Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 7
 Görüntüleme 293
 İndirme 45
 Sesli Dinleme 1
DOĞU-BATI ARASINDA TÜRK SİNEMASI: KORKU FİLMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME
2006
Dergi:  
Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences
Yazar:  
Özet:

Bu çalışmada, Türk sinemasında yapılmış olan fantastik korku türünde filmler ele alınmış, sosyolojik ve sanatsal düzeyde Türk toplumunda Batılı anlamda korku sineması için uygun bir zemin olup olmadığı tartışılmıştır. Çalışmanın temel savı, söz konusu filmlerin başarısız oldukları, Batı'nın kültürel kodları içinde bir anlama sahip metaforik düzenlemelerle korku filmi yapmaya çalışıldığı ve dolayısıyla bu uğraşının dinsel, düşünsel, kültürel ve toplumsal yaşam pratiği açısından Batı'dan farklı olan bizim toplumumuz için geçersiz olduğudur. Farklılık, Hıristiyan-Batı ve Müslüman-Doğu karşılaştırması içerisinde gösterilmiştir. Bu bağlamda bir sanat dalı olarak sinemanın bileşenleri sıfatıyla, inanç ve yaşayışla temellenen zihniyet, anlatı ve görsel sanat gelenekleri ile toplumsal yaşayış arasındaki kimi ayrımlar gösterilmeye çalışılmıştır. Türk sinemasından farklı olarak, Batı'da korku sinemasının özellikle kendi toplumsal, tarihsel, dinsel ve folklorik kaynaklarından beslenen özgün bir korku edebiyatına dayandığına işaret edilmiştir. Ayrıca bireyin yazgısı ile olan ilgisi ve bu ilgiye bağlı olarak trajik hissin, korku sineması için önemi dolayısıyla, anlatıdaki yeri üzerinden iki ayrı gelenek arasındaki farklılığa vurgu yapılmıştır. Özellikle Amerikan sinemasını kendine örnek alan Türk film yönetmenlerinin, kendi seyircisine daha yakın eser verebilmeleri ve gerçek manasıyla Türk sinemasından söz edilebilmesi için, varoldukları toplumun niteliklerine, örneğin kendi halk inanışlarından kaynaklanan korku motiflerine bakmaları önerilmiştir. Anahtar sözcükler: Korku Sineması, Türk Sineması, korku edebiyatı. Abstract: The Turkish Cinema between The East and The West: An Evaluation of The Horror Movies This study analyses the products of the Turkish Cinema under the genre of fantastic-horror movies and questions the sociological and artistic grounds on which the works under investigation rest from the vantage point of the Turkish society and Western understanding. The basic argument of the study is the inadequateness of the films in question, and the director's attempts to record a motion picture by the plotlines that acquire a noteworthy meaning only within the cultural codes of the Western world therefore, making them invalid for the Turkish society which stands on a totally different pole in terms of religious, cultural and societal living practice from the West. In this respect, some discriminations of the mentality based on belief together with the way of living, narration, and the traditions of the visual arts have been pointed out in the sense of the components of cinema as a branch of art. It is suggested for Turkish directors – particularly the ones who take American fantastic-horror cinema as a model – in order to produce their films which are akin to their own society and to build a 'Turkish Fantastic-Horror Cinema' in a real sense they should rely on features, horror themes stemming from folk tales for instance, of the culture they belong to. Key words: Horror Cinema, Turkish Cinema, horror literature.

Anahtar Kelimeler:

Turkish cinema between the East and the West: a review of horror films
2006
Yazar:  
Özet:

In this study, the films of the fantastic type of horror, which were made in the Turkish cinema, were discussed and discussed whether there is a suitable ground for the horror cinema in the Western sense in the Turkish society at the sociological and artistic level. The basic argument of the study is that the films are failed, that the West is trying to make a horror film with metaphoric arrangements that have a meaning in the cultural codes, and that this effort is therefore ineffective for our society, which is different from the West in terms of religious, mental, cultural and social life practices. The difference is shown in the Christian-West and Muslim-Eastern comparison. In this context, a branch of art has been attempted to show some differences between the intellectual, narrative and visual art traditions and social life, based on faith and life. Unlike Turkish cinema, it has been pointed out that in the West, horror cinema is based on an original horror literature feeding from its own social, historical, religious and folklore sources. Furthermore, the interest of the individual in the literature and the tragic feeling in connection with this interest, due to its importance for the horror cinema, has been emphasized on the difference between the two distinct traditions through the place in the story. In particular, Turkish filmmakers who take the American cinema as an example of themselves are recommended to look at the qualities of the society in which they exist, for example, the fear motives arising from their own people's beliefs, in order to be able to give work closer to their audience and to be able to speak of the Turkish cinema in the real sense. Keywords: horror cinema, Turkish cinema, horror literature. Abstract: The Turkish Cinema between The East and the West: An Evaluation of The Horror Movies This study analyses the products of the Turkish Cinema under the genre of fantastic-horror movies and questions the sociological and artistic grounds on which the works under investigation rest from the advantage point of the Turkish society and Western understanding. The basic argument of the study is the inadequacy of the films in question, and the director's attempts to record a motion picture by the plotlines that acquires a noteworthy meaning only within the cultural codes of the Western world therefore, making them invalid for the Turkish society which stands on a totally different pole in terms of religious, cultural and social living practice from the West. In this regard, some discriminations of the mentality based on belief together with the way of living, narration, and the traditions of the visual arts have been pointed out in the sense of the components of cinema as a branch of art. It is suggested for Turkish directors - those who take American fantastic-horror cinema as a model - in order to produce their films that are similar to their own society and to build a 'Turkish Fantastic-horror cinema' in a real sense they should rely on features, horror themes stemming from folk tales for example, of the culture they belong to. Key words: Horror Cinema, Turkish Cinema, horror literature.

0
2006
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler




Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 410
Atıf : 2.069
Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences