Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 2
 Görüntüleme 55
 İndirme 19
Türk Kültüründe “Akıl” ve “Bilgi” Üzerine Öğütler: Balasagunlu Yûsuf’tan Semeyli Abay’a
2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

Türk kültür tarihinde “öğüt” ve “ahlâk” kavramının ilişkisine dair pek çok tanık bulunmaktadır. Bu kayıtlar, tarih boyunca yazılmış olan edebî eserlerle de takip edilebilir. Yetkin bir siyasetname ve nasihatname örneği olan Kutadgu Bilig (KB) konuyla ilgili ilk kaynaklardandır. Dönemin devlet anlayışının temelini teşkil eden sosyal ve siyasi ahlâk, eserde ön plana çıkıyor. Manevi kod anlamına gelen “sosyal ahlâk”, devlet tarafından korunup gözetilmeyi ve yüceltilmeyi gerektiriyor. Millete karşı sorumluluğu olan devletten, dar anlamda hükümdardan “siyasi ahlâk” bekleniyor. Sonuç itibarıyla devletin üst kademesinin “akıl” ve “bilgi” sahibi olması gerektiği sık sık tekrarlanıyor. Bu değerler, metinde dört kavramı (adalet, baht, akıl, akıbet) temsil eden şahısların (Kün Togdı, Ay Toldı, Ögdülmiş, Odgurmış) ortak özelliğidir. “Akıl” ve “bilgi”, hükümdarda bulunması gereken temel vasıfların başında geliyor: ked öglüg kerek beg ongarsa işin/bilip başlasa ötrü işler başın (KB, 1989) “İşe bilerek başlamak ve başarıyla tamamlamak için, beyin çok akıllı olması gerek(t)ir.” ay edgü törülüg arıg beg silig/bayat birdi erdem sanga ög bilig (KB, 3112) “Ey âdil, temiz ve halîm bey, Tanrı sana akıl, bilgi ve pek çok faziletler verdi.” Devletin üst düzey memurlarında da aynı vasıflar aranıyor. Akıl (ukuş) ve bilgi (bilig) ile ilgili beyitler, 950 yıl önce Karahanlı devlet geleneğinin liyakat esaslı olduğunun somut belgelerini sunuyor. Akıl, bilgi ve bilgeliğe verilen değer, hükümdar Kün Togdı’nın kendisine müşavir olarak seçtiği vezir Ay Toldı ve vezirin oğlu, bilahare vezir Ögdülmiş’ten de anlaşılıyor. Ay Toldı, bahtı temsil ediyor tetig “zeki”, ukuşlug “akıllı”, biliglig “bilgili”, yigit “yiğit, cesur”, kılınçı amul “yumuşak huylu”, sözi yumşak “tatlı dilli” bir şahsiyet olarak tasvir ediliyor: bir ay toldı atlıg er erdi tetig/eşitti bu çavıg itindi itig (KB, 462) “Ay Toldı adında zeki bir adam vardı ki hükümdarın bu şöhretini işitti ve ona gitmek üzere hazırlıklarını yaptı.” yigit erdi oglan kılınçı amul/ukuşlug biliglig hem öglüg köngül (KB, 463) “Sakin tabiatlı, akıllı, bilgili, zeki ve iyi gönüllü genç bir delikanlı idi.” Ögdülmiş, “akıl” kavramının asıl temsilcisidir. Hükümdarın, akıllı ve bilgili danışman tercihi, dönemin devlet geleneğini gözler önüne seriyor: ne edgü turur bu kişike öge/ögi bolsa ötrü atagu öge (KB, 1995) “İnsan için akıl ne iyi şeydir/akıllı insanlara müşavir nazarı ile bakılmalı.” KB’den üç asır önce yazılan Orhun Anıtları’nda Bilge Kağan, Bilge Tunyukuk ile birlikte Bilge Kağan’ın annesi İlbilge Katun da “bilge” unvanını taşıyor. Göktürk Kağanlığı’nın başındaki büyük irade, halkına Sabımın tüketi eşidgil...“Sözlerimi iyi dinleyin...” şeklinde sesleniyor “ebedî ve müreffeh millet” profili çiziyor. Bu hükümdarâne hitap ve üslup, aslında köklü “öğüt” geleneğine de işare ediyor. Hemen sonraki Uygur kağanları ve üst düzey yöneticileri de bilge “bilge” adını taşıyorlar Uygurlardan kalan manzum parçalarda “bilgi”nin önemi üzerinde duruluyor. Bütün bu kayıtlar, bilgiye değer veren Türk devlet anlayışının ve terbiyesinin Karahanlılardan önce de var olduğunu, KB’nin bir ilk olmadığını gösteriyor. Eserin, akıl ve bilimle ilgili prensipler ve hükümdar vasıfları bakımından İslam geleneğinin etkisinde kaldığını ancak büyük ölçüde Türk izleri taşıdığını ortaya koyuyor. Türk-İslam devlet anlayışını temsil eden KB’de yöneten ve yönetilen arasındaki bu ahlâki ilişki, “öğüt” üslubuyla dile getiriliyor. Akıl ve bilgiye dayalı öğüt geleneği, KB’den sonra yazılan eserlerde de (Dîvânu Lugâti’t-Türk, Atebetü’l-hakâyık, Dîvân-ı Hikmet) devam ediyor. Bu gelenek, özellikle Doğu Türklüğü’nün ortak edebî dili Çağatayca ile yazılan eserler (Mahbûbu’l-kulûb) ve sözlü kültür/halk şiiri (Kazakça akın, jıraw ve jırşı “halk şairi”) aracılığıyla Kazak bozkır kültürüne intikal ediyor. Abay Kunanbay’ın proza “mensur” formunda ve nasihat türünde yazdığı Gakliya (< Ar.‘akliyye “akılcılık” Fr. rationalisme) daha sonraki adıyla Kara Sözder [Kara Sözler] (KS) adlı eseriyle yeniden vücut buluyor: Külli adam balasın kor kılatın üş nerse bar. Sonan kaşpak kerek: Aweli-nadandık, ekinşisi-erinşektik, üşinşi-zalımdık dep bilesiñ. (38. söz) “İnsanoğlunu aşağı çeken üç şey var. Onlardan kaçmak gerekir: İlki bilgisizlik, ikincisi tembellik, üçüncüsü zulüm.” Abay’ın, insanı alçaltan vasıfların başında “bilgisizlik” hususuna yer vermesi, KB’deki köklü geleneğin ve anlayışın devamıdır. Bu yazıda Balasagunlu Yûsuf ile Abay Kunanbay’ın “akıl” ve “bilgi” ile ilgili öğütlerinden hareketle bazı ortak kültürel değerler üzerinde duruluyor bunların yeni nesillere aktarılmasının gerekliliği vurgulanıyor ve bu yolla, millî geleceğin güvence altına alınabileceği sorgulanıyor.

Anahtar Kelimeler:

In the Turkish culture, the "Science" and "Science" are taught: from Balasagunlu Yusuf to Semeyli Abay
2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

There are many witnesses of the relationship between the concepts of "education" and "religion" in Turkish culture. These records can also be followed by literary works that have been written throughout history. It is one of the first sources related to the subject, the Kutadgu Bilig (KB), which is a competent political and advisory example. The social and political morality, which forms the basis of the state understanding of the period, is on the forefront of the work. The “social morality”, which means spiritual code, requires that the state be protected, supervised and glorified. The government, which is responsible for the people, is expected to have a “political morality” from the government in the narrow sense. As a result, it is often repeated that the highest level of the state must have "intelligence" and "information". These values are the common characteristics of those who represent the four concepts in the text (justness, baht, mind, eclipse) (Kün Togdi, Told, Ögülti, Odgurti). "Intelligence" and "knowledge" come to the forefront of the basic qualities that must be found in the ruler: the cat must be very intelligent in order to know and start the work (KB, 1989) "To know and successfully complete the work, the brain must be very intelligent." He said, “O Lord, God has given you wisdom, knowledge, and many benefits.” The highest level of government officials are seeking the same qualifications. The doctors of intelligence and knowledge present the concrete documents that the Karahanli state tradition was based on the Liact 950 years ago. The value given to wisdom, wisdom and wisdom, is also clear from the worship of the worship of the ruler Kün Togdi, the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship. The moon Told, the baht represents tetig "smart", ukuşlug "smart", biliglig "scient", yygit "scient, courageous", the chilling amul "sweetened", the speech "sweetened" is described as a personality: a moon told atlıg er erdi tetig/eşitti this told itig (KB, 462) "There was a wise man named moon Told who heard the ruler's fame and made preparations to go to him." Yigit erdi oglan kılınçı amul/ukuşlug biliglig both öglüg köngül (KB, 463) "He was a quiet, intelligent, intelligent, intelligent and well-voluntary young boy." It is the main representative of the concept of “mind”. The preference of the ruler, the intelligent and knowledgeable counselor, reflects the tradition of the state of the time: what is it that the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/the subject/ In the Orhun Monuments, written three centuries before KB, the Wisdom of Kağan, with the Wisdom of Tunyukuk, the Mother of the Wisdom of Kağan, Ilbilge Katun, also bears the title of "Wise". The great will at the head of the Göktürk Kağanlığı, the consumption of the people of Sabim is equidgil..."Listen to my words well..." is spoken in the form of "Ebedic and prosperous people" profile. This ruling speech and speech, in fact, also marks the rooted "education" tradition. Immediately after the Uighurians and their high-level rulers are also called the wise "scient" and the remaining of the Uighurians are focused on the importance of "knowledge" in the manuscripts. All these records show that the knowledge of the Turkish state and its educational knowledge exist before the Karahanis, and that the KB is not the first. It shows that the work has remained influenced by the Islamic tradition in terms of the principles and ruler qualities related to mind and science, but has largely Turkish traces. This moral relationship between the governed and managed in the KB, which represents the Turkish-Islamic state understanding, is expressed with the slogan "education". The knowledge and knowledge of the Qur’an and the Qur’an and the Qur’an and the Qur’an and the Qur’an and the Qur’an and the Qur’an and the Qur’an. This tradition, in particular the Eastern Turkish common literary language of the Kazakish culture is invaded through the works written in the Çağatayca (Mahbûl-kulûb) and the oral culture/people’s poem (Kazakh Akın, Jıraw and Jırşı “People’s Poet”). Gakliya by Abay Kunanbay in the proza "mensur" form and in the type of advice (< Ar.The “science” of Fr. Rationalism (Rationalism) is later called the Black Words (KS) with its work: The Cold Man's Cold Man's Cold Man's Cold Bar. We are the worshippers, we are the worshippers, we are the worshippers, we are the worshippers, we are the worshippers, we are the worshippers. “There are three things that undermine mankind. You must escape from them: the first is ignorance, the second is tenderness, the third is misery. The fact that Abay puts the "ignorance" issue in the head of the qualities that humiliate man is the continuation of the rooted tradition and understanding in KB. In this article, the Balasagunlu Yûsuf and Abay Kunanbay's advice on "intelligence" and "knowledge" focuses on some common cultural values, emphasizing the need to be transmitted to the new generations, and thus questioning that the national future can be guaranteed.

Anahtar Kelimeler:

2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler








Milli Folklor

Alan :   Filoloji

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.690
Atıf : 8.946
Milli Folklor