Gelecek nesillere aktarılan kültür temelli değerler somut olmayan kültürel miras olarak ifade edilmektedir. Kültürel mirasın sürdürülebilirliğini sağlayabilmek için ulusal girişimlerin yanı sıra, UNESCO çatısı altında koruma, tanıtım ve geliştirme çalışmaları yapılmaktadır. Karagöz oyunu da UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi’nde bulunan bir kültürel değerdir. Karagöz gölge oyununu izleyen ve kukla atölyesinde kukla yapımına katılan bireyler kültür sanat içerikli bir aktiviteyi deneyimlemektedir. Araştırmanın amacı, somut olmayan kültürel miras örneği olan Karagöz oyununu izleme ve kukla yapma deneyimini yaşayan ziyaretçilerin, bu aktiviteye zaman ayırma nedenleri, öncesindeki beklentileri ve aktivite sonrası psikolojik durumlarını tespit etmektir. Bu çerçevede öncelikle kavramsal olarak kültürel miras, turizm, sanat ve terapi konuları incelenmiş ve Bursa Karagöz müzesi ziyaretçileriyle derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Ziyaretçilerin, Karagöz oyununu izleme ve kukla yapma aktivitesinin terapötik etkileri konusundaki görüşleri nitel araştırma yöntemleri ile incelenmiştir. Araştırma bulguları kültürel miras temalı bir ziyaret noktası olan Karagöz müzesini ziyaret etmenin ve burada gerçekleştirilen kültür ve sanat temalı aktivitelerin hem çocuklar hem de yetişkinler üzerinde terapi etkisi oluşturduğuna işaret etmektedir. Katılımcılar bu turistik aktivitenin, hafızada kalan, düşündüren, gündelik hayattan uzaklaştıran, olumsuz ya da durgun ruh halini pozitifleştirerek motivasyon yükselten bir etkisi olduğu belirtmiştir.
The cultural-based values transmitted to future generations are expressed as non-substantial cultural heritage. In addition to national initiatives to ensure the sustainability of cultural heritage, under UNESCO’s roof, protection, promotion and development work is carried out. The game is also a cultural value listed in the Unesco Untouched Cultural Heritage List. Individuals who watch the Shadow Game and participate in the doll production at the doll workshop experience a culture art-containing activity. The purpose of the research is to identify the reasons for visitors who experience the experience of watching and making the Karagöz game, an untouched cultural heritage example, who spend time on this activity, their previous expectations and their post-activity psychological conditions. In this framework, the issues of cultural heritage, tourism, art and therapy were first examined and deep discussions with the visitors to the Bursa Karagöz Museum were conducted. Visitors’ opinions on the therapeutic effects of the activity of watching and making dolls were studied by qualitative research methods. Research findings indicate that visiting the Karagöz Museum, a cultural heritage theme, and the cultural and art theme activities carried out here have a therapeutic effect on both children and adults. Participants pointed out that this tourist activity has an influence of motivation by optimizing the negative or stable mood, keeping in memory, reflecting, removing from everyday life.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|