User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 1
 Views 51
 Downloands 9
ABDÜLAZİZ B. MUHAMMED ED-DERÂVERDÎ VE BİR HADİS RÂVÎSİ OLARAK GÜVENİLİRLİĞİ
2019
Journal:  
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)
Author:  
Abstract:

Abdülaziz b. Muhammed ed-Derâverdî, başta Kütüb-i sitte olmak üzere temel hadis kaynaklarında bulunan birçok rivayetin önemli râvîlerindendir. Köken itibariyle Horasan’ın Derâverd kasabasından olmakla beraber Medine’de doğmuş, burada yaşamış, hadis ilmi alanındaki çalışmalarını burada devam ettirmiş ve yine burada vefat etmiştir. Kendisi, Kütüb-i sitte musannıflarının şeyhinin şeyhi konumundadır. Ayrıca rivayetlerinin, Müsned ve Musannef türündeki diğer birçok eserde yer aldığı da görülmektedir. O, yaşadığı dönemin, Zeyd b. Eslem (ö. 136/754), Şerîk b. Abdullah b. Ebû Nemir (ö. 144/761), Yahyâ b. Saîd el-Ensârî (ö. 143/760), Hişâm b. Urve (ö. 146/763) gibi önemli muhaddislerinden hadis rivayetinde bulunmuştur. Şube b. el-Haccâc (ö. 160/777), Süfyân es-Sevrî (ö. 161/778), Muhammed b. İshâk (ö. 151/768), Şâfiî (ö. 204/820), Abdurrahman b. Mehdî (ö. 198/813-14) gibi birçok önemli muhaddis de kendisinden hadis almıştır. Hakkında nakledilen bazı rivayetlere bakılırsa Arapça gramerini kullanma noktasında iyi bir seviyede olmadığı anlaşılır. Onun, bir hadis râvîsi olarak güvenilirliği hakkında ise cerh ve ta’dîl âlimlerinden nakledilen değerlendirmeler olumlu ve olumsuz yönde olmak üzere farklılık arz etmektedir. Hakkında yapılan olumsuz değerlendirmelere bakıldığında genel olarak onun zabt sıfatı noktasında yoğunlaştığı görülür. Kendisinin âdil bir râvî olduğu hususunda ise tespit edilebildiği kadarıyla herhangi bir ihtilaf vaki değildir. Derâverdî’nin zabtı ile ilgili, bahsi geçen birbirinden farklı görüşler konunun araştırılıp açık bir sonuca varma ihtiyacının bulunduğunu göstermiştir. Ondan nakledilen rivayetlerin bir kısmının muhteva bakımından, helal ve haram mevzuları ve bazı ibadetlerin yapılışı ile ilgili olması konunun önemini arttırmaktadır. Bu noktada, Sahîh’inde tahric etmiş olduğu bazı rivayetlerin isnâdlarında Derâverdî ile beraber başka bir râvîye de yer vermesi, Buhârî’nin ona tam olarak itimat etmeyip ikinci bir râvî ile destekleme ihtiyacı duyduğunu göstermesi bakımından kendisi hakkında bir kusur olarak görülebilir. Ancak Müslim’in ve diğer birçok musannıfın Derâverdî ile doğrudan ihticâcda bulunduğu da görülmektedir. Bu durum genel olarak muhaddislerin onun hıfzının sağlamlığını kabul ettikleri anlamına gelir. Âlimlerin, Derâverdî hakkındaki mezkûr kanaatleri yanında, bu araştırmada incelenen, onun rivayet etmiş olduğu bazı hadisler de zabtı hakkında bu olumlu sonucu vermektedir. Derâverdî’den nakledilen bu hadislerin, farklı isnâdlarla gelen ve sahîh olarak değerlendirilen diğer versiyonları ile karşılaştırılması sonucunda aralarında görülen uyum, onun, rivayetlerin zabtı noktasında başarılı olduğunu ve bir hadis râvîsi olarak güvenilirliğini ortaya koymuştur. Buna göre Derâverdî’nin, bulunduğu isnâdları kusurlu hale getirmediğini ve naklettiği rivayetlerin hüccet değeri taşıdığını söylemek mümkündür.

Keywords:

Abulaziz B. Muhammad Ed-Deraverdi and a Sadis Ravi
2019
Author:  
Abstract:

Abdelaziz b. Muhammad ed-Derâverdî is one of the most important râvîs of the râvîs found in the main sources of the hadith, including the Sites of the Book. He was born in the city of Derâverd in Horasan, where he lived, continued his work in the field of hadith and died here again. He is in the Book of the Holy Spirit of the Holy Spirit. It is also seen in many other works of the Musned and Musannef. He was the time he lived, Zeyd B. Eslem. 136/754), Sheriq b. Abdullah b. Ebû Nemir 1474-761), Yahya B. Saïd al-Ensârî (e.g. 143/760), Hişâm b. Urve (e. 146/763 is the most important part of the world. by B. El-Haccâc 1777 – Sufyan es-Sevrî. 161/778), Muhammad b. Ishaq is. 151 / 768), the Shepherd 204/820), Abdurrahman B. Mehdî 198/813-14) and many important hadiths have taken hadiths from him. If you look at some of the rivers translated about it, it is clear that the Arabic grammar is not at a good level at the point of use. He is the one who gives righteousness, and the one who gives righteousness, and the one who gives righteousness, and the one who gives righteousness, and the one who gives righteousness. When it comes to negative assessments about it, it is generally seen that it is focused on the point of the zabt rating. He is the one who has no discourse, and he is not the one who has no discourse, he is the one who has no discourse. The discourse of the discourse of the discourse of the discourse of the discourse of the discourse of the discourse of the discourse of the discourse of the discourse of the discourse of the discourse of the discourse of the discourse. It is a part of the righteousness, and it is a part of the righteousness, and it is a part of the righteousness, and it is a part of the righteousness. In this point, it can be seen as a disadvantage about himself in terms of the fact that some of the rivets he has driven in the edges of Derâverdî with another râviya, and that the Buddha does not comply with him fully and requires support with a second râviya. But the Muslims and many other musulmans are also seen in the immediate warranty. This generally means that the muhadis accept the solidity of his heath. In the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Qur’an says that the Qur’an is the Qur’an, and that the Qur’an is the Qur’an, and that the Qur’an is the Qur’an, and that the Qur’an is the Qur’an. As a result of the comparison of these hadits from Derâverdî with the other versions of these hadits, which are considered to be true, the harmony between them revealed that it was successful at the point of departure of the rivages and that it was reliable as a hadith. It is possible to say that it does not make the fault of the fault of the fault of the fault of the fault of the fault of the fault of the fault.

Keywords:

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles




Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)

Field :   İlahiyat

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 599
Cite : 1.661
2023 Impact : 0.16
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)