Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 8
 İndirme 1
Beyt-i Hâdî ve Câmi‘-i Ümmet: Mehmed Ağa Câmii ve Çinileri Üzerine Bir Araştırma
2022
Dergi:  
Turkish Studies
Yazar:  
Özet:

İstanbul Fatih’de, Çarşamba semtinde (Çihârşenbih Pazarı) Mimar Davud Ağa tarafından 994/1585-1586 senesinde inşa edilmiş olan cami; medrese, tekke, hamam, çeşme ve türbe ile birlikte bir külliye içerisinde yer alır. Günümüze cami ile birlikte hamam, çeşmeler ve türbe ulaşabilmiş olsa da esasında burası bir saray ağası tarafından üstelik İstanbul’da inşa ettirilen ilk külliye olma özelliğine sahiptir. Külliyenin bânisi Mehmed Ağa, küçük yaşlarda Şehzâde Selim’in (II. Selim) sarayına girmiş, III. Murad Devri’nde Dârüssaâde Ağalığı ve Evkāf-ı Haremeyn ve Selâtin Vakıfları Nâzırlığı yapmış, ardında pek çok hayrat bırakarak 999/1585 de reh-revân-ı dârü’l-me’âd olmağın (ahiret yurduna doğru yola çıkarak) cami avlusunda yer alan türbesine defnedilmiştir. Mehmed Ağa’nın hayır eserleri 1582 ve 1591 tarihli iki ayrı vakfiyede yer almaktadır. İkinci vakfiyede tüm hayratının bir listesi bulunur.  Mimar Sinan’ın mimarbaşılık döneminde, Hac’da olduğu sırada, onun çıraklarından Davud Ağa tarafından yapılan Mehmed Ağa Câmii, konumu, plan şeması, taş ve çini süslemeleri ile bir vezir camiini aratmayacak niteliklere sahiptir. Revaklı son cemaat yerinde ve harimin pencere alınlıklarında yer alan kitabeler ile pandantifler üzerindeki dairevî kitabeler; dışarı doğru taşkın olan mihrap kısmını çepeçevre kuşatan çiniler 16. yüzyılın son çeyreğinde İznik’te üretilmiştir. Klasik tarz ve renkleri ve tasarımlarındaki artistik ifadeler ile dikkati çeken Mehmed Ağa Camii çinileri bu makalede devrinin diğer yapıları ile birlikte değerlendirilecektir. 

Anahtar Kelimeler:

Beyt-i Hâdî and Câmi'i Ummet: Mehmed Ağa Câmii and a research on the Chinese
2022
Dergi:  
Turkish Studies
Yazar:  
Özet:

In Istanbul Fatih, the mosque, which was built in 994/1585-1586 by the architect David Ağa in the Wednesday district (Ciharshenbih Market), is located within a village with medrese, tekke, hamam, fountain and turbe. Today, with the mosque it has been able to reach hamam, fountains and turbe, but in essence it has the characteristic of being the first village built in Istanbul by a palace tree. He was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one. He entered the palace, III. In the Murad Age, Dârüssaâde Ağalığı and Evkāf-i Haremeyn and Salâtin Foundations made the Nazaretian, after which many admirations left in 999/1585 You are a guide to me. He was buried in the garden of the mosquito. The works of Mehmed Ağa are found in two separate foundations of 1582 and 1591. In the second foundation there is a list of all admirations.  In the architectural period of Sinan, while in the Hague, the Mehmed Ağa Câmii, made by David Ağa from his cracks, has the qualities that will not look for a mosque with its location, plan scheme, stone and chini decorations. Revakli last gathering place and the books and the apartments on the pandaffs in the Harim's window citations; the Chinese, who surrounded the Mikhrap part that was stumbled outward, were produced in Iznik in the last quarter of the 16th century. The Mehmed Ağa Camii Chinese, taking into account the artistic expressions in their classic style and colors and designs, will be evaluated in this article along with the other structures of the era.

Anahtar Kelimeler:

Beyt-i Hâdî and Câmi‘-i Ummet: A Study On Mehmed Aga Mosque and Its Tiles
2022
Dergi:  
Turkish Studies
Yazar:  
Özet:

The mosque, built by Davud Aga the Architect in 994/1585-1586 in Carsamba district (Çihârşenbih Pazarı) of Fatih, Istanbul, is in the same complex with a madrasah, a lodge, a bath, fountains, and a tomb. Today, the bath, fountains, and the tomb, along with the mosque, survive; in fact, the structure is characterized as the first complex that a royal master ordered to be built and, addedly, in Istanbul. The overlord of the complex, Mehmed Aga, had been admitted to Prince Selim’s (Selim II) palace in his early ages; during Murad III’s reign, he was the Master of Darussaade and the Custodian of Evkāf-ı Haremeyn and Selâtin Waqfs. Leaving many charities and a relatively respectable reputation, in 999/1585, he passed away - reh-revân-ı dârü’l-me’âd olmağın (set out for the land of hereafter) - and was buried in his tomb located in the mosque yard. Charities by Mehmed Aga were listed in two separate foundation documents dated 1582 and 1591. The second document has the list of all his donations. The Mehmed Aga Mosque, built by Davud Aga, an apprentice of Sinan the Architect, when Sinan, the head architect, was away performing his pilgrimage, features qualities compatible, with its location, layout, and tiles, to those in a vizir mosque. Epigraphs in the narthex and on window-frontals in the harem, in addition to the circular ones on the pendants, and the tiles covering the protruding altar from one end to the other, were made in Nicaea in the final 16th century quarter. This study examines Mehmed Aga Mosque tiles, attracting attention through their classical style, colors, and the artistic design visage, in relation to the other structures of the period.         

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler












Turkish Studies

Alan :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 12.054
Atıf : 46.748
2023 Impact/Etki : 0.276
Turkish Studies