User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 57
 Downloands 24
MÂTÜRÎDÎ’DE RIZÂ’NIN PSİKO SOSYAL İŞLEVİ
2019
Journal:  
Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi
Author:  
Abstract:

Allah ile kul ve insanlar arasında kullanılan rızâ kelimesi, inanç, söz ve davra-nışlarda önemli bir fonskiyona sahiptir. Büyük Türk âlimi Mâtüridî (ö.333/944), bireyin hayatında rızâ’yı psikolojik ve sosyolojik bir kavram ola-rak görür. İnsanın kalp, söz ve davranış olarak bütün eylemlerini rızâ ile yap-ması huzur ve mutluluklara vesile olduğunu söyler. Sağlam ve sağlıklı toplum-sal hayat karşılıklı rızâ ile yaşar. Âile, kadın ve erkeğin karşılıklı rızâsı teme-linde sevgiyle kurulur. Anlaşma, alışveriş, ibadet, sevgi, saygı, güven gibi psi-ko sosyal unsurların arka planında rızâ vardır. Ticârî işlerde karşılıklı rızâ esas olduğundan rızâya dayalı ticaret meşrû kazanç yolu kabul edilir. Rızâ, Al-lah’ın irâde sıfatı açısından da incelenir. Rızâ ile irâdenin aynı mahiyette oldu-ğu, kötü nitelikli fiillerin Allah’ın irâdesinin dışında olduğu düşüncesini eleşti-ren Mâtürîdî, ilâhî irâdenin kulun iyi ve kötü nitelikli tüm fiiline taalluk ettiği-ni, rızânın ise sadece iyiliğe yönelik fiillerde olduğunu, Allah’ın kulun kötü fi-illeri işlemesine râzılığı olmadığını söyler. Allah kulun kötülük yapmasına, kü-für ve inkârı tercih etmesine râzı olmaz. Mutlak adâleti ve hikmeti gereği ku-lun özgür irâdesiyle yaptığı iyi ve kötü bütün fiillerine karşılık verir. İbadet ve kulluğun nihaî gâyesi, Allah’ın rızâsına ermek olduğundan insanların yaptıkla-rı güzel ve hayırlı işler Allah’ın rızâsını kazanmaya vesile olduğu gibi kötülük ve günahlar da O’nun gazâbına sebep olur. Varlıkların birbirlerinden râzı ol-maları huzur ve mutluluğa vesile ahlâkî nitelik ve erdem kabul edilir. Rızâ kavramı, insan eyleminin nasıl ve ne şekilde olması gerektiğini yani Allah’ın istediği, sevdiği ve râzı olduğu kul prototipini anlatır. Bu çalışmada Mâtürîdî’ye göre rızâ kavramının psiko sosyal işlevi incelenmektedir.

Keywords:

MÂTÜRÎDÎ’DE RIZÂ’NIN PSİKO SOSYAL İŞLEVİ
2019
Author:  
Abstract:

The word of God and the servant, and the word of God, and the word of man, and the word of man, and the word of man, and the word of man, and the word of man, and the word of man, and the word of man, and the word of man, and the word of man, and the word of man, and the word of man, and the word of man, and the word of man, and the word of man, and the word of man. The great Turkish scientist Mâtüridî (p.333/944) sees the satisfaction in the individual’s life as a psychological and sociological concept. He says that the man, as his heart, word and behavior, does all his actions with pleasure, and that it is the opportunity for peace and happiness. A healthy and healthy community life lives with mutual satisfaction. A woman and a man are in love with each other and love with each other. There is consent in the background of psycho-social elements such as agreement, shopping, worship, love, respect, confidence. The way of trading is the way of trading is the way of trading is the way of trading is the way of trading is the way of trading. It is also considered by Al-Qaeda’s rhetoric. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) God does not prefer that the servant does evil, and that he prefers the curse and the disbelief. He is the one who gives good and evil, and he is the one who gives good and evil; he is the one who gives good and evil. God’s worship is the worship of God’s worship, the worship of God’s worship is the worship of God’s worship, the worship of God’s worship is the worship of God’s worship. They are the one who gives peace and happiness to each other, the one who gives peace and happiness to each other. The concept of satisfaction describes how and how the human action should be, i.e. the prototype of the servant that God wants, loves and enjoys. In this study, according to Mathuridi, the psycho-social function of the concept of satisfaction is studied.

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles






Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 816
Cite : 578
2023 Impact : 0.039
Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi