User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 2
 Views 121
 Downloands 71
Beş-altı Yaş Çocuklarının Temel Duygu Durumlarını İfade Ediş Biçimlerinin Çizdikleri Resimleri Yoluyla İncelenmesi
2019
Journal:  
ODU Journal of Social Sciences Research
Author:  
Abstract:

Resim çizme, çocuklar ve yetişkinler için iletişimi kolaylaştıran ve zenginleştiren bir eylemdir (Halmatov, 2015:7). Ayrıca, çocukların duygu ve düşüncelerini ifade etme yollarından biridir. Kalem tutabilme becerisi edinmelerinden itibaren, kendilerine olanak sunulan çocuklar resim yapmaya başlarlar (Artut, 2004:24; Davido,2014:4). Çocuklar resimlerinde görsel bir gerçeği değil iç dünyalarını yansıtır ve resim aracılığıyla gereksinimlerini, isteklerini, korkularını, mutluluklarını ifade etme olanağı bulur. Çocukların yaptığı resimler, kendileri hakkında bilgi vermenin yanında kendi akranları ve yetişkinlerle olan ilişkilerini de yansıtır. Çocukların aile resimlerinden, aile içindeki bireylerin ve kendisinin rolünü nasıl algıladığı anlaşılır (Malchiodi, 2013:11). Çocukların çizdikleri resimleri psikolojik ve duygusal açıdan değerlendirmek oldukça zordur (Malchiodi, 2013:158). Resim analizi yapabilmek için, yansıtmacı resimler, etik konular, ölçme ve değerlendirme gibi konularla ilgili temel eğitimler almak, projektif testler ile bilinç, bilinç ötesi ve bilinç dışı gibi ruhsal yapılar hakkında bilgi sahibi olmak ve uygulamalar yapmak gereklidir (Halmatov, 2015:7; Malchiodi, 2013:298). Resim yoluyla çocuklar hakkında bir karar vermek oldukça hassas bir konudur ve psikolog, klinik psikolog, çocuk psikiyatristi gibi konunun uzmanları tarafından ele alınmalıdır. Bu çalışma çocukların resimlerini psikolojik açıdan değerlendirmek değil, yalnızca içerik açısından incelemek temelinde tasarlanmıştır. Buna göre, bu araştırmada, beş-altı yaş çocuklarının temel duygu durumlarını (mutluluk, üzüntü, korku) ifade ediş biçimlerinin çizdikleri resimler yoluyla incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, beş-altı yaş çocuklarının temel duygu durumlarını (mutluluk, üzüntü, korku) ifade ediş biçimlerinin çizdikleri resimler yoluyla incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma nitel modelde fenomenolojik desende tasarlanmıştır. Çalışma gurubunu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Keçiören ilçesinde bulunan bağımsız bir anaokuluna devam eden beş-altı yaş grubu 30 kız, 36 erkek olmak üzere toplam 66 çocuk oluşturmuştur. Çocuklardan duygu durumlarına ilişkin resim çizmeleri istenmeden önce duygu durumlarını konu alan öykü kitapları okunmuştur. Çalışmada her biri ayrı ayrı mutluluk, üzüntü ve korku duygu durumlarını yansıtan üç öykü kitabı kullanılmıştır. Daha sonra veri toplama sürecine geçilmiştir. Veri toplama aracı olarak, nitel veri toplama yöntemlerinden görsel materyaller ve yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Çalışmada görsel ve metin olmak üzere iki farklı türde veri elde edilmiştir. Görsel veriler göstergebilim; metinler ise içerik analizi yoluyla değerlendirilmiştir. Göstergebilim işaretlere ve sembollere odaklanmaktadır. Görsel ögelerin ne olduğu ve neyi temsil ettiği ile ilgilenmektedir (Glesne, 2013: 258). Göstergebilim düşüncelerin görüngüler çerçevesinde incelenmesine olanak sağlamaktadır. Bireylerin duygularını ve deneyimlerini yansıttıkları bir sanat uygulaması olarak tanımlanabilir (Smith-Shank, 2016: 56). Buna göre, bu araştırmada çocukların “mutluluk, üzüntü ve korku” olmak üzere üç temel duygu durumunu resimlerine yansıtmaları göstergebilim analiz tekniği ile analiz edilmiştir. İçerik analizi ise, metin içeriği toplama ve analiz etme tekniğidir. İçerik analizi bir iletişim kaynağındaki içeriğin açığa çıkarılmasını sağlar (Neuman, 2012: 466). Bu araştırmada metin olarak, çocukların resimleri hakkında anlatıları analiz edilmiştir. Ayrıca, bu iki veri kaynağı ve veri analizinin bir arada kullanılması ile veri üçgenlemesi yapılmıştır. Veri üçgenlemesi çeşitli yöntemleri bir araya getirerek araştırmayı güçlendiren bir yöntemdir. Bu şekilde araştırma verilerinin ve analizlerin tutarlığı test edilebilmektedir (Patton, 2014: 248). Bu araştırmada çocukların temel duygu durumlarıyla ilgili anlayışlarını resimlere ve görüşmelere yansıtmalarında iki farklı veri kaynağı ve analizi kullanılarak aralarındaki tutarlığın test edilmesi sağlanmıştır. Resimlerinde ve anlatımlarında, öykünün konusu, karakterleri, öykü kitabındaki görsellerden vb. etkilendiği belirlenen çocukların resimleri değerlendirilmemiştir.  Araştırma sonucunda, çocukların mutluluk, üzüntü ve korku temel duygu durumlarına ilişkin yaşantılarını ya da duygularını resimleri aracılığıyla yansıtabildiği belirlenmiştir. Çocukların çizdikleri resimlere çoğunlukla, yansıttıkları duyguların, fiziksel aktivitede bulunmaya ilişkin mutluluk, fiziksel-duygusal şiddete ilişkin üzüntü, ve olmayan varlıklara ilişkin korku duygu durularını yansıttıkları görülmüştür. Resimlerinde ve anlatımlarında, öykünün konusu, karakterleri, öykü kitabındaki görsellerden etkilendiği belirlenen çocukların resimleri değerlendirilmemiştir.

Keywords:

Bes-alti Yas Cocuklarinin Temel Duygu Durumlarini İfade Edis Bicimlerinin Cizdikleri Resimleri Yoluyla İncelenmesi
2019
Author:  
Abstract:

Painting is an action that facilitates and enrichs communication for children and adults (Halmatov, 2015:7). It is also one of the ways to express children’s feelings and thoughts. As soon as they acquire the ability to hold a pen, the children who are given them the opportunity begin to paint (Artut, 2004:24; David, 2014:4). Children reflect their inner worlds in their pictures, not a visual truth, and find the opportunity to express their needs, desires, fears, and happiness through the picture. The pictures of children reflect their relationships with their peers and adults, in addition to giving information about themselves. It is clear how children perceive the family images, the individual in the family, and the role of themselves (Malchiodi, 2013:11). It is quite difficult to evaluate the pictures that children draw from a psychological and emotional point of view (Malchiodi, 2013:158). To be able to do image analysis, it is necessary to obtain basic training on subjects such as reflective images, ethical subjects, measurement and evaluation, to be aware of and practice the spiritual structures such as consciousness, transconscious and unconscious, with projective tests (Halmatov, 2015:7; Malchiodi, 2013:298). Deciding about children through the picture is a very sensitive topic and should be addressed by the specialists of the topic such as a psychologist, a clinical psychologist, a child psychiatrist. This study is designed on the basis of not evaluating children’s images from a psychological point of view, but only examining them from a content point of view. According to this study, the aim is to study the basic emotional conditions of five to six-year-old children (happiness, sadness, fear) through the pictures they draw. The study aimed at studying the basic emotional conditions of children aged five to six years (happiness, sadness, fear) through the pictures they draw. This research is designed in phenomenological designs in the quality model. The work group, which continued to an independent kindergarten located in the district of Ankara or Keçiören in the 2016-2017 educational year, consisted of a total of 66 children, including 30 girls and 36 men. Children read stories about their emotional conditions before they were asked to draw pictures about their emotional conditions. In the study, each used three stories books that reflect the separate state of happiness, sadness and fear. The data process was then collected. As a data collection tool, visual materials and semi-configured conversation forms have been used from the quality data collection methods. In the study, two different types of data were obtained, visual and text. I can indicate visual data; the texts are evaluated through content analysis. It focuses on signals and symbols. It is concerned about what visual objects are and what they represent (Glesne, 2013: 258). It makes it possible for the thoughts to be studied in the framework of the sights. It can be defined as an art practice in which individuals reflect their feelings and experiences (Smith-Shank, 2016: 56). According to this, this study analyzed the children’s three basic emotional conditions, “happiness, sadness and fear”, in their pictures by means of an indicative analysis technique. Content analysis is a technique of collecting and analysing text content. Content analysis enables the disclosure of content in a communication source (Neuman, 2012: 466). As a text in this study, the stories about the pictures of children were analyzed. Additionally, these two data sources and data analysis have been triangulated with the combination of the data. Data triangulation is a method that strengthens research by combining various methods. This way the consistency of research data and analysis can be tested (Patton, 2014: 248). In this study, the consistency between them was tested using two different data sources and analysis in reflecting children’s understanding of their basic emotional conditions in pictures and conversations. In his pictures and stories, the subject of the story, the characters, the images in the story book, etc. The images of the children affected were not assessed.  The research finds that children can reflect their experiences or feelings about the basic emotional conditions of happiness, sadness and fear through pictures. It has been shown that the pictures children have mostly reflected their emotions, the happiness of being in physical activity, the sadness of physical and emotional violence, and the fears of fears of non-existences. In their paintings and stories, the paintings of the children determined to be influenced by the subject of the story, the characters, the images in the story book have not been evaluated.

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles






ODU Journal of Social Sciences Research

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 996
Cite : 2.254
© 2015-2024 Sobiad Citation Index