Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 88
 İndirme 38
II. Abdülhamid Eseri “Ertuğrul Tekke Cami-Tevhithanesi” Abdulhamid II’s Architectural Structure “Ertugrul Tekke Mosque- Dervish Lodge”
2019
Dergi:  
ODU Journal of Social Sciences Research
Yazar:  
Özet:

 Özet Lale Devri ile başlayan Batılılaşma hareketleri Sultan II. Abdülhamid döneminde de kesintiye uğramadan devam etmiş, Avrupa tarzı yenileşme girişimleri gerçek anlamda ürünlerini onun döneminde vermiştir. Bu etkileşim geleneksel mimarinin yapısal özelliklerini değiştirmekten ziyade dekorasyon ve süsleme gibi unsurlarda kendini göstermektedir. 19. yüzyılın sonlarına doğru Osmanlı mimarisinde seçmeci (karma, eklektik) bir üslup anlayışının ortaya çıktığı görülmektedir. Neo-Barok, Neo-Klasik üsluplarla birlikte Neo-Grek, Neo-Gotik ve Neo-Rönesans gibi Batılı sanat etkileri Osmanlı-Türk etkileri ile kaynaşarak tek bir bina üzerinde bir arada serbestçe kullanılmıştır. Batı üslubunun mimari süsleme biçimleri böyle bir dinî yapıda, dünyevî yapılardaki kadar zengin bir şekilde uygulanmıştır. İstanbul Ertuğrul Tekke Camii’nin özellikle hünkâr kasrına dâhil olan mekânları kalem işi süsleme programı açısından oldukça zengin olup dönemin eklektik zevkini ve modasını yansıtır. Bu süslemeler Ertuğrul Tekkesi’ne adeta saray havası vermektedir. 19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisi’nin son dönemine ait olan bu yapı, dönemin sosyo- kültürel yapısı ile mimari özelliklerini belgeleyen bir kültür mirasıdır. Ertuğrul Tekke Camii, II. Abdülhamid’in Panislamist siyasetine uygun olarak, başkentte inşa edilmiş bir yapıdır. Anahtar Kelimeler: II. Abdülhamid, Ertuğrul, Cami, Ertuğrul Tekke Camii, Tarikat Yapıları. Abstract Westernization activities started with The Tulip Period continued during the period of Sultan II. Abdülhamid without interruption, European-style renovation activities gave its products in its real sense during his period. This interaction manifests itself in elements such as decoration and ornamentation which are far from changing the structural characteristics of traditional architecture. Towards the end of the nineteenth century, it appears that an eclectic (mixed, eclectic) conception of style emerged in Ottoman architecture. Western artistic influences such as Neo-Grek, Neo-Gothic and Neo-Renaissance together with Neo-Baroque, Neo-Classical styles were freely used together on a single building by integrating Ottoman-Turkish influences. The architectural ornamental forms of Western style have been applied in such a religious structure as richly as in earthly structures. The places especially included in the Sultan’s mahfil of Istanbul Ertuğrul Tekke Mosque are rich in terms of hand-carved decorating programs which reflect the eclectic taste and fashion of the period. These decorations make Ertugrul Tekke  like a palace. This building which belonged to the late period of the 19th century Ottoman architecture is a cultural heritage documenting the socio-cultural and architectural characteristics of this period. Ertuğrul Tekke Mosque in accordance with Abdulhamid's Pan-Islamist policy is a  structure incentral of  the capital. Key Words: Abdulhamid II, Ertugrul, Mosque, Ertugrul Tekke Mosque, Religious Order Structures.

Anahtar Kelimeler:

II. Abdülhamid Eseri “Ertuğrul Tekke Cami-Tevhithanesi” Abdulhamid II’s Architectural Structure “Ertugrul Tekke Mosque- Dervish Lodge”
2019
Yazar:  
Özet:

The Lale Revolution began with the Sultan II. During the period of Abdülhamid continued without interruption, European style renewal efforts in real sense gave their products in his period. This interaction manifests itself in elements such as decoration and decoration rather than changing the structural characteristics of traditional architecture. At the end of the 19th century in the Ottoman architecture appeared a selective (carma, eclectic) conception of the statue. Neo-Barock, Neo-Classic, Neo-Greek, Neo-Gothic, and Neo-Renaissance, the Western art effects, along with the Ottoman-Turkish effects, were freely used together on a single building. The forms of architectural decoration of the Western style have been applied in such a religious structure, in a rich way as in the worldwide structures. The locations of Istanbul Ertuğrul Tekke Camii are rich in terms of the pen work decoration program and reflect the eclectic pleasure and fashion of the period. These decorations give a lot of palace air to the Ertuğrul Tekkesi. 19th. This structure, which belongs to the last period of the Ottoman Architecture of the Century, is a cultural heritage that documented the socio-cultural structure and architectural characteristics of the period. The Camii, II. According to the Pan-Islamist policy of Abdülhamid, it is a building built in the capital. Keywords: 2nd Abdelhamid, Ertuğrul, Cami, Ertuğrul Tekke Camii, Tarikat Buildings. Abstract Westernization activities started with The Tulip Period continued during the period of Sultan II. Abdülhamid without interruption, European-style renovation activities gave its products in its real sense during his period. This interaction manifests itself in elements such as decoration and ornamentation which are far from changing the structural characteristics of traditional architecture. Towards the end of the nineteenth century, it appears that an eclectic (mixed, eclectic) conception of style emerged in Ottoman architecture. Western artistic influences such as Neo-Greek, Neo-Gothic and Neo-Renaissance together with Neo-Baroque, Neo-Classical styles were freely used together on a single building by integrating Ottoman-Turkish influences. The architectural ornamental forms of Western style have been applied in such a religious structure as rich as in landly structures. The places especially included in the Sultan's mahfil of Istanbul Ertuğrul Tekke Mosque are rich in terms of hand-carved decorating programs which reflect the eclectic taste and fashion of the period. These decorations make the castle like a palace. This building which belonged to the late period of the 19th century Ottoman architecture is a cultural heritage documenting the socio-cultural and architectural characteristics of this period. Ertuğrul Tekke Mosque in accordance with Abdulhamid's Pan-Islamist policy is a structure central of the capital. Keywords: Abdulhamid II, Ertugrul, Mosque, Ertugrul Tekke Mosque, Religious Order Structures.

0
2019
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler










ODU Journal of Social Sciences Research

Alan :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.021
Atıf : 2.300
ODU Journal of Social Sciences Research