Cengiz Aytmatov, eserlerinde tabiat âşığı bir yazar olarak karşımıza çıkar. Bunda doğduğu coğrafyanın eşsiz tabiat güzelliklerine sahip olmasının da etkisi vardır. Onun eserleri, kronolojik olarak değerlendirildiğinde, tabiat-insan ilişkisinin, şahit olduğu siyasî ve sosyal gelişmelerin de etkisiyle, zaman içinde değişen ve farklılaşan bir bakış açısıyla işlediğini görürüz. Sovyet rejimine güvendiği ve inandığı dönemlerde, söz gelimi tarlaların makinelerle ekilip biçilmesi gibi faaliyetlerden hareketle tabiat, idealize edilerek verilir. “Beyaz Yağmur”, “İlk Öğretmenim” bu bakış açısıyla yazılmış eserlerdir. “Deve Gözü” ve Elveda Gülsarı’da ise söz konusu idealizasyonda kırılmaların yaşandığını görürüz. Tabiat katliamının daha da genişleyip siyasî emellerin bir odağı haline gelmesi, Gün Uzar Yüz Yıl Olur, Kader Ağı (Kıyamet) [Dişi Kurdun Rüyaları] ve Dağlar Devrildiğinde Ebedi Nişanlı eserlerinin ana temasını oluşturur. Aytmatov’u başa
Cengiz Aytmatov appears to us as a natural lover in his works. It also has the effect that the geography in which it is born has its unique natural beauty. When his works are chronologically evaluated, we see that the nature-human relationship, as well as the influence of the political and social developments he witnesses, is processed in a perspective that changes and differs over time. In the periods in which the Soviet regime was trusted and believed, the promise was given by idealization by movement from activities such as the planting and shaping of fields by machines. “White Rain” and “My First Teacher” are works written in this perspective. In the "Deve Eye" and Goodbye Smile, we see the breakdowns in this idealization. The extension of the murder of nature and becoming a center of political emiles, the day will be a hundred years old, the Destiny Network (Women's Dreams) and when the mountains are converted, the main theme of the Eternal Wedding works. The Aytmatov
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|