Bu çalışmanın amacı, Novalis’in “Geceye Övgüler” (Hymnen an die Nacht) adlı eserinde yer alan ilk ilahi şiir ile Hölderlin’in “Ekmek ve Şarap” (Brot und Wein) adlı toplam dokuz bölümden oluşan şiirinin ilk bölümünü bilişsel-fenomenolojik bir yaklaşım doğrultusunda ele almak ve sinestezinin bu şiirlerdeki işleniş biçimini açığa çıkarmaktır. Şairlerin duyumsama biçimindeki öz ve zihinlerindeki derinliği aşkınlığa taşıma eğilimleri, çalışmanın birden fazla görüşle ilişkisini kurmaktadır. Bu bağlamda, Maurice Merleau-Ponty’in beden teorisi; Cenevre Ekolü’nün belirli bir şairin bilinç içeriği ve durumlarının temel odaklarına yönelmesi; Reuven Tsur’un bilişsel yazın/biçembilime dair görüşleri ve edebi sinestezi fenomenine kazandırdığı farklı bakış açısı; son olarak, J. L. Austin tarafından ortaya konulan etkisöz edimi seçilen şiirlerin çözümlenmesinde esas teşkil eden görüşler olmuştur. İncelenen şiirlerde, şairlerin bilişselliği, bilinç akışlarındaki salınımların sıklığı, aşırılıklara ve düş(ünce)lere yönelme eğilimleri, değişen/dönüşen ruh halleri, biçimi altüst etme istekleri, duyularla zihnin etkinliğini kaynaştırmaları, insan-doğa, ruh-beden, fiziksel-tinsel gerçek gibi kutuplaşmaları ve yapay bölünmeleri reddetmeleri ile ilişkili pek çok bulguya ulaşılmıştır. Duyusal ve bilişsel bir fenomen olarak sinestezinin algı biçimine etki ettiği ve anlama/anlamlandırma süreçlerine katkı sağladığı gözlemlenmiştir. Ele alınan şiirlerde sinestezi, daha çok duyularüstü boyutuyla anlam kazanmıştır.
The purpose of this study is to address the first divine poem in Novalis’ work “Hymnen an die Nacht” and the first part of Hölderlin’s poem “Brot und Wein” (Brot und Wein) in a cognitive-fenomenological approach and to reveal the way synesthesia works in these poems. The tendency of the poets to bring the depth of their self and minds in the form of sensation to excellence relates the work to multiple views. In this context, Maurice Merleau-Ponty's body theory; the Geneva Ecole's orientation to the core focuses of a particular poet's conscious content and state; the different viewpoint that Reuven Tsur has given to the phenomenon of cognitive summer/combination and literary synesthesia; finally, J. L. The influential work presented by Austin has been the basic views in the interpretation of the chosen poems. In the examined poems, many findings have been achieved related to the poet's consciousness, the frequency of releases in the flow of consciousness, the tendency toward extremisms and dreams, the changing/reversing mood, the desire to subdue the shape, the combination of the effectiveness of the mind with senses, the polarization of human-natural, spirit-body, physical-mental reality, and the rejection of artificial divisions. As a emotional and cognitive phenomenon, synesthesia has been observed to influence the perception form and to contribute to the processes of understanding/understanding. In the poems, synesthesia has gained more meaning in its supersensitive dimension.
Field : Filoloji
Journal Type : Ulusal
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|