Moğolların hâkimiyet kurmaya çalıştığı Müslüman coğrafyaların Sünnî unsurları güçlü bir direnç gösterirken Şiîlerin kendilerini desteklemeleri siyasi olarak Moğolları rahatlatan bir faktör olmuştu. Şiîliler açısından da Moğolların İslam dünyasında belirmeleri ve İlhanlılar dönemi önemli bir siyasi süreç olmuştu. Şiîliğin gelişimi açısından İlhanlı hakimiyeti önemli fırsatlar sunmuştu. Bu sadece Şiî tarihi değil İran tarihi açısından da önem taşımaktaydı. Özellikle İmâmiye Şiîleri bu dönemde bağımsız siyasi bir güç olma ve yönetime müdahale etme fırsatını ele geçirdiği gibi daha önce neredeyse hiçbir tesiri görülmedikleri İran’a yayılma fırsatı bulmuştu. Bugün Şiîlik ile neredeyse özdeşleşen İran coğrafyasının XIII. yüzyıl öncesinde büyük bir kısmının yaygın olarak Sünnî olduğu bilinmektedir. Moğol istilasının oluşturduğu zemin üzerinde tarihte ilk defa Şiî İmâmiye, bir Moğol devleti olan İlhanlılar döneminde resmi mezhep olma gibi bir niteliğe kavuşmuş böylece İran-Azerbaycan’ın uzun bir sürece yayılacak olan Şiîleşme süreci de başlamıştır. Çalışmada, Moğol hakimiyetinin Şiî dünyaya ne gibi fırsatlar sunduğu ve bunların Şiîlerce nasıl değerlendirildiği, İran ve Azerbaycan coğrafyasının ne gibi aşamalardan sonra Şiîleştiği, hepsinden önemlisi de Şiîlerin sağladığı bu fırsatı sadece siyasal nüfuzlarını arttırmak için mi kullandığı sorularına; ayrıca İmâmiye Şiasına ait literatürün bu devirde Sünnî literatüre kıyasla nasıl bir gelişme gösterdiği sorusuna dönemin kaynaklarından hareketle cevap aranacaktır.
The Sunni elements of the Muslim geographies where the Mongols were trying to establish domination showed a strong resistance while the support of the Shiites for themselves was a political factor that relieved the Mongols. In terms of the Shiites, the appearance of the Mongols in the Islamic world and the Divine period were a significant political process. In terms of the development of the divine domination, the Divine domination offered significant opportunities. This was not only important in the history of the Shiite, but also in the history of Iran. Especially the Imamian Shiites had the opportunity to become an independent political power and to interfere with the government in this period, and had the opportunity to spread to Iran, which they had almost never seen before. Today, the XIII Iranian geography is almost identified with the Shiite. It is known that much of the centuries before it was widely Sunnite. On the ground that the Mongol invasion formed, for the first time in history, the Shiite Imami, a Mongol state, has become a form of a religious period, so that the Shiite process, which will be spread for a long period of Iran-Azerbaijan, has also begun. In the study, the question of what opportunities the Mongolian domination offers to the Shiite world and how they are evaluated by the Shiites, what stages of the Iran and Azerbaijan geography are shiite after, and most importantly, whether the shiites use this opportunity only to increase their political influence; and the question of how the literature of the Imamian Shiite has shown progress in this period compared to the Sunnite literature, will be responded by the sources of the time.
Alan : İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|