Gelenek, bir milletin kültür birikiminin devingen döngüsüdür. Bütün medeniyetlerde var olan gelenek kavramı sanatta, mimaride, teolojide, antropolojik unsurlarda ve özellikle edebiyatta kendisini gösterir. Dünya üzerindeki milletlerin edebiyatı, gelenekle yoğrulur ve günümüzdeki şeklini alır. Millî edebiyatlarda, halk edebiyatı ürünleriyle diğer yazılı edebî anlayışların birikimi olan gelenek, aynı şekilde Türk edebiyatına da yansır. Bu birikim, Türk edebiyatında divan edebiyatı ve halk edebiyatının ortak mirası olarak tanımlanabilir. Türk edebiyatında şairlerin birçoğu gelenekten etkilenirler. Bazı şairler geleneği reddedip bazıları destekler. Gelenekten etkilenme, savunma ya da ona karşı çıkma, izlerini yitirmeden günümüze kadar devam eder. Edebiyatımızda geleneğin etkisini yoğun bir şekilde gördüğümüz günümüz şairlerinden biri de Nurullah Genç’tir. Genç, hem halk edebiyatının masalsı unsurlarını hem de divan geleneğinin özü olan İslam estetiğini şiirlerine aktarır. Şairin bu sentezi en iyi tanımlayan kitabı da gül ve ben’dir. Onun şiirlerindeki geleneğe ait unsurları ortaya çıkarmak, günümüz şiirinin gelenekle olan bağını görmek açısından önem kazanır.
Tradition is the deving cycle of a nation’s cultural accumulation. The concept of tradition that exists in all civilizations shows itself in art, architecture, theology, anthropological elements, and especially literature. The literature of the peoples on the world is joined with tradition and takes its current shape. In national literature, the tradition, which is the accumulation of public literature products and other written literary concepts, also reflects the Turkish literature. This accumulation can be defined as a common heritage of divan literature and public literature in Turkish literature. Many of the poets in Turkish literature are influenced by tradition. Some poets reject the tradition and some support. Being influenced by the tradition, defending or resisting it, continues until today without losing its traces. One of the poets today that we see the influence of the tradition intensely in our literature is Nurullah Young. The young man translates both the narrative elements of the folk literature and the Islamic esthetics, which is the essence of the divan tradition, to his poems. The poet’s book that describes this synthesis is Rose and I. Discovering the elements of the tradition in his poems becomes important in terms of seeing the connection of today’s poetry with the tradition.
Field : Eğitim Bilimleri; Filoloji
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|