Akıl nakil ilişkisi öteden beri filozof, kelamcı ve usulcülerin gündemini meşgul etmiş bir konudur. Bir hüküm kaynağı olarak, nasların anlaşılmasında ve naslar arası teâruzda aklın yeri, usulcülerin işlediği ve tartıştığı konulardandır. Bunun yanında bu ilişki reyhadis ve kıyas-nas geriliminde de kendisini göstermiştir. Her ekol kendi anlayışına göre akla yüklediği işlevler çerçevesinde akıl ile nakil arasındaki ilişkiyi belirlemiştir. Mantık ilmini bütün ilimler için ölçüt olarak kabul eden ve kelamcıların istidlallerini yetersiz bularak onların yöntemlerini eleştiren ve Aristo mantığından istifade etmeyi gerekli gören Gazzâlî de mezkûr mesele üzerinde önemle duran usulcülerdendir. Gazzâlî’nin, kelâm ve usul ilimlerini de mantık ilmi çerçevesinde ele alması onun akıl ile nakil arasındaki ilişkiye dair anlayışını önemli kılmaktadır. Diğer taraftan felsefeyi donuklaştırdığı, aklı işlevsiz kıldığı iddia edilen Gazzâlî’nin bu konudaki anlayışı bu çalışmayı daha değerli hale getirmektedir. Çalışmada iddia edildiği gibi Gazzâlî’nin aklı işlevsiz kılmadığı; selefleri Şâfiî ve Eş‘arîler gibi akıl-nakil arasında bir denge kurmak istediği sonucuna varılmıştır. Bu çalışma Gazzâlî’nin akıl nakil ilişkisi hakkındaki anlayışına ve onun bu konudaki anlayışını besleyen kanallara dairdir.
The relationship of mind transfer has since been a topic that has been engaged in the agenda of philosophers, linguists and prosecutors. As a source of judgment, it is the place of the mind in the understanding of the things and in the understanding of the things and in the understanding of the things and in the understanding of the things and in the understanding of the things and in the understanding of the things. This is also the reason for the relationship between him and the realm and the realm. Each ecol has determined the relationship between mind and transmission in the framework of the functions it carries on. The logic is one of those who accept the knowledge of logic as a measure for all the sciences and who criticize their methods by finding the vocabulary insufficient and who find it necessary to take advantage of the logic of Aristotle. The knowledge of the word and the procedure of Gazzali is also in the framework of the logic knowledge that makes it important to understand the relationship between the mind and the transfer. On the other hand, the understanding of the Gazzali, claimed to have made the philosophy unfunctional, makes this work more valuable. As it was said in the study, the conclusion was that the Gazzali did not make the mind unfunctional; his ancestors wanted to make a balance between the mind-nakil as the Shafi and the Esharians. This study is about the understanding of Gazzali about the mental transfer relationship and the channels that feed his understanding of this subject.
Field : İlahiyat
Journal Type : Ulusal
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|