Din ve felsefe arasındaki ilişki, hakikate ulaşma açısından birbirine göre konumu düşünce tarihinde temel tartışma alanlarından biridir. Bu makalede Sicistânî ve İbn Rüşd’ün eserlerinden hareketle din-felsefe ilişkisinde ortaya koyduğu görüşler ele alınması hedeflenmiştir. Sicistânî konu ve gayesi itibariyle din ile felsefenin farklı alanlar olduğunu ve dinin felsefî bilgiden üstün olduğunu belirtirken İbn Rüşd bu iki alanın konu ve gayelerinin ortak olduğunu ve aynı hakikati farklı yönleriyle ifade ettiklerini vurgulayarak birbirinden çok uzak kanaatler belirtmişlerdir. Sicistânî Kur’ân-ı Kerim’de düşünme ve akletmek gibi kavramları Kur’ân’ın aklı kullanmayı teşvik ettiği şeklinde yorumlamaktadır. İbn Rüşd ise felsefe yapmak manasında kabul etmekte, dolayısıyla dinin felsefeyi teşvik ettiği hatta emrettiği sonucunu çıkarmaktadır. Sicistânî din ile felsefenin konu ve kavramlarının farkına değinmekte dinin verili bilgisini felsefeden üstün görmektedir. İbn Rüşd ise dini metinler ile felsefî bilgi arasında çelişki görünse de aslında çelişki olmadığını belirtir. İki düşünür de uzlaşmazlık gibi görünen hususların din ve felsefe hakkında bilgi eksikliğinden kaynaklandığını düşünmektedir.
The relationship between religion and philosophy is one of the main fields of discussion in the history of the thinking position in terms of achieving truth. In this article, it is intended to discuss the opinions that Sicistani and Ibn Rushd expressed in the religious-philosophical relationship with their works. According to the Cycist subject and purpose, the religion and philosophy are different fields and the religion is superior to the philosophical knowledge while Ibn Rushd emphasizes that the subject and purpose of these two fields are common and that the same truth is expressed in different aspects. The Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an. Ibn Rushd accepts making philosophy in its sense, and thus concludes that religion encourages philosophy and even orders it. It is a philosophy and a philosophy, and it is a philosophy and a philosophy, and it is a philosophy. If there is a contradiction between religious texts and philosophical knowledge, it is not a contradiction. The two thinkers also believe that aspects that seem to be disagreement are due to lack of knowledge about religion and philosophy.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|