Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 68
 İndirme 8
Yüce Allah’ın Kula Yardımının Bir Şekli Olarak Kalbe Sekînenin İndirilmesi
2021
Dergi:  
Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Yazar:  
Özet:

Allah’ın yeryüzünde halifesi olmak için yaratılan insan dünya hayatında çok farklı şekillerde imtihan edilmektedir. İnsanlar manevi mertebelerine göre değişmekle birlikte imtihanın ağırlığına göre zorlanmakta, nefsinin ve şeytanın vesveselerine maruz kalmakta, güç ve sabrı tükenmekte, kalbinde Allah’ın yardım va’dinin gerçekliği konusunda şüpheler oluşabilmektedir. Böylesi zor durumlarda mü’minlerin velisi olan, kullarına yardım ve korumayı va‘d eden Allah Teâlâ farklı şekillerde inananlara yardım etmektedir. Kur’an’da toplam altı ayette anlatılan Allah’ın kalplere sekîneyi indirmesi de bu ilahi yardımlardan biridir. Korku, ümitsizlik ve tükenmişlik anlarında kalbe indirilen sekîne, kalbin sükûn bulması, gönlün rahatlaması, itmi’nana ve yakînî imana ulaşması, telaş ve heyecanın yok olması gibi anlamlara gelmektedir. Sekîne konusu Rabbanî bir latîfe olan iman ve inkârın, ıslah ve ifsadın merkezi, vahiy ve ilhamın iniş mekânı kalple ilgili bir konudur. Hz. Peygamber ve sahabiler Mekke’nin zor şartlarını, can ve mallarını feda etmeyi göze aldıkları hicret ve cihad zamanlarını, Huneyn savaşındaki bozgun halini, Rıdvan biatı ve Hudeybiye anlaşmasının imzalandığı zor anları yaşamışlardır. Sıkıştıkları, güçlerinin son noktasına geldikleri ve kalplerinde karışıklık oluştuğu bu zor durumlarda Allah’ın farklı yardım ve desteğini müşahede etmişlerdir. Âyetlerde ilahî yardımın bir şekli olarak bu tür ortamlarda lütfedildiği anlaşılan sekînenin hem Hz. Peygamber’e hem de mü’minlere indirildiğinden bahsedilmektedir. Mukâtil b. Süleyman, Taberî, Zemahşerî, İbn Âşûr gibi müfessirler Hz. Peygamber’e sekîne indirilmesini onun için bir eksiklik, ismet sıfatına aykırı bir durum olarak algılamadıkları için konuyu âyetlerin bağlamına ve lafzına uygun olarak açıklamışlardır. Ancak Sülemî, Râzî ve Kurtubî gibi bazı müfessirler sekîne indirilmesini gerektiren kalbî durumları Hz. Peygamber’in yaşamasını ismet sıfatına uygun görmediklerinden bağlamdan uzak yorumladıkları görülmektedir. Bu durum müfessirlerin konulara yaklaşım farklılıklarının te’villerini etkilediğini, zaman zaman lafzın da zorlandığını göstermektedir. İsmet konusunun eksik anlaşılması Hz. Peygamber ve sahabiler ile bunlar hakkında nazil olan ayetleri eksik anlamayla sonuçlandığı sonraki dönemlerde Müslüman toplumlara önderlik eden âlim ve âriflerin de yanlış anlaşılmasına, hatadan masum oldukları, imtihanlarda zorlanmadıkları, kalplerinin hiç bulanmadığı gibi isabetsiz yorumlara da sebep olmaktadır. İlk neslin dindarlık tecrübesi ve bunları anlatan nasların eksik anlaşılması tarihsel süreçte birçok konunun da yanlış anlaşılmasıyla sonuçlanmaktadır. Sekînenin indirilmesi ile ilgili bilgiler Allah katındaki mertebesi ne olursa olsun hiçbir insanın imtihan süreçlerinden azade olmadığını, her insanın zorlandığı durumların bulunduğunu, bunlardan ancak Allah’ın yardımıyla çıkılabildiğini göstermektedir. Ancak bu anlatılanlar onların Kur’an’da Allah tarafından övülmelerini, Allah’ın razı olduğunu beyan etmesini gölgelememeli ve sıradanlaştırılmalarına da neden olmamalıdır. Kur’an’da sekîne konusuna benzer olarak sahabilerin, Ashab-ı Kehf’in ve Hz. Musa’nın annesinin zorlandıklarında, ümitsizlikle yüzleştiklerinde ilahî bir müdahale ve yardım olarak kalplerinin sağlamlaştırılmasından bahsedilmektedir. Bu örnekler de Allah’ın kulunu yalnız ve yardımsız bırakmadığını anlatmaktadır. Sekîne ve kalplerin sağlamlaştırılmasının yaşandığı imtihan anların kalplerin sıkıştığı, şeytanın vesvesesi ile bulandığı kabz halini anlattığı, ilahi yardımın geldiği anların ise kalbin nurlandığı, genişlediği bast halini anlattığı anlaşılmaktadır. Kur’an’ın nüzulünde genellikle önce sebepler yaşanmakta sonra yaşananların değerlendirilmesi, bunlarla ilgili Allah’ın kararlarının açıklanması anlamında ayetler inzal edilmektedir. Bu durum Kur’an’ın tecrübe merkezli bir kitap olduğunu göstermektedir. Peygamberlerin ve onlara tabi olanların bireysel ve toplumsal olarak yaşadıkları ilahî yardım ve desteğe dair tecrübeler sadece onlarla sınırlı değildir. Kıyamete kadar yaşayacak olan her mü’min için örneklik teşkil etmekte, Allah’ın yardım ve desteğinin her Müslüman fert ve toplum için söz konusu olduğunu göstermektedir. Bu husus Müslümanları imtihanlar karşısında daha kararlı, sabırlı, mütevekkil, olmaya, Allah’ın yardım ve desteğinden ümit kesmemeye sevk etmektedir. Sekînenin indirilmesi konusu kalbî, manevî bir tecrübe olduğu için işârî tefsirlerin bu konuda daha geniş bilgiler verdiği görülmektedir. Bu da Kur’an’ın bütüncül bir bakışla anlaşılmasında diğer tefsirlerin yanı sıra işârî tefsirlerin de vazgeçilmez olduğunu göstermektedir.

Anahtar Kelimeler:

God’s Greatness Is The Greatness Of God’s Greatness and The Greatness Of God’s Greatness.
2021
Yazar:  
Özet:

The creation of God in the world is the creation of God in the world, the creation of God in the world is the creation of God in the world. As men change according to their spiritual stages, they become difficult according to the weight of the trial, they are exposed to the proofs of the soul and the devil, power and patience are extinguished, and in their hearts can be doubts about the reality of the promise of God’s help. God is the guardian of the believers in such difficult situations, who promises to help and protect his servants, and he helps those who believe in different ways. In the Qur’an, all the six verses of the Qur’an revealed that Allah has revealed the seed to the hearts, and this is one of the divine help. The fear, the despair, and the exhaustion are the signs of the squeen that is descended into the heart, the heart finds peace, the heart relieves, itmi'nana and the faith reaches, the anxiety and the excitement disappear. It is the heart of faith, the heart of faith, the heart of faith, the heart of faith, the heart of faith, the heart of faith, the heart of faith, and the heart of faith. by Hz. The Prophet and the Sabbath have lived the hard conditions of the Mekka, the times of migration and jihad in which they accepted to sacrifice their lives and their property, the corrupt state in the Huneyn war, the hard moments in which the Reddvan biat and the Hudeybiye agreement were signed. In these difficult circumstances, when they get into the end of their strengths, and when their hearts are confused, they have given God's various help and support. In this way, the help of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of God. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the believers. And they are such as Solomon, Sulaiman, and Sulaiman, and Sulaiman and Sulaiman. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said that he was not a disappointment for him, and that he was not a disappointment for him, and that he was not a disappointment for him. But there are some kinds of people who are like the people who are like the people who are like the people who are like the people who are like the people who are like the people. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) did not see the people of the world, but they did not see the people of the world. This situation shows that the inspectors affect the differences in approach to the issues, and sometimes it is difficult to speak. Lack of understanding of the name. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). The first generation of religious experiences and the lack of understanding of the narratives about them result in the misunderstanding of many subjects in the historical process. The knowledge of the descent of the secin is that no one is disappointed from the processes of trial, no one is disappointed from the processes of trial, no one is disappointed from the circumstances of trial, no one is disappointed from the circumstances of trial, no one is disappointed from the processes of trial, no one is disappointed from the processes of trial, no one is disappointed from the processes of trial. But these things should not shadow their praise in the Qur’an by Allah, and declaring that Allah is pleased, and should not cause them to be normalized. In the Qur’an, such as the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, and the Qur’an. When the mother of Moses was hardened, when they faced disappointment, it is said of the strengthening of their hearts as a divine intervention and help. These examples also tell that God does not leave his servant alone and unhelpful. It is clear that the moments of trial in which the hearts and hearts are strengthened, tell the heart that is stuck, the devil’s worship is found, and the moments in which the divine aid comes, tell the heart that is illuminated, the heart that expands. In the Qur’an, the Qur’an says that the first reason is to be experienced, then the judgment of what is happening, and the revelation of the judgments of Allah about them. This is the fact that the Qur’an is a book based on experience. The experience of the divine aid and support that the prophets and those who are subject to them live individually and socially is not limited to them alone. It is the example for every believer who will live until the Day of Resurrection, showing that God’s help and support is a matter for every Muslim person and society. This aspect encourages Muslims to be more determined, patient, humble, and hopeful of God’s help and support in the face of the trials. The subject of the scan is a heart, spiritual experience, and the signs of the interpretation give more knowledge about this. This also shows that the Qur’an is comprehensible with a comprehensible view of other interpretations as well as signs of interpretations that are unnecessary.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 246
Atıf : 268
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini