Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 4
 Görüntüleme 21
 İndirme 2
CÂHİLİYEDEN ENDÜLÜS’ÜN YIKILIŞINA KADAR ARAP EDEBİYATINDA ŞEHİR MERSİYELERİ
2020
Dergi:  
Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Yazar:  
Özet:

Arap şiiri, ait olduğu toplumun fikir yapısı, düşünceleri, değerleri, duyguları ve yaşam tarzlarını sonraki dönemlere aktarması açısından oldukça büyük bir önemi haizdir. Şüphesiz Arap şiirinin en önemli ve en yaygın türlerinden birisi de mersiyelerdir. Mersiyenin pek çok tanımı yapılmış olmakla birlikte, “ölülere yapılan medih” şeklinde ifade edilen tanımı, bu tanımlar içerisinde en sade ancak içeriğini en net yansıtanıdır. Arap şiiri, farklı dönemlerdeki sosyal ve siyâsî dinamiklere bağlı olarak değişiklik ve yenilikler yaşamıştır. Arap edebiyat tarihçilerince dört döneme ayrılan Abbâsîlerin özellikle ilk dönemi, Arapların hayatında siyasî, sosyal, kültürel vb. pek çok alanda yenilik ve gelişmelerin açıkça görüldüğü bir süreçtir. Diğer tüm alanlarda olduğu gibi anlam, içerik, şekil ve tür açısından şiirde de gözle görülür değişiklikler yaşanmıştır. Mersiye şiiri, bu değişikliklerden nasibini almıştır. Önceki dönemlerde klasik Arap şiirinin çok parçalı yapısı içerisinde örnekleri görülen şehir mersiyeleri, bu dönemde müstakil bir tür olarak Arap şiirinde kendine yer edinmiştir. Nitekim medeniyetin bir yansıması olan şehirlere yakılan ağıt örneklerine, hayatlarını çöllerde göçebe olarak sürdüren câhiliye Araplarının şiirlerinde sık rastlanmamaktadır. Klasik Arap kasidesinin girizgâhını oluşturan kalıntılar üzerinde durarak maziyi ve göçüp giden sevgilinin hatıralarını anmayı ifade eden “el-vukûf ‘ala’l-atlâl”, bazı edebiyat eleştirmenleri tarafından bir yerin yakılıp yıkılarak talan edilmesini dile getiren bu duygu selinin en erken örneklerinden biri olarak görülmüştür. Şehir mersiyelerinin ortaya çıkmasındaki en büyük etkenler, toplum yaşantısının kırsal kesimlerden şehir merkezine doğru yönelmesi sonucunda şehirle sakinleri arasında güçlü bir bağın oluşması ve şehrin insanların gönüllerinde bir benlik kazanmasıdır. Bu dönemde bir yandan yönetimdeki farklı odaklar ve değer yandan toplumun farklı dinamikleri arasında yaşanan mücadeleler neticesinde şehirler yıkıma uğrayarak felaket yaşamışlardır. Bu durumdan dolayı hüzünlenen şairler, çok değer verdikleri birini kaybetmişçesine aidiyet hissettikleri ve gönül bağıyla bağlandıkları şehirlere bir vefa borcu olarak mersiyeler yazmışlardır. Abbâsîler döneminde Bağdat ve Basra, uğruna bu türün en meşhur örneklerinin yazıldığı şehirlerdir. Bu dönemde ‘Amr el-Varrâk ve İshâk el-Hureymî’nin, Halife Hârûn er-Reşîd’in oğul- ları el-Emîn ve el-Me’mûn arasındaki iktidar mücadelesinde büyük yaralar alan Bağdat’a yazdıkları mersiyeler ve İbnu’r-Rûmî’nin Zenc isyanında felaketi yaşayan Basra’ya yazdığı mersiye, türün en meşhur örnekleri arasında gösterilmektedir. Şehir mersiyeleri, sadece şehirlerin maruz kaldığı yıkım ve felaketler sebebiyle söylenmemiştir. Keza Abbâsî Devleti’nin siyasî ve askerî yönden etkisiz olduğu dönemlerde kurulan Tolunoğulları ve Fâtımîler gibi devletlerin yıkılması neticesinde bu türe ait örnekler yazılmıştır. Öte yandan Haçlı seferlerinde yakılan ve yıkılan Kudüs ve Şam diyarındaki diğer birçok şehre ve XIII. yüzyılda Abbâsî Devleti’ne son veren Moğol istilasıyla adeta yerle bir olan Şam ve Bağdat gibi İslâmiyet’in ilim ve medeniyet merkezlerine mersiyeler söylenmiştir. Müstakil bir tür olarak Doğu Arap âleminde başlayan şehir mersiyeleri, siyasî istikrarsızlıkların daha geniş çapta ve daha sık yaşandığı Endülüs’te gelişerek zirvesine ulaşmıştır. Hâkimiyet mücadelesinden kaynaklanan siyâsî çalkantılar, Doğu Arap dünyasına göre güç ve otorite dengelerinde değişimlerin daha sık yaşanmasına yol açmıştır. İç ve dış kulvarlarda oldukça üst seviyelerde seyreden mücadeleler, şehirlerin sık sık büyük çaplı yıkımlar yaşamasına yol açmıştır. Endülüs’te şehir mersiye örneklerinin ortaya çıkmasındaki ilk neden, Berberî fitnesiyle yakılıp yıkılmaya maruz kalan Cordoba’nın yaşadığı felakettir. Müslümanların Endülüs’ü kaybetmelerinin fiili başlangıç noktası kabul edilen ve domino etkisi yaratarak İber Yarımadası’ndaki İslâm şehirlerinin birer birer düşmesine yol açan bu hadiseden sonra, şairler kaybedilen şehirleri mersiyelerle yâd etmişlerdir. Kurtuba’dan (Cordoba) sonra kaybedilen Berbeşter (Barbastro), Tuleytule (Toledo), Belensiye (Valencia), Ceyyân (Jaen) ve İşbîliyye (Sevilla) gibi şehirler, Hristiyanların eline geçtikten sonra hüzün dolu mersiyelerle anılan şehirlerdir. Endülüslü şairler, sadece Endülüs’te kaybedilen beldelere mersiye yazmamışlardır. Gerek Kayrevân ve Marakeş gibi Kuzey Afrika’da, gerekse Sicilya adası gibi Güneydoğu Avrupa’da kaybedilen topraklara da mersiyeler yazarak, kalplerini dolduran hüznü dile getirmeye çalışmışlardır. Neredeyse Endülüs’te kaybedilen her bir şehre mersiye yazılmakla birlikte, Endülüs’ün tümüyle kaybedilmesi üzerine yazılan mersiyeler, okuyucuda daha çok ilgi uyandırmış ve daha derin izler bırakmıştır.

Anahtar Kelimeler:

From the city to the city to the city to the city to the city
2020
Yazar:  
Özet:

The Arab poetry is of great importance in terms of the idea structure, thoughts, values, feelings and lifestyle of the society to which it belongs. One of the most important and common kinds of Arabic poetry is, of course, the mercy. Although many definitions of Mercy have been made, the definition expressed in the form of "medih made to the dead" is the simplest in these definitions but the clearest reflecting its content. Arab poetry has experienced changes and innovations depending on social and political dynamics in different periods. The first period of the Abbasians, which was divided into four periods by Arab literature historians, is political, social, cultural, etc. in the Arab life. It is a process in which innovation and developments are clearly seen in many areas. As in all other fields, the meaning, content, shape and type of poetry has also experienced noticeable changes. The poetry has taken the fate of these changes. For example, in the previous periods of the classical Arabic poetry, most of the examples were seen in the Arabic poetry as a particular species. Indeed, the examples of paper burned to the cities, which are a reflection of civilization, are not often found in the poems of the Cahili Arabs who keep their lives as immigrants in the deserts. The "el-vukûf 'ala'l-atlâl", which stands on the remains that make up the entrance of the classical Arabic castle and refers to the memories of the mazium and his emigrant lover, has been seen as one of the earliest examples of this sensational flood, which is stated by some literary critics that a place is burned and destroyed. The greatest factors in the emergence of urban marshmallows are the formation of a strong bond between the city and its inhabitants as a result of the social life from rural sections to the city center and the city’s gain of self in the hearts of the people. During this period, from the one hand, the different centres and values in the administration and from the other hand, the struggles between the different dynamics of society have led to the destruction of the cities. The poets who are sad about this situation, who feel belonging to the loss of someone they value very much, and who are linked with their hearts, have written mercy as a debt to the cities they are linked with. During the Abbasian period, Baghdad and Basra were the cities for which the most famous examples of this kind were written. In this period 'Amr al-Varrâk and Ishak al-Hureymî, the sons of Halife Harun al-Reşîd, the great wounds in the power struggle between al-Emîn and al-Me'mûn, and the marshmallow written by Ibn Rûmî to Basra, who has a catastrophe in the rebellion of Zenc, is shown among the most famous examples of the kind. The city disasters have not been said just because of the destruction and disasters that the cities have been exposed. As a result of the destruction of the states, such as the Toluno Son and the Fatimians, established in the periods where the Keza Abbasian State was politically and militaryly ineffective, the examples of this kind were written. On the other hand, many other cities in Jerusalem and the land of Damascus and XIII were burned and destroyed during the crucifiers. In the century, the Mongol invasion that ended the Abbasian State was a very ground-breaking attack on the center of science and civilization of Islam, such as Damascus and Baghdad. As a particular species, urban marshmallows that began in the Eastern Arab world have reached their peak by developing in the end of the end of the end of the end of the end of the end of the end of the end of the end of the end of the end of the end. The political revolutions arising from the struggle for sovereignty have led to more frequent changes in the balance of power and authority compared to the Eastern Arab world. The struggles seen at quite high levels in the inner and external caves have often led to the cities to experience large-scale destruction. The first reason for the appearance of urban myrtle samples in Endulus is the catastrophe in which Cordoba, which was burned and destroyed by the Berberic fitnes, lived. After this incident, which was considered the actual starting point of the losing of the Muslims of Endulus and which caused the fall of the Islamic cities in the Iberian Peninsula by creating the domino effect, the poets have shattered the lost cities with mercy. Cities like Berbeşter (Barbastro), Tuleytule (Toledo), Belensi (Valencia), Ceyyân (Jaen) and Occupy (Sevilla) which are lost after Kurtuba (Cordoba) are the cities mentioned with sadness after passing into the hands of Christians. The Indulse poets did not write mercy only to the lost bells in Endulus. In the northern Africa, such as the Necessary Kayrevân and Marrakech, and in the south-eastern Europe, such as the island of Sicily, they have tried to express their heart-filled glory by writing marshals to the lost lands. While the mercy was written to almost every lost city in Endulus, the mercy written on Endulus's total loss raised more interest in the reader and left deeper traces.

Anahtar Kelimeler:

City Elegies In Arabic Literature From Jahiliyyah To The Fall Of Andalusia
2020
Yazar:  
Özet:

Arabic poems have a great significance in terms of transmitting the overall mindset, the opinions, the values, the emotions, and the lifestyles of the society it belongs to. Elegies are undoubtedly the most important and common genres of Arabic poems. Although there are several definitions of elegy, “praise written after the dead” is the most simple definition among these definitions. Arabic poem experienced changes and innovations based on the social and the political dynamics in different periods. The first period of Abbasids whose history is divided into four by the historians of Arabic literature is a process where innovations and changes in political, social, cultural, etc. were observed. As in all other fields, there were noticeable changes took place in poems in terms of meaning, content, form, and genre. Elegies had their share from these changes. City elegies of which examples were observed in the previous periods of classical Arabic poems gained ground in Arabic poems as a selfcontained genre in this period. The biggest factors in the emergence of city elegies are the strong bond between the city and its residents as a result of the transformation of rural social life to that of city centers, and the personification of the city in its citizens’ hearts. The cities met with disaster resulting because of the different powers in administration, and the struggles experienced between different dynamics of the society. Poets who grieved due to this situation wrote elegies as a duty of loyalty to the cities to which they felt belonging, and with which they had bonded, as if they have lost someone they value significantly. Baghdad and Basra in the Abbasid period are the cities after which the most famous elegies were written. City elegies were not only written due to the destruction and the disasters that befallen the cities. Likewise, such elegies were written as a result of the fall of empires such as Tulunids and Fatimids which were founded in periods when the Abbasid Empire was politically and militarily ineffective. On the other hand, elegies were written to the centers of science and civilization of Islam such as several cities near Jerusalem and Damascus which were burnt and demolished during the Crusades, and Damascus and Baghdad which were ravaged because of the Mongolian invasion which ended the Abbasid Empire. City elegies which started as a self-contained genre in the Eastern Arabic region peaked in Andalusia where political instabilities were observed widely and more frequently. The first reason for the emergence of city elegies in Andalusia is the fall of Cordoba, the city which was striken with destruction owing to the Barbary instigation. After this incident which is regarded as the actual starting point of losing Andalusia out of the Muslims’ hands, and caused the Islamic cities to fall one by one in the Iberian peninsula giving a fillip to the domino effect, poets reminisced about these lost cities with their elegies. Cities that were lost after Cordoba such as Barbastro, Toledo, Valencia, Jaen, and Seville were the cities that were being remembered with plaintive elegies after being possessed by the Christians. Poets from Andalusia did not only write elegies to the cities that were lost in Andalusia. They tried to verbalize their grief by writing elegies to the lands that were lost in Southeastern Europe such as Sicily, and in North Africa such as Kairouan and Marrakech. While elegies were written after each city that was lost in Andalusia, the elegies written after the complete loss of Andalusia drew more attention, and left a deeper trace. The most famous elegy in which the loss of Andalusia was uttered is the ode written by al-Rundī.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler








Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 251
Atıf : 271
Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi