Miraç kavramı diğer birçok inanç sisteminde olduğu gibi İslam’da ve İslam içerisindeki tasavvufitarikatların birçoğunun inanç dünyasında da önemli yere sahiptir. Sadece inanç dünyası ile sınırlıkalmayıp tarikatların kendine özgü ritüellerinin de temel dayanağı olarak gösterilebilen Hz.Muhammed’in miracı bu yönü ile İslam kültürü içerisinde özellikle Alevilik’te somut bir şekildegözlemlenebilmektedir. Anadolu’da bulundukları coğrafyadan bağımsız olarak Alevi topluluklarınhafızasında küçük ayrıntılar dışında birbirine çok yakın olan “Miraç ve Kırklar Cemi” anlatıları mevcuttur.Aleviliğin gerek teolojisi gerekse de temel ritüelleri için temel dayanak noktası olarak görülenmiraç ve Hz. Muhammed’in miraç dönüşü uğradığı Kırklar Meclisi, “miraç-inanç” ve “miraç-ritüel”ilişkisini inceleyebilmek adına Anadolu’daki diğer inanç sistemleri için de önemli bir model teşkiletmektedir. Anadolu’da Geleneksel Aleviliğin günümüzde dahi inançsal ve ritüelik bir bütünsellikiçerisinde devam ettiği Çubuk ve Şabanözü bölgeleri bünyelerinde Aleviliğin miraç algısına dair zenginedebi, görsel ve müzikal eserler barındırmaktadır. Bu eserler diğer coğrafyalarda varlık gösterenAlevi topluluklarının belleklerinde mevcut olan “Miraç ve Kırklar Cemi” anlatıları ile örtüşür niteliktaşımaktadır. Makalede önce yazılı kaynaklardaki Miraç ve Kırklar Cemi anlatısının çözümlemesiyapılmış daha sonra gerek Çubuk gerekse de Şabanözü bölgelerine dair sözlü kaynaklar ile yapılansöyleşiler sonucunda miraca dair çözümlemeyi destekler nitelikte olan bilgiler toplanmıştır. Çalışmaiçin Şabanözü’nün Çapar, Göldağ ve Kutluşar köylerinde tarafımızca yapılan söyleşiler ve alan araştırmasıkayıtları kullanılmış olup daha önce söz konusu bölgeye dair yapılmış olan çalışmalardan dafaydalanılmıştır.
The concept of Miracle, like in many other religious systems, has an important place in Islam and in the world of faith of many tasavvufitaricities within Islam. The miracle of Hz.Muhammad, which can not only be limited to the world of faith and also be shown as the basis of the special rituals of the taricates, can be observed in the Islamic culture in a concrete form, especially in the Alphabet. There are the stories of "Miraç and Kırklar Cemi" which are very close to each other in the Alevian communities, regardless of the geography in which they are located.The theology of the Alevian is needed but is seen as the basic foundation for their basic rituals and the Hs. The Church Assembly, where Muhammad was returned to the Miracle, is also an important model for other religious systems in Anadolu in order to study the "miracle-ritual" and "miracle-ritual" relationship. In Anadolu, the Traditional Alevilis continues in a religious and ritual integration even today, and the Chubuk and Shabanözü regions in their bodies contain rich, visual and musical works about the perception of the Miracle of Alevilis. These works are characterized by the stories of "Miraç and Kırklar Cemi" present in the memories of the Alevian communities that exist in other geographics. In the article first written sources of Miracle and Crusaders Cemi story was dissolved and then the information collected that supports the dissolution of the heritage as a result of the oral sources and the Shabanözü regions. The work was used by our speeches and field research records in the villages of Çapar, Göldağ and Kutluşar of Shabanözü of Workmaiçin and has been exploited by the work that has been done on the area before.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|