Gazzâlî’nin filozofları tekfir ettiği üç meselenin üçüncüsü olan meâd meselesi, İslam düşünce tarihinde Gazzâlî’yle başlayan tehâfüt geleneğinin ele alıp incelediği, teolojik ve felsefî bağlamı olan önemli bir meseledir. Meâd (dönüş, kıyamet günü insanların yeniden dirilişi) ve ahiret gününe iman hem Yahudiler, Hristiyanlar ve Müslümanlar arasında hem de kelamcılar, felsefeciler ve din âlimleri arasında ortak bir meseledir. Gerek bu üç dinde ve gerekse bahsi geçen düşünme biçimlerinde kıyamet günü ve yeniden diriliş, dinî inancın ana konularından ve vazgeçilmez esaslarındandır. Böylesine önemli bir meselenin tartışılma alanı ve biçimi hiç şüphesiz teolojik ve felsefî birçok meseleyi yakından ilgilendirmektedir. Bu çalışmada meşşâî bir filozof olan Fârâbî ile XV. yüzyıl Osmanlı âlimlerinden Hocazâde’nin meâd meselesine dair görüşleri incelenecektir. Böylelikle farklı dönemlerde yaşamış ve farklı bakış açılarına sahip iki İslam düşünürünün meâd meselesine dair görüşlerinden yola çıkılarak bu meselenin İslam düşünce tarihindeki yeri, ele alınış biçimi, sürekliliği ve dönemler arası geçişte farklı anlamlar kazanıp kazanmadığı gibi hususlar hakkında değerlendirmeler yapılması amaçlanmaktadır.
The third issue of the three issues that the philosophers of Gazzali proposed is an important issue, which has theological and philosophical context in which the tradition of hazafut, which begins with Gazzali in the history of Islamic thought, is addressed and studied. The Day of Judgment and the Day of Judgment and the Day of Judgment and the Day of Judgment and the Day of Judgment and the Day of Judgment and the Day of Judgment and the Day of Judgment and the Day of Judgment and the Day of Judgment. The need in these three religions and if necessary in the forms of thought mentioned in the Day of Resurrection and Resurrection is one of the main issues of religious faith and the essential foundations. The scope and form of the discussion of such an important matter is undoubtedly closely related to many theological and philosophical issues. He is a philosopher and a philosopher of XV. It will be seen in the century by the people of Hocazade’s view of the matter. Thus, based on the views of the two Islamic thinkers who have lived in different periods and have different perspectives on the issue of mead, the aim is to make assessments on aspects such as the place of this issue in the history of Islamic thought, the way of dealing with it, the continuity and whether or not it has gained different meanings in the transition between periods.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|