Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 17
 İndirme 1
Etiyopya'da İslami Finans Uygulamalarının Şer’i İlkelere Uyumunun Sağlanması: İzlenecek Yol
2023
Dergi:  
Hitit İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Geleneksel finansın ürünleri ve operasyonları İslam’ın ilkelerini ve yasaklarını dikkate almamakta ve bunlara uymamaktadır. Bu nedenle, geleneksel finansın sunduğu hizmetlere erişmeye istekli olmayanlar için İslam’ın ilkelerine ve yasaklarına uygun alternatif finansal ürünler ve hizmetler sunmak İslami finansın arkasındaki temel fikirdir. İslami finans halihazırda İslam İşbirliği Teşkilatı üyesi ülkelerde olduğu kadar gayrimüslimlerin çoğunluk olduğu ülkelerde de büyüyen bir sektördür. İslami finans sektörünün karşılaştığı en kritik zorluklardan birisi, İslami finans uygulamalarının Şer’i ilkelerle ne kadar uyumlu olduğudur. Bu nedenle, İslami finans kuruluşlarının sunduğu ürün ve hizmetlerin Şer’i ilkelere uygunluğunu sağlamaya yönelik bir kontrol mekanizması olmalıdır. İslami finansın uygulandığı ülkelerde, İslami finans sektöründe faaliyette bulunan kurumlar tarafından uygulanması gereken bir Şer’i yönetişim çerçevesinin olması gerektiği savunulmaktadır. Şer’i yönetişim çerçevesi esas olarak merkezileştirilmiş ve merkezi olmayan Şer’i yönetişim çerçevesi olmak üzere iki yaklaşıma ayrılmaktadır. Merkezi bir Şer’i yönetişim çerçevesinin mevcudiyeti, İslami finansın Şer’i ilkelere uygun olarak uygulanmasını sağlamak için esastır. Etiyopya, 2011'de faizsiz bankacılık pencereleri aracılığıyla geleneksel bankalar tarafından ve 2019'un sonlarında ise tam teşekküllü faizsiz bankalar tarafından İslami finans uygulamalarını devreye alan ülkelerden biridir. Ancak, Etiyopya Ulusal Bankasının (NBE) belirlediği yasal düzenlemelerde Şer’i yönetişim çerçevesine dair herhangi bir hüküm veya ibare bulunmamaktadır. Yerleşik bir Şer’i yönetişim çerçevesinin bulunmaması, İslami finans sektörünü Şer’i uyumsuzluk riskine maruz bırakabilir. Bu çalışma, Etiyopya'nın İslami finans uygulamalarının Şer’i ilkelere uygunluğunun nasıl sağlanacağını araştırmaktadır. Bu çaba için gerekli verileri toplamak amacıyla İslami finans uzmanları, İslam alimleri ve İslami finans uygulayıcıları da dahil olmak üzere 15 katılımcı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler ve belge çalışmaları yapılmıştır. Bulgular, faizsiz bankaların, özellikle faizsiz bankacılık pencerelerinin, Şer’i yönetişim çerçevesi konusuna gerekli ilgiyi göstermediğini işaret etmektedir. Etiyopya'da Şer’i uyumluluğunun varsayılan unsurları arasında Şer’i danışma komitesine sahip olmaları, ürün ve hizmetleri için Arapça kelimeler ve isimler kullanmaları, İslami Finansal Kurumlar için Muhasebe ve Denetleme Kurumu (AAOIFI), İslami Finansal Hizmetler Kurulu (IFSB) standartlarını takip ettiklerini beyan etmeleri ve kurumsal sosyal faaliyetlere katılmaları yer almaktadır. Ancak bu unsurlarla birlikte dışarıdan yetkili bir kuruluş tarafından İslami finans kurumlarının uygulamalarını gözetlenmesi ve denetlenmesi gereği göz önüne alındığında, İslami finans kurumlarının ürün ve hizmetlerinin Şer’i açıdan uygun olduğunu iddia etmek için yeterli zemin olmayacaktır. Bununla birlikte, Etiyopya'da Şer’i uyumluluğu sağlamak için, İslami finans sektörünün gelişimi ölçüsünde AAOIFI standartlarının uyarlanmasının önerildiği çalışma kapsamında elde edilen bulgularda görülmektedir. Ayrıca, Şer’i uyumluluğun sağlanmasındaki sorumlu paydaşlar dikkate alındığında, İslami finans sektörüyle ilgili hükümet organları, Etiyopya Merkez Bankası (NBE) ve finansal kuruluşlar birincil paydaşlar olarak tanımlanmaktadır. Öte yandan, Etiyopya İslami İşler Yüksek Konseyi (EIASC), İslam alimleri ve kurumsal Şer’i danışmanlar, faizsiz finans meslek kuruluşları, İslam ekonomisi ve finansı alanında çalışan akademisyenler ve eğitim kurumları ikincil paydaşlar olarak değerlendirilmektedir. Ayrıca, elde edilen bulgular Türkiye, Malezya, Kenya ve Güney Afrika'daki politika yapıcıların İslami finans sektörüne yaklaşımlarının Etiyopya'daki politika yapıcılar için en iyi örnek olabileceğini de göstermektedir. Etiyopya'da faizsiz finans uygulamalarının Şer’i ilkelere uygunluğunu sağlamak için NBE bünyesinde merkezi bir Şer’i danışma komitesi kurulması tavsiye edilmektedir. Bu doğrultuda, hükümet, NBE, İslami finans sektörüyle uğraşan finans kurumları, EIASC, İslam alimleri ve kurumsal Şer’i danışmanlar, faizsiz finans meslek kuruluşları, İslam ekonomisi ve finansı alanında çalışan akademisyenler ve eğitim kurumları gibi tüm paydaşlar sorumluluklarını yerine getirerek önemli bir rol oynamalıdır.

Anahtar Kelimeler:

To Ensure That Islamic Finance Applications In Ethiopia Compliance With Principles: The Way To Follow
2023
Yazar:  
Özet:

The products and operations of traditional finance do not take into account and do not comply with the principles and prohibitions of Islam. Therefore, offering alternative financial products and services in accordance with the principles and prohibitions of Islam for those who are not willing to access the services offered by traditional finance is the fundamental idea behind Islamic finance. Islamic finance is a growing sector in countries with the majority of non-Muslims as well as in the countries members of the Islamic Cooperation Organization. One of the most critical challenges the Islamic financial sector faces is how Islamic financial practices are consistent with the Sheriff principles. Therefore, it should be a control mechanism to ensure that the Sheriff’s products and services offered by Islamic financial institutions are in accordance with the principles. In the countries where Islamic finance is applied, it is defended that there should be a Sheriff management framework that should be applied by institutions operating in the Islamic financial sector. The sher's management framework is divided into two approaches, primarily centralized and non-centralized sher's management framework. The presence of a central sher management framework is essential to ensure that Islamic finance is implemented in accordance with the principles. Ethiopia is one of the countries that activated Islamic financial practices by traditional banks through interest-free banking windows in 2011 and by full interest-free banks at the end of 2019. However, the legal regulations established by the National Bank of Ethiopia (NBE) do not contain any provisions or provisions concerning the sher's management framework. The absence of a built-in sher's management framework could put the Islamic financial sector at the risk of sher's incompatibility. This study explores how the Islamic financial practices of Ethiopia will ensure compliance with the Sheriff principles. In order to gather the necessary data for this effort, half-configured conversations and documentation works were conducted with 15 participants, including Islamic finance experts, Islamic scientists and Islamic finance practitioners. The findings indicate that the interest-free banks, especially the interest-free banking windows, do not show the necessary interest in the subject of the Sheriff management framework. The default elements of Sheriff compliance in Ethiopia include having a Sheriff consulting committee, using Arabic words and names for their products and services, declaring that they follow the standards of the Islamic Financial Institutions Accounting and Audit Authority (AAOIFI), the Islamic Financial Services Council (IFSB) and participating in corporate social activities. However, with these elements taking into account the supervision and monitoring of the practices of Islamic financial institutions by an external authorized institution, there will be no sufficient ground to claim that the products and services of Islamic financial institutions are in accordance with the Sheriff. However, in order to ensure compliance with the Sheriff in Ethiopia, the findings are seen in the study that suggests adaptation of the AAOIFI standards to the development of the Islamic financial sector. Furthermore, considering the Sheriff responsible stakeholders in ensuring compliance, government bodies related to the Islamic financial sector, the Ethiopian Central Bank (NBE) and financial institutions are defined as primary stakeholders. On the other hand, the Supreme Council for Islamic Affairs of Ethiopia (EIASC), Islamic scientists and corporate Sheriff consultants, interest-free financial professional organizations, academics and educational institutions working in the field of Islamic Economy and Finance are considered secondary stakeholders. In addition, the findings obtained also show that the approach of policy makers in Turkey, Malaysia, Kenya and South Africa to the Islamic financial sector could be the best example for policy makers in Ethiopia. In Ethiopia, it is recommended to establish a central Shar consulting committee within the NBE to ensure the compliance of the Sher's principles of interest-free financial practices. In this regard, the government, the NBE, the financial institutions engaged in the Islamic financial sector, the EIASC, the Islamic scientists and corporate Sheriff advisors, the interest-free financial professional organizations, the academics and educational institutions working in the Islamic economy and finance should play an important role in fulfiling their responsibilities.

Anahtar Kelimeler:

Ensuring The Compliance Of Islamic Finance Applications With Shariah Principles In Ethiopia: The Way Forward
2023
Yazar:  
Özet:

The notion behind Islamic finance is providing alternative Shariah-compliant financial services and products for those who do not willing to access conventional finance as it contravenes Shariah principles. Currently, Islamic finance is expanding throughout Muslim and non-Muslim countries. One of the most critical challenges of the Islamic financial sector is the extent of the compliance of Islamic finance practices with Shariah principles. Therefore, there should be a control mechanism for ensuring the compliance of the products and services provided by Islamic financial institutions with Shariah principles. Scholars argue that a Shariah governance framework should be applied by institutions engaged in Islamic finance in countries where Islamic finance is being practiced. Shariah governance framework is mainly categorized into two approaches centralized and decentralized Shariah governance framework. The availability of a centralized Shariah governance framework is essential in ensuring the application of Islamic finance in accordance with Shariah principles. Ethiopia is one of the countries that accommodated the application of Islamic finance through exclusively interest-free banking windows by conventional banks in 2011 and fully-fledged interest-free banks in late 2019. However, the National Bank of Ethiopia (NBE) did not specify any Shariah governance framework in any of its legislations. The unavailability of an established Shariah governance framework may expose the sector to Shariah non-compliance risk. This study investigates how to ensure Ethiopia's Islamic finance applications' compliance with the Shariah principles. Semi-structured interviews and document studies were conducted with 15 respondents, including experts in Islamic finance, Shariah scholars, and Islamic finance practitioners, to collect the needed data for this endeavor. The findings indicate that interest-free banks, especially interest-free banking windows, do not give the necessary attention to the issue of the Shariah governance framework. The presumed manifestations of Shariah compliance in Ethiopia are having Shariah advisory committee, using Arabic words and names for their products and services, declaring they are following the Accounting and Auditing Organization for Islamic Financial Institutions (AAOIFI), Islamic Financial Services Board (IFSB) standards, and participating in corporate social activities. However, these claims are insufficient to argue that their products and services are Shariah-compliant, as long as an external authorized body should oversight and control their application. In addition, the results indicate that adapting the AAOIFI standards to the extent of industry development is recommended to ensure Shariah compliance in Ethiopia. Besides, considering responsible stakeholders in ensuring Shariah compliance, government/NBE and financial institutions engaged in Islamic finance are identified as primary stakeholders. On the other hand, the Ethiopian Islamic Affairs Supreme Council (EIASC), religious scholars and institutional Shariah advisors, interest-free professional associations, academicians in Islamic economics and finance, and educational institutions are considered secondary stakeholders. In addition, the findings also indicate that the policymakers' approaches of Türkiye, Malaysia, Kenya, and South Africa to the Islamic finance industry could be the best model for policymakers in Ethiopia. Establishing a centralized Shariah advisory committee under the NBE is recommended to ensure the compliance of interest-free finance applications with Shariah principles in Ethiopia. To this endeavor, all stakeholders such as government/NBE, financial institutions engaged in the Islamic finance industry, EIASC, religious scholars and institutional Shariah advisors, interest-free professional associations, academicians in Islamic economics and finance, and educational institutions should play a significant role by fulfilling their respective responsibilities.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler


Hitit İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 621
Atıf : 1.692
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini