Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 44
 İndirme 8
Hangi İslam?
2020
Dergi:  
Erdem
Yazar:  
Özet:

İslam terimi hem jeopolitik konuşlanmayı hem de en büyük üç tek Tanrılı dinin en gencinin sosyal ve manevi içeriklerini kapsar. Yedinci yüzyılın ilk yarısında Arabistan'da ortaya çıkan İslam, ihtida, kültürel cazibe ve fetih yoluyla yayıldı. Bazıları tarafından hala bilinmiyor olsa da, günümüzde dünyanın en canlı sistemlerinden biridir. Bu makale, 20. yüzyılın ünlü Fransız sosyal bilimcisi Jacques Berque’in ölümünden bir hafta önce Avrupa ve Arap Dünyası ile İslâm ve Batı ilişkileri hakkında yapmış olduğu tarihî ve sosyolojik bir tahlildir. Berque burada yoğun ve özlü bir anlatımla İslam’ın coğrafî ve beşerî konumuna, kültürel farklılıklarına, diğer bir ifadeyle bu köklü medeniyetin çağınızdaki farklılaşmış uzantılarına dikkat çekiyor. İslam ülkeleri arasında gerçekleştirilen uluslararası toplantılarda, İslam medeniyetinin temel sorunlarının tartışılmasından daha çok yerel ve geçici bazı meseleler üzerinde durulmakla yetinildiğini vurgulayan Berque, çağımızda İslam’ın asıl meselelerini küresel kapsamda ele alıyor. Ona göre, Ortaçağda İslam Batı tarafından, mesela bir Pierre Abélard (1079-1142), bir Ramon Lull (1235-1315) tarafından daha iyi anlaşılmıştı. Batı’nın İslam ve Çin gibi oluşumlara karşı tutumu, Sanayi Devrimi’nden sonra değişti. Kibir ve egemenlik mantığı hâkim oldu. Emperyalizm ya da “sanayi devriminin genişlemesi”, halklar ve kültürler arasındaki değişim mekanizmasını bozdu. İslam, iki veya üç asırdan bu yana, geçmişte kendisinin de kullandığı Batı rasyonalitesini işletmeyi sürdüremedi. İbn Rüşt ya da İbn Haldun’un çok verimli düşünceleri takipçilerini bulamadı. Bu büyük medeniyet mekanik performanslardan mahrum kaldı. “Takip hastalığına” tutuldu, taklitten başı döndü. Batı ile ilişkileri, “burukluk ve ötekilik” temeli üzerine oturdu. Batı bugün İslam’a tamamen olumsuz yaklaşıyor. Japonya’yı ayıplamıyor, ondan korkuyor. Ona göre, Çin kullanılacak harika bir müşteri… Hindistan’ın “metafizik eğilimi” bu devi “zararsız” kılıyor. Müslüman’a gelince, o “ebedi bir Sarazen’dir. En kötü bir modernlikle daha tehlikeli olabilir. Batı, İslam’ı üç konuda suçluyor: “Bazen terörizme varan bir saldırganlık; din görevlisini siyasette kullanma eğilimi; İnsan haklarına saygı konusunda isteksizlik… Bugün kadın hakları bunun en kesin ölçütüdür”. Berque, bunların sebeplerini anlatarak cevaplarını veriyor. İslam’da bu sorunları gözlemlemenin, Batı tarihinin yıkımlarını unutturamayacağını belirtiyor ve “örosantrizmden/Avrupa merkezciliğinden” sakınılmasını tavsiye ediyor. Berque’e göre, İslam, maneviyatının bir kısmını kaybetmeye başlamıştır. Müslümanların çoğu, İslam’ı yabancı kumpaslara, rejimlerin başarısızlığına ve insanların kötülüğüne karşı bir sığınak olarak görüyor. Bu rol, manevî rolün önüne geçmiştir. Demokrasi mahkûm edilmiştir. Bazı grupların bu tutumu, Müslüman toplumların tümünün bağnazlık ve hoşgörüsüzlükle suçlanmalarına sebep olmuştur. Bu toptancı suçlamalar tamamen «haksız”dır. Ancak bugünün İslam’ı kitleleri tatmin etmiyor. Özgünlüğünü koruyan ve dünyanın gidişatına ayak uyduran bir “gelişme İslam’ı”, dinamik bir İslam inşa etmek gerekiyor.

Anahtar Kelimeler:

What is Islam?
2020
Dergi:  
Erdem
Yazar:  
Özet:

The term Islam covers both geopolitical speech and the social and spiritual contents of the youngest of the three greatest one-God religion. In the first half of the seventh century, Islam emerged in Arabia, spread through antiquity, cultural attraction and conquest. Although it is still unknown by some, it is one of the most vibrant systems in the world today. This article is a historical and sociological review of the relations between Europe and the Arab world and Islam and the West a week before the death of the famous French social scientist Jacques Berque of the 20th century. Berque here with an intense and substantial narrative draws attention to the geographical and human position of Islam, to its cultural differences, in other words, to the differentiated extensions of this rooted civilization in its age. In the international meetings held between Islamic countries, Berque emphasizes that it is sufficient to focus on some local and temporary issues rather than discuss the fundamental issues of Islamic civilization, addressing the main issues of Islam in our time globally. According to him, in the Middle Ages Islam was better understood by the West, for example by a Pierre Abélard (1079-1142), a Ramon Lull (1235-1315). The attitude of the West to formations such as Islam and China changed after the Industrial Revolution. The rule and rule of rule are ruled. Imperialism, or the “expansion of the industrial revolution”, has disrupted the mechanism of exchange between peoples and cultures. Islam has not been able to continue to operate the Western rationality he used in the past for two or three centuries. Ibn Rusht or Ibn Haldun's very productive thoughts did not find their followers. This great civilization was deprived of mechanical performance. He was caught in the "following disease" and returned from the imitation. Their relations with the West were based on the foundation of "dumbness and alienation". Today, the West is completely negative to Islam. He is not afraid of Japan, he is afraid of it. According to him, China is a great customer to be used... India’s “metaphysical tendency” makes this giant “harmless”. When it comes to the Muslim, he is “a eternal Sarazen.” It can be more dangerous with the worst modernity. The West accuses Islam in three topics: “Sometimes a terrorist aggression; a tendency to use a religious officer in politics; a lack of willingness to respect human rights... Today women’s rights are the most accurate measure of this.” Berque gives his answers by telling the reasons. In Islam, observing these problems will not forget the destruction of Western history, and it recommends to avoid "euro-santrizm/European centralism". According to Berque, Islam has begun to lose some of its spirituality. Most Muslims see Islam as a shelter against the strangers, the failure of the regimes, and the evil of people. This role has gone ahead of the spiritual role. Democracy is condemned. This attitude of some groups has caused all Muslim communities to be accused of humiliation and intolerance. These wholesale accusations are completely “unfair”. But today’s Islam is not satisfied by the crowds. It is necessary to build a “development Islam” which preserves its originality and follows the world’s progress, a dynamic Islam.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler
2013












Erdem

Alan :   Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 705
Atıf : 1.713
2023 Impact/Etki : 0.103
Erdem