma Sivas Cumhuriyet Üniversitesi’nin farklı bölümlerinde okuyan tabakalı örnekleme ve kolayda örnekleme teknikleri ile belirlenen 662 kişi ile yürütülmüştür. Araştırmada kişisel bilgi formu yanında Işık ve Sakallı-Uğurlu (2009) tarafından geliştirilen Namus Adına Kadına Uygulanan Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği (NKUŞTÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizi ikili gruplar için bağımsız örnekleme t testi, üç ve daha fazla gruplar için tek yönlü varyans analizi ile yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre genel olarak öğrencilerin namus adına kadına uygulanan şiddeti onaylamadıkları ancak erkekler, sağlık ve fen bilimleri alanında okuyanlar, birinci ve ikinci sınıf öğrencileri ile annesi okur-yazar olmayan öğrenciler namus adına kadına uygulanan şiddete daha olumlu bakmaktadır. Gelir düzeyi, gelinen bölge ve baba eğitim düzeyine göre gruplar arasında farklılık yoktur.
Violence against women is one of the most important social problems in both the world and Turkey. One of the so-called causes of violence against women, which is the union of the atherical culture, is the "namus" phenomenon. In societies where the Namus culture is dominated, women are victims of oral, psychological, sexual and physical violence on the name of Namus, and even victims of Namus murders. From the assumption that the attitudes to violence applied to women in Namus will be influenced by sociodemographic variables, the aim of this study is to show that the attitudes to violence applied to women in Namus, which will be the determiners and directors of the social structure in the future, are differentiated by sociodemographic factors such as gender, reading area, class level, family income level, married area, parent education level. The study was conducted with 662 people identified by layer sampling and easy sampling techniques studying in different departments of the Republic of Sivas University. The study, in addition to the personal information form, used the measure of attitude towards violence applied to women named Namus (NKUŞTÖ) developed by Light and Slack-Happy (2009). The analysis of the data is done with an independent sampling t test for two groups, with one-way variance analysis for three or more groups. According to the findings obtained, students generally don’t confirm the violence applied to women on behalf of namus but men, students in the field of health and science, first and second-class students and students without their mother reading-writing are more positive to the violence applied to women on behalf of namus. There is no difference between the groups according to the income level, the married region and the father's level of education.
Alan : Hukuk; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|