Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 37
 İndirme 6
Yalmavuz Neden Öfkelendi?
2020
Dergi:  
Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi
Yazar:  
Özet:

Masal, onu yaratan toplumun kültürel kodlarını barındıran bir türdür. Farklılaşan ve değişen şartlara rağmen Türk dünyası masalları birçok ortak unsur barındırmaktadır. “Yalmavuz” bu ortak unsurlardan biridir. Türk dünyası masalları içinde ortak olan bu unsur genellikle “Yedi Başlı Dev” motifi şeklinde masallarda varlığını devam ettirmiştir. Kökeni mitik döneme dayanan Yalmavuz, masallarda dev anası şeklinde yaşamaya devam etmiştir. Yalmavuz genellikle yedi başlı, yaşlı ve çirkin bir kadın olarak tasvir edilmiştir. Masallarda kahraman yola çıkar, yolda ateşi söner ya da söndürülür. Ateşi aramaya çıkarken Yalmavuz’a rastlar. Yalmavuz ona ateş verir. Karşılığında onun pişirdiği bütün yemekleri yer. Masal kahramanı ile Yalmavuz dövüşür, Yalmavuz yer altına kaçar. Kahraman yer altına iner ve Yalmavuz’u öldürür. Ateşin kaybedilmesi Türk dünyası masallarının ortak motiflerinden biridir. Türk mitik tasavvurunda yaratılan her varlığın bir iyesi vardır. Masallarda ateşin Yalmavuz’un elinde olması onun ateşin koruyucu iyesi olduğunu gösterir. Yalmavuz bütün anlatılarda kadın olarak tasvir edilmiştir. Kökeni anaerkil döneme dayanan Yalmavuz, ateşin koruyucusu olan bir kadın iyedir. Türk mitik tasavvurundaki iyelerin genel özelliği koruyucu olmalarıdır. Fakat kendilerine gerekli özen gösterilmediği zaman öfkelenip insanları cezalandırabilmektedirler. “Umay Ana” kadın ve çocukların koruyucu iyesidir. Genellikle Umay Ana koruyucu iye olarak kalmıştır. Bazı kadın iyeler ise kötüye evirilmiştir. Yalmavuz kötüye evirilen iyelerden biridir. Bu çalışmada “Ateşin koruyucu iyesi olan Yalmavuz neden masallarda demonik bir varlık olarak yer almıştır, Türk dünyası masallarından hareketle Yalmavuz demonik bir varlık mı yoksa kendisine gerekli saygı gösterilmediği için öfkelenen ve cezalandıran bir iye midir?” sorularına cevap aranacaktır.

Anahtar Kelimeler:

Why was the wicked angry?
2020
Yazar:  
Özet:

The fairy tale is a kind that houses the cultural codes of the society that created it. Despite the varied and changing conditions, Turkish world fairy tales contain many common elements. This is one of the common elements. This element, which is common in the Turkish world fairy tales, has often continued its existence in the fairy tales in the form of the "Seven Head Giants" motivation. Based on the mythical period, Yalmavuz continued to live in the form of a giant mother in the fairy tales. It is typically depicted as a seven-headed, old and ugly woman. In the stories, the hero goes on the way, the fire is burned or shut down on the way. He is looking for the fire when he finds Yalamuz. He gives him a fire. In return, they eat all the food they cook. The hero fights, the hero fights, and the hero fights. The hero falls down and kills Yalamuz. The loss of fire is one of the common motives of the Turkish world fairy tales. Every creature in the Turkish mythic painting has a good. The fact that the fire is in the hands of Yalmavuz shows that he is the protective good of the fire. All of them are described as a woman. A woman who is a good man, a woman who is a good man, a woman who is a good man, a woman who is a good man. The general characteristic of the goods in the Turkish mythical drawing is that they are protective. But when they do not take care of themselves, they will be angry and punish people. "Umay Ana" is the protective good of women and children. It is usually the primary protector. Some good women are married to bad ones. It is one of the good ones who are evil. “Why did Yalmavuz, the protective good of the fire, appear as a demonic being in the fairy tales, is Yalmavuz a demonic being by moving from the Turkish world fairy tales, or is it a man who is angry and punishable because he is not needed to be respected?” You will be looking for answers to your questions.

Anahtar Kelimeler:

Why Was Yalmavuz Furious
2020
Yazar:  
Özet:

Fairy tale is a species that contains the cultural codes of the society that created it. In spite of the changing conditions, the Turkish world tales contain many common elements. Yalmavuz is one of these common elements. This element, which is common to the fairy tales of the Turkish world, continued to exist in fairy tales in the form of the “Seven Headed Giant” motif. Yalmavuz, whose origin dates back to the mythic period, continued to live in the fairy tales as the mother of the giant. Yalmavuz is usually portrayed as an ugly, old woman with seven heads. In fairy tales, the hero sets out, his fire goes out or extinguished. Tales hero walking for to find the fire come acrossing to Yalmavuz. Yalmavuz gives the hero fire. In return, she eats all the food she cooks. Yalmavuz fights with the hero of the fairy tale, Yalmavuz escapes to underground. The hero goes underground and kills Yalmavuz. The disappearance of fire one of the common motifs of fairy tales of the Turkish world. Every creature created in Turkish mythic imagination has the power to hold a certain power. The fact that Yalmavuz had the fire in the tales shows that he was the protector of the fire. Yalmavuz is described as a woman in all narratives. Yalmavuz, whose origin dates back to the matriarchal period, was a woman who is the guardian of fire. The general characteristics of the special characters in Turkish mythic imagination are that they are protective. But when they are not given due care, they get angry and punish people. Umay Anne is the protective character of women and children. Usually Umay Ana remained the protective character. Some female characters have been turned into a bad character. Yalmavuz is one of the characters that turns bad. In this study, “Yalmavuz, who is the protector of fever, why has been included in the fairy tales as a demonic entity, Is Yalmavuz a demonic being based on the Turkish World talesor for not being respected to him,furious and punishing?” answers to these questions will be sought.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler












Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi

Alan :   Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 272
Atıf : 436
Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi