User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 132
 Downloands 27
İran Resim Sanatında Kaligrafik Eğilimler
2017
Journal:  
Sanat ve Tasarım Dergisi
Author:  
Abstract:

Çağdaş İran resmi, kısa geçmişine karşın özgünlük arayışlarının yoğun olduğu bir süreç içindedir.  Bu arayışta kimi zaman Batı resim kavramlarını öğrenme/öykünme biçimine dönüşmüş, kimi zaman tarihsel kaynakların yorumuna gidilmiştir. Bu bağlamda İslam kaligrafisinin İran resminde yorumu her iki açıdan değerlidir. Kaligrafi İran resminde başlıca iki biçimde uygulanır: Yazı niteliği korunarak ve soyutlama temelinde. Yazı motif olarak kullanıldığında kaligrafi resmin konusuna bağımlıdır. Araştırmacılara göre İran resim sanatında kaligrafik eğilimler 1950’lerde ortaya çıkmıştır. Bu eğilim bağımsız bir sanat tarzı olarak kabul edilmeden önce, bazı kıvılcımler ve emareler görülmeye başlanmış, ancak Saghakhaneh  okulu ile birlikte çağdaş soyut kaligrafi resim sanatı tüm benliğiyle yerini almıştır. İran sanatına yansıdığı süreçte pek çok sanatçı benzer eserler üretirken, zengin kaligrafi geleneğinin etkilerini de göz ardı etmemişleridr. Çağdaş İran sanat tarihçileri, Hossein Zenderoudi’yi bu eğilimin kurucusu olarak kabul ederler.  Bu çalışmada söz edilen Sadegh Barirani, Mansoure Hosseini, Sadegh Tebrizi ve Mohammad Ehsaie, Nasrollah Afjeyi ve benzeri sanatçılar kimi doğrudan doğruya kaligraf, kimi ise hem kaligraf hem ressam sanatçı olarak kabul edilip eserleriyle değerlendirilmişlerdir.

Keywords:

Kaligraphic Trends in Iran's Painting Arts
2017
Author:  
Abstract:

The contemporary Iran image is in a process in which, despite its short history, the search for originality is intense.  In this search, sometimes the Western painting concepts have become a form of learning/historical narration, sometimes the interpretation of historical sources. In this context, the interpretation of Islamic caligraphy in the Iranian picture is valuable in both aspects. Caligraphy is applied in two main forms in the Iranian picture: Writing nature preserved and on the basis of abstraction. When the text is used as a motivation, the caligraphy depends on the subject of the picture. According to researchers, caligraphic trends in the Iranian painting art appeared in the 1950s. Before this trend was recognized as an independent art style, some flames and orders began to be seen, but together with Saghakhaneh school, contemporary abstract caligraphy painting art took its place with all its self. While many artists produced similar works in the process that they reflected in Iran's art, they did not ignore the effects of the rich caligraphic tradition. Contemporary Iranian art historians recognize Hossein Zenderoudi as the founder of this trend.  Sadegh Barirani, Mansoure Hosseini, Sadegh Tebrizi and Mohammad Ehsaie, Nasrollah Afjeyi and other artists mentioned in this work are some directly caligraph, some both caligraph and painter artists and evaluated with their works.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles












Sanat ve Tasarım Dergisi

Field :   Güzel Sanatlar; Mimarlık, Planlama ve Tasarım; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 781
Cite : 3.514
2023 Impact : 0.154
Sanat ve Tasarım Dergisi