Nazire, sevilen bir şairin bir şiirinin bir başka şair tarafından, umumiyetle aruz, kafiye ve mana açısından zemin şiire benzetilerek yazılan bir başka şiir olarak tanımlanmaktadır. Nazire benzeri şiirler arasında olan tahmis, bir beytin önüne üç mısra eklenilmek suretiyle yapılan yeni bir nazım biçimi iken, tehzilde ise alaylı nazire söz konusudur. Dîvân şiirinde şairlerin edebî açıdan kimlerden etkilendikleri veya kimleri etkiledikleri çoğunlukla şairlerin yazdıkları nazirelerden yola çıkılarak öğrenilmektedir. Bu çalışmada, Bahâyî’nin “neylersin” redifli şiirinden hareketle oluşan iki tehzil örneği üzerinde durularak birbirinden etkilenmiş dört şair ele alınmıştır: Şeyhülislâm Bahâyî (ö. 1654), Nâ’ilî-i Kadîm (ö. 1666), Hevâyî (ö. 1715) ve Tırsî (ö. 1766) bu çalışmada bir potada buluşturulmuştur. Adı geçen şairlerin kaleme aldıkları “neylersin” redifli nazire, tahmis ve tehzil üçlüsü, çalışmanın ana konusunu teşkil etmiştir. Çalışmanın daha iyi anlaşılabilmesi için öncelikle bahsi geçen nazire, tahmis, tehzil kavramlarına kısaca değinilmiş ardından Şeyhülislâm Bahâyî, Nâ’ilî-i Kadîm, Hevâyî ve Tırsî hakkında bilgi verilmiş ve son kısımda ise şiirler detaylı olarak incelenmiştir. Yapılan bu çalışmayla öncelikle “zemin şiir” olarak kabul edilen Şeyhülislâm Bahâyî’nin “neylersin” redifli gazeli ele alınmıştır. Daha sonra bu gazele Nâ’ilî-i Kadîm tarafından yazılan tahmis incelenmiştir. Hevâyî tarafından bu tahmis “model şiir” olarak ele alınmış ve muhammes şeklinde bir tehzil yazılmıştır. Bu muhammese ise Tırsî, gazel şeklinde bir tehzille karşılık vermiştir. Çalışmada bu şiirler arasında bulunan ses ve söz tekrarları, kafiye ve redif, vezin, tamlamaların yanı sıra üslup, konu vb. unsurların ortaklıklarına değinilmiş böylelikle şiirler arasındaki şekil ve muhteva ilişkisi tespit edilmeye çalışılmıştır.
Nazire is defined as another poem written by another poet of a poem of a loved one, generally compared to the poem of the ground from the point of view of arus, kafiye and mana. The assumption among the poems similar to Nazire is a new form of nazism made by adding three eggs to the front of a beytin, while in hazzilla it is about the ridiculous Nazire. In the poem of Dîvân, the poets are literally influenced by who or who they are influenced by most of the poets from the Nazarets they write. In this study, the four poems that have been influenced by each other have been discussed on the two dangerous examples of the poem of Bahá’u’lláh “What are you” with the movement of the poem of Bahá’u’lláh “What are you?” 1654 - The Lord of the Righteous 1666 and it was 1715 and 1715; In 1766, he was found in a pot in this work. The name of the poets that passed the "what's you" redirected by the Nazire, the assumption and the danger triangle, formed the main subject of the work. For the best understanding of the study, the first mentioned nazire, estimate, hazzil concepts were briefly referred to, then Shayhülislam Bahâyî, Nâ'ilî Kadîm, Hevâyî and Tırsî were given information, and in the last part the poems were detailed. This work has been done with the redirected gazeli of the Sheikh Islam Bahá’í, which was first regarded as “the poem of the land” (the poem of the land). This is the story of the Qur’an, which is written in the Qur’an. This assumption has been treated as a "model poem" by Hevîîi and is written in the form of a mosquito. This is a reward that has been made in the form of a gazel. In the study between these poems are voice and word repetitions, kafiye and redif, vezin, completions, as well as textures, subjects, etc. In this way, the associations of the elements were pointed out to identify the form and the great relationship between the poems.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|