Divan edebiyatı, toplumsal hayatı ilgilendiren her türlü kültürel kaynaktan yararlanmıştır. Mitoloji de edebiyatın yararlandığı bu kaynaklardan biridir. İran dil ve kültürünün, Orta Asya ve Osmanlı sahası Türk dili ve Türk kültür ve edebiyatı üzerinde etkili olduğu bilinmektedir. Klasik edebiyat şairleri arasında gösterilen İbrahim Hakkı, dini-tasavvufi şiirlerinde Şehname kaynaklı unsurlara fazla yer vermemiştir. Klasik edebiyat şairlerinin özellikle kasidelerinde yoğun olarak kullandıkları bu malzemenin, Erzurumlu İbrahim Hakkı Divanı’nda az kullanılmasının sebebi, mutasavvıf bir şair olarak, dünya ve devlet adamlarından bir beklenti içerisinde olmayışı, bunun için devlet büyüklerine kaside sunmayışı olarak değerlendirilebilir. Bu sebeple genelde Klasik edebiyat şairlerinin devlet erkânını övmek için kasidelerinde teşbih ve telmih ilgisiyle çokça yer verdikleri mitoloji ve Şehname kaynaklı unsurlara, İbrahim Hakkı Divanı’nda fazla ihtiyaç duyulmamıştır. Ancak sınırlı da olsa şairin bu malzemeyi kullanması, onun dini-tasavvufi şiir dil ve üslubuna Klasik edebiyatın söylem özelliği katmasını sağlamıştır.
Divan literature has taken advantage of all kinds of cultural resources that are relevant to social life. Mythology is one of the sources of literature. It is known that the language and culture of Iran has an influence on the Turkish language and the Turkish culture and literature in Central Asia and the Ottoman area. Among the classical literary poets, Ibrahim Hakı has not given much place to the elements derived from Şehname in his religious-tasavvufi poems. The reason for the little use of this material, which the classical literary poets use especially in their castles, in the Erzurumlu Ibrahim's Court of Law, is that it is not in an expectation from the world and the people of the state, as a mutasavvif poet, and that it can be regarded as not presented in the castle to the great states. This is why the classical literature poets often have not been much needed in the Mithology and the Elements of the Cehname, which they have placed in their castles with a lot of encouragement and telmih interest to praise the state forth, in the Abraham Law Divine. But the poet’s limited use of this material has made it possible for his religious-tasavvuff poetry language and style to add the characteristic of classical literature.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|