Bu çalışma, Türkiye’de “mahcup feminizm” kavramı ekseninde 1980’li yılların akademik feminist düşüncesinin sinemaya etkisine bakmayı amaçlayan bir girişimdir. Güçlü bir feminist sesin olmadığı bu yıllar, akademide kadın sorunun araştırıldığı yıllardır. Aynı yıllar sinemanın da değişim geçirdiği yıllardır. Özellikle kadınlara ve kadınlığa ilişkin meselelerin ele alındığı kadın filmleri kategorisi oluşmaya başlaması da bu döneme denk gelir. Feminist söylem çözümlemesi metnin içinde doğallaşarak görünmezleşmiş olan ve kendini metin aracılığıyla yeniden üreten her türlü ideolojiyi ortaya çıkarır. Çalışmanın kavramsal çerçevesi Türkiye’deki feminist hareketin öncüllerinden Şirin Tekeli’nin güçlü bir feminist sesin olmamasını tanımlamakta kullandığı “mahcup feminizm” terimi merkezinde oluşturulmuştur. Kavramsal çerçeve kurulurken dikkat edilen nokta fail olan öznenin değişimi dönüşümü ve kendini kurma biçimi olmuştur. Akademide Şirin Tekeli, Bir Yudum Sevgi filmindeki Aygül, Videosinema dergisinde karşılaşılan Şengül’ün söylem düzeni içinde feminist özne olma biçimleri incelenmiştir. Çalışmada akademik yazın, popüler yazın ile sinema arasındaki kadın kimliğine ilişkin öznelerin karşılaşmaları, kucaklaşmaları, benzerlikler ve sınırlamaları saptanmış ve tartışılmıştır.
This study is an initiative aimed at looking at the influence of the academic feminist thought of the 1980s on the cinema in Turkey at the axis of the concept of "mahcup feminism". These years without a strong feminist voice have been the years in which the problem of women in the academy has been investigated. The same year the cinema has changed. This is the first time that women and women’s film categories, especially women and women’s issues, are discussed, begin to form. Feminist speech analysis reveals all kinds of ideology that is naturalized and invisible within the text and re-producing itself through the text. The conceptual framework of the study was created in the center of the term "mahcup feminism" in which Shirin Tekeli, one of the pioneers of the feminist movement in Turkey, used to define the absence of a strong feminist voice. When the conceptual framework is established, the point that is noticed is the change of the essence that fails and the way of self-construction. In the Academy of Fine Units, A Yudum Love film, Aygul, the magazine Videosinema has studied the ways of being a feminist essence in the speech order of Shengul. The study identified and discussed the facts related to the female identity between the academic summer, the popular summer and the cinema, embrace, similarities and limitations.
Alan : Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|