İslâm teoloji/kelâm geleneğinin filizlenmeye başladığı dönem, yoğun siyasi gelişmelerin, iç savaşların, hilafet tartışmalarının yaşandığı bir evrenin yanısıra, kendisinden önce üretilen fizikî, felsefî ve dinsel anlamda yaşanan gelişmelerle paralel bir sülûk izlemiştir. Bu anlamda kelâm tartışmalarının siyasi olgu ve olaylar kadar, fikrî anlamda tarihsel bağlam etrafında incelenmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, Müslüman kelâm geleneğinde Mu’tezile’nin; nasıl, hangi şartlarda ve nelere itiraz ederek ortaya çıktığı, teoloji anlayışlarında neleri slogan haline getirdiği incelenecektir. Buna istinaden Grek geleneğinde üretilen felsefî metinler bilhassa atomculuk tartışmaları, Hıristiyan ve Zerdüşt teolojisi, Mu’tezile’nin tarihsel bağlamda nasıl tepkisini çekti ve apolojik anlamda ne tür karşı koyuşlara sebebiyet verdiği tafsilatlı olarak tartışılacaktır. Kelâm problemleri ya da tartışmaları sadece i’tikâd boyutunda ele alındığında gayet tabii eksik kalacaktır. Bu amaçla Mu’tezile’nin beş esasından biri sayılan tevhid anlayışının o dönemin bağlamında hangi tartışmalara karşı reddiye nitelikli olduğu, ayrıntılarıyla ve tarihsel süreçten kopmaksızın din ve düşüncelerin birbirleriyle olan ilişkisi nispetinde değerlendirilecektir.
The period in which the Islamic theology/callam tradition began to philize, along with an universe in which intense political developments, domestic wars, hilafet discussions occurred, followed a parallel to the developments in the physical, philosophical and religious sense produced before him. In this sense, the dialogues of political facts and events must be studied around the historical context, in the intellectual sense. In this study, the Muslim word tradition will be examined by Mu'tezile; how, in what conditions and what it appears by objecting, what it has made the slogan in the theological concepts. In this regard, the philosophical texts produced in the Greek tradition will be discussed in particular atoms, Christian and Zerdust theology, how Mu'tezile reacted in the historical context, and what kind of contradictions it causes in the apological sense. There will be a lack of discourse or discourse only when addressed in the size of I’tikâd. For this purpose, one of the five principles of Mu'tezile is to be assessed in the context of which discussions the perception of the Tevhid is qualified to be rejected, and the relationship between religion and thoughts, without distinction from the historical process, is to be assessed in proportion to the details and the relations between them.
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|