Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 2
 Görüntüleme 378
 İndirme 55
 Sesli Dinleme 1
Türk Dış Politikasında Mezhepçilik ve Haşdi Şabi Örneği
2019
Dergi:  
Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi
Yazar:  
Özet:

Türk dış politikası esasında uzun zamandır tarafsız ve denge politikası güdüyor gibi gözükse de çok uzun yıllardan beridir konjonktür gereği ara ara çıkan mezhepçi tutumlara yenik düşmüş ve devletin resmi ideolojisi kabul edilen hanif/sünni mezhepleri tarafında yer almayı tercih etmiştir. Türk dış politikasının oluşmasında, politika belirleyicisi konumunda olan kişilerin felsefeleri, ilkeleri ve amaçları kadar Türkiye’nin jeostratejik konumu da çok önemlidir. Esasen Osmanlı Devletinden bu yana çeşitli konjonktürel olaylar karşısında Türk dış politikasında mezhepçi yaklaşımlar olmuştur. Karşımıza ilk olarak 1560 yılında çıkar. Tarihte Şehzade Beyazid hadisesi olarak geçen bu olay şu şekilde cereyan eder. Şehzade Mustafa’nın öldürülmesinin akabinde kardeşi Selim’in kendisine tercih edileceğini düşünen Şehzade Beyazid babası Sultan Süleyman’a karşı isyan eder ancak Osmanlı ordusu karşısında mağlup olur ve İran’a kaçarak Safavi devletine iltica eder. Safavi’ler çeşitli olayların akabinde Osmanlı Devleti ile arasını düzeltebilmek amacıyla Şehzadeyi ve çocuklarını Osmanlı’ya teslim ederler. Ardından Özbek Hanlığına karşı Osmanlı Devletinden yardım isterler. Osmanlı devleti ise verdiği cevapta “Şii olan bir devletle Sünni olan başka bir devlete savaş açmayacağını” bildirir. Cumhuriyet döneminde ise bu durumun en belirgin örneği 20 Ocak 1990’da yaşanan Karabağ Katliamı ile alakalı olarak Cumhurbaşkanı Turgut Özal’ın yaptığı bir açıklamada “Onlar Şii, Biz Sünniyiz. Onlar İran’a daha yakın” diyerek Karabağ’da yaşanan katliama üzülmememiz gerektiğini söylemesi ve Türkiye Cumhuriyeti’nin Azerbaycan’a yardım etmeyeceğini beyan etmesidir. Rusya ile konjonktürel yakınlaşma amacı taşıyan bu açıklama hemen akabinde Moskova yönetimi tarafından çok beğenilmiş, alkışlanmıştır. Günümüzde ise bu durumun en bariz örneğini DAEŞ ile alakalı olarak Irak’ta yapılan mücadele de soybağı olmasına rağmen Telafer, Kerkük Türkmenleri genel olarak şii olmaları hasebiyle göz ardı edilmesidir. Haşdi Şabii, yada Türkçe karşılığıyla Gönüllü Halk Kuvvetleri sadece şii unsurları içermemekle birlikte bünyesindeki Türkmenlerin neredeyse tamamı şii kökenlidir. Haşdi Şabii’ye katılan 16. Türkmen Tugayı komutan yardımcısı Ebu Mustafa İmâmî  16 Ekim 2016 tarihli bir röportajında şöyle diyor; “Türk Milleti şerefli bir millettir, güzel bir millettir. Biz de Türk Milletinin bir parçasıyız. Biz bununla (Türk Olmakla) iftihar ediyoruz. Ama Hükümet ile (Türkiye Hükümeti) sorunlarımız var. IŞİD 500 bin Türkmen nüfuslu Telafer’e girdiğinde, nice Türkmen köylerini ele geçirdiklerinde bu hükümet (Türkiye Hükümeti) tek bir kınama dahi yayınlamamıştı. Telafer’de katledilenler Türkmen değil miydi? Şimdi biz Kerkük Türkmenleri bir birlik (Haşdi Şabi) kurmuşuz, gelip buna (bize) yardım etmeleri mi gerekir, yoksa karşısında olup Musul’u mu bahane etmeleri gerekir? Artık Türkmen’in bir silahlı gücü var. Bu (kendini korumak) bizim en doğal hakkımız. Biz o dönem (IŞİD tarafından Telafer’de katliam yapmaya başladığı dönem) bütün komşularımızdan yardım istedik. Biz kurduğumuz birliğin adını Türkmen koymuşsak, isterdik ki bize ilk sahip çıkan Türkiye olsun, çünkü Türkmenlerin hiçbir gücü yoktu.” Oysa o dönemdeki dış politikamız gereği İran ve Şii coğrafyasından uzak kalmalı, Sünni Barzani ile ittifak yapmalıydık. Bu nedenle de Haşdi Şabi örneğinde Irak Türkmenleri Mezhepçi politikaya kurban gitti. Sonuç olarak Barzani Türkiye’yi Musul konusunda sırtından vurdu, DAEŞ ile mücadelede sınıfta kaldı. Bildiride bu durumu yorumsuz bir şekilde irdeliyor ve Türk dış Politikasındaki Konjonktürel Mezhepçiliğe ışık tutmaya çalışıyoruz.0000-0001-6750-7808

Anahtar Kelimeler:

Examples Of Turkish Foreign Policy and Examples
2019
Yazar:  
Özet:

The Turkish foreign policy in essence has long seemed to lead a neutral and balanced policy, but it has been a very long time since the conjoncture has been overcome by interrupted religious attitudes and the official ideology of the state has preferred to be part of the Hanif/Sunni religions accepted. In the formation of Turkish foreign policy, the geostrategic position of Turkey is as important as the philosophies, principles and objectives of the people who are in the position of policy determiners. Especially since the Ottoman State, there have been secular approaches in Turkish foreign policy in the face of various conjonctual events. It first arrived in 1560. In the history of the city, such an event as the White Hunt is happening in this way. After the murder of Şehzade Mustafa, he believes his brother Selim will be preferred to him, and his father is rebelled against Sultan Suleyman but is defeated against the Ottoman army and escapes to Iran and escapes to the Safavi state. Safavians deliver the city and their children to the Ottoman in order to repair their relationship with the Ottoman State after various events. Then they ask for help from the Ottoman State against the Uzbek Hantia. The Ottoman state, in its response, said that "there will not be a war against a Shiite state and another Sunni state." During the Republic period, the most obvious example of this situation was the 20th January 1990 Karabakh Massacre in a statement by President Turgut Özal: "They are Shiites, We are Sunnis. “They are closer to Iran,” he said, “we should not regret the massacre in Karabakh and declared that the Republic of Turkey will not help Azerbaijan. This statement, which aims to conjunctural approach with Russia, was very pleased and praised by the Moscow government immediately afterwards. Today, the most obvious example of this situation is the fight in Iraq in relation to ISIS, although it is a slave, Telafer is ignored by the fact that the Kirkuk Turkmen people generally are shiite. The Volunteer People's Forces in Turkey, or Hashdi Shabi, do not only contain shii elements, but almost all of the Turkmen in it are shii. The 16th edition of Shabby. In an interview on October 16, 2016, Turkmen Tugayı's deputy commander, Abu Mustafa Imami, said: "The Turkish nation is a honorable nation, a beautiful nation. We are part of the Turkish people. We are falsified with it. But we have problems with the government. When the Islamic State entered Telafer with a population of 500,000 Turkmen, when they captured many Turkmen villages, this government (the Turkish government) had not published a single condemnation. Was the people killed in Telafer not Turkmen? So we have created a unity (Hashdi Shabi), and should they come and help (we) it, or should they face it and give excuse to Mosul? Turkey has an armed power. This is our most natural right. We asked for help from all of our neighbors at that time. If we had named the union we found Turkmen, we would like that Turkey was the first to possess us, because the Turkmen had no power.” But because of our foreign policy at that time, we should stay away from Iran and Shiite geography, and make allies with Sunni Barzani. This is why, for example, the Haşdi Shabi, the Iraqi Turkmenists were the victims of the Meshepçi policy. As a result, Barzani hit Turkey from his back on Mosul, remaining in the class in the fight with ISIS. In the statement, this situation is uninterpreted and we are trying to keep light on the Conjunktural Mezhepticism in Turkish Foreign Policy.0000-0001-6750-7808

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi

Alan :   Eğitim Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 394
Atıf : 948
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini