Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 97
 İndirme 33
FROM A JOURNEY OF INNER STRUGGLE TO A CATASTROPHE: ^ HENRIK IBSEN’S HEDDA GABLER
2015
Dergi:  
İnönü University International Journal of Social Sciences (INIJOSS)
Yazar:  
Özet:

In a cultural framework shaped by patriarchal ideology, Ibsen’s 1890 play Hedda Gabler explores women’s two major roles within the family, daughter and mother/wife and examines how the title character’s resistance to these female roles, as the play unfolds, is characteristic of her rebellion against the conventional turn-of-the-century view of woman’s place. The play portrays the reduction of the woman to her status as female, and this adds to the hopelessness of Hedda’s situation and, undeniably, brings about her catastrophic end. Her being a member of a declining aristocratic class and the fear of ending up as a spinster make Hedda see marriage into a respectable middle class/academic family as the only means of escape. Nevertheless, she becomes oppressed by the narrow conventions and conformity of a petit-bourgeois society that imprison her in conventional expectations of female roles. Despite the hints that she should have a baby, Hedda resists the maternal role throughout the play, which is commonly considered to be a woman’s sole and inevitable vocation in life.  It is within this framework that this paper aims at discussing how Hedda’s refusal to fit into the accepted female roles of wife and mother results in her victimization and downfall: she kills herself with a pistol immediately after she plays a “frenzied dance melody on the piano” through which she metaphorically cries for help raising her voice because she recognizes that she is confined to her feminine role.  

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler
İnönü University International Journal of Social Sciences (INIJOSS)

Alan :   Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 300
Atıf : 1.791
2023 Impact/Etki : 0.151
İnönü University International Journal of Social Sciences (INIJOSS)