Öz Isparta ve çevresi iklimi, bitki örtüsü, yaylaları ve göç yolları güzergâhında olmasından dolayı Yörük yaşamı ve buna bağlı olarak dokuma kültürü açısından zengin bir yöredir. Osmanlı ve Cumhuriyet dönemindeki iskân faaliyetleriyle Yörükler yerleşik hayata geçirilmiş, birçoğu yarı konar-göçer olmuştur. Yerleşim tercihleri önceden yaşadıkları bölgeler olmuştur. Sarıkeçili’ler öncesi göç yollarından biri olan Isparta ve çevresine yerleşen Yörüklerdendir. Çalışmada Isparta’da yaşayan Sarıkeçili Yörüklerine ait dokumaların alt anlamı ya da simgesel okumasına girmeksizin plastik bağlamda çözümlemesi yapılmıştır. Çözümleme yöntemi temel tasarım ilkeleri düzleminde yer alan renkkontrastlıkları ve kompozisyon kurguları içerisindeki egemenlik (vurgu) ilişkileri üzerinden gerçekleştirilmiştir. Şüphesiz dokumaların kendine özgü dillerini belirli kalıplara sokmak ya da sanat eseri olup olmadıklarını sorgulamak amaçlanmamıştır. Amacımız dokumaların renk seçimlerinin tasarım kurgusuna etkisi nedir? Estetik bir arayış, ortak bir biçem kaygısı söz konusu mu? Yoksa gelişigüzel bir seçim mi? gibi sorulara cevap aramaktır. Ayrıca Sarıkeçili Yörüklerine ait 20 dokumada tasarım ilkelerine uygun bir yapılaşma olup olmadığı sorgulanmıştır.
Hispart and its surrounding climate, plant cover, fountains and migration routes are on the way, and is a rich place in terms of life and textual culture. By the time of the Ottoman and Republic, the circles were settled in life, and many of them were half-connected. These are the areas where they have previously lived. It is one of the ancient cities of the city, and one of the ancient cities of the city. In the study, the documents of the Sarıkeçili Circles living in Isparta were solved in a plastic context without entering the sub- meaning or symbolic reading. The solution method is carried out through the color contrasts and the dominance (reference) relationships within the composition philosophy found in the basic design principles. Without a doubt, it was not intended to put its own languages into certain patterns or to question whether it was an artwork. What is the impact of color choices on the design fiction? Is it an aesthetic search, a common form of anxiety? Or a good choice? Looking for answers to questions. It is also questioned whether 20 documents of the Sarıkeçili Circles have a structure in accordance with the design principles.
Field : Güzel Sanatlar; Mimarlık, Planlama ve Tasarım
Journal Type : Ulusal
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|