Kadim Grek felsefenin İslâm dünyasına tercüme yoluyla taşınmasından sonra İslâm filozofları kendi felsefi sistemlerini kurdular. Kindi’nin ortaya koyduğu eserlerle başlayıp Fârâbi’nin eserleriyle gelişen ve İbn Sina’nın eserleriyle taçlandırılan İslâm felsefesi, Müslüman filozoflar üzerinde büyük bir etki bıraktığı gibi, İslâm diyarında yaşayan Hristiyan ve Yahudi filozofların düşünceleri üzerinde de büyük bir iz bırakmıştır. İslâm felsefesi Doğudaki gelişimini tamamlayınca geç de olsa yönünü Müslüman batı olan Endülüs’e çevirmiştir. Endülüs’teki Yahudi filozofların hem doğudaki hem de Endülüs’teki İslâm filozoflarının etkisinde kaldığı da bir gerçektir. Yahudi felsefesinin gelişimi ve Yahudi filozofların düşüncelerini ortaya koyması, İslâm felsefesinin gösterdiği gelişime paralel bir seyir izlemiştir. Yahudi filozofların Yahudilik kelâmı ve akaidine ait düşünceleriyle birlikte kendilerine özgü bir takım felsefi düşüncelerinden söz etmek mümkün olsa da, düşüncelerinin şekillenmesinde İslâm filozoflarının payı büyüktür. Doğu İslâm dünyasında İslâm filozoflarından etkilenen Yahudi filozoflardan Davud el-Mukammas (erken 9. yüzyıl), İsaac İsraeli (ö. 955) ve Saadia Gaon (882-942)’un düşüncelerinde muhtelif İslâm felsefe ve kelam ekollerinin etkisi aşikardır. Endülüs’lü filozoflardan ise önemlileri şunlardır: Solomon İbn Gabirol (1021-58 veya 1070), Abraham bin Davud (ykl. 1110-80), Maimonides (1138-1204), Gersonides (1288- 1344), Judah Ha levi (1086-1141), Moses İbn Ezra (Mûsâ ibn Ezra), Joseph İbn Zaddik of Cordova (Yûsuf İbn Sıddik el-Kurtubî), Samuel İbn Tibbon (İsmâ’îl ibn Tibbon) ve Shem-Tob ibn Joseph (Şem-Tob ibn Yûsuf).
After the transition of ancient Greek philosophy into the Islamic world through translation, Islamic philosophers established their own philosophical systems. The Islamic philosophy, which began with the works of Kindi and developed with the works of Farabi and was crowned with the works of Ibn Sina, has left a great influence on Muslim philosophers, and has left a great trace on the thoughts of Christian and Jewish philosophers living in the Islamic land. When the Islamic philosophy completed its development in the East, it turned its direction to the Muslim West, Andalus. It is also a fact that the Jewish philosophers in Andalus remain under the influence of both the Islamic philosophers in the East and Andalus. The evolution of Jewish philosophy and the exposure of the ideas of Jewish philosophers have followed a path parallel to the evolution of Islamic philosophy. Although it is possible to speak of a group of philosophical thoughts that are unique to them, along with the ideas of Jewish philosophers, the part of the Islamic philosophers in the formation of their thoughts is great. From the Jewish philosophers influenced by the Islamic philosophers in the Eastern Islamic world, David al-Mukammas (early 9th century), Isaac Israel (e.g. In the thoughts of 955) and Saadia Gaon (882-942) the influence of the varied Islamic philosophy and the column is clear. The philosophers of Endulus are the following: Solomon Ibn Gabirol (1021-58 or 1070), Abraham bin David (cl. 1110-80), Maimonides (1138-1204), Gersonides (1288- 1344), Judah Ha levi (1086-1141), Moses Ibn Ezra (Moses ibn Ezra), Joseph Ibn Zaddik of Cordova (Yusuf Ibn Siddik al-Kurtubî), Samuel Ibn Tibbon (Isma’il ibn Tibbon) and Shem-Tob ibn Joseph (Shem-Tob ibn Yusuf).
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|