Dinî ve felsefî alanda en çok tartışılan konulardan biri olan kötülük meselesi, antik çağdan günümüze teolog ve filozoflar nezdinde farklı düzlemlerde ve farklı paradigmalar ekseninde ele alınmış, konuyla ilgili birçok argüman geliştirilmiştir. Aristoteles şârihi ve İslam filozofu İbn Rüşd ise, kötülük konusunu dinî referanslar çerçevesinde ve Aristoteles’in izinde dinî/kelâmî ve felsefî boyutlarıyla ele almıştır. O bu konuda kelâm mezheplerinden Eş‘arîlerin, felsefecilerden ise Sofistlerin görüşlerine karşı durmuştur. Ancak İbn Rüşd, kötülük meselesiyle ilgili müstakil bir risale veya eser kaleme almadığından konuyla ilgili bilgiler eserlerinde pasajlar hâlinde dağınık bir şekilde bulunmaktadır. Bu minvalde, kötülük meselesiyle ilgili bilgilerin İbn Rüşd’ün eserlerinde dinî, kelâmî ve felsefî bağlamlarda parçacı bir yaklaşımla ele alınması, onun temel argümanlarını belirlemede en büyük zorluğu oluşturmaktadır. Bu çalışma, İbn Rüşd’ün kötülükle ilgili yaklaşımlarını bütüncül bir bakış açısıyla, hayır, şer, rölativizm, hidâyet, dalâlet, ontoloji, fenomenoloji, inâyet ve madde kavramları etrafında ele almaktadır.
The question of evil, one of the most discussed topics in the religious and philosophical field, has been discussed by theologists and philosophers from ancient times to present in different levels and in the axis of different paradigms, and many arguments on the subject have been developed. Aristotle, the poet and Islamic philosopher Ibn Rushd, addressed the issue of evil in the framework of religious references and in the trace of Aristotle with his religious/clamatic and philosophical dimensions. He has been opposed to the opinions of the philosophers and the philosophers in this regard. However, Ibn Rushd does not receive a special resume or work paper on the issue of evil, and the information on the subject in his works is distorted in the case of passages. In this minval, the processing of information on the issue of evil in the works of Ibn Rushd with a particular approach in religious, literary and philosophical contexts, constitutes the greatest difficulty in determining its basic arguments. This study deals with the approaches of Ibn Rushd to evil with a comprehensive viewpoint, surrounding the concepts of good, evil, relativism, guidance, wrath, ontology, phenomenology, inity and matter.
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|