Hasan Ali Toptaş, Beni Kör Kuyularda adlı yapıtında, daha önceki yazılarında olduğu gibi dili merkeze alan bir anlatım yaparken toplumun cahilliğine, tembelliğine, tepkisizliğine, birey olamayışına, sürü psikolojisiyle hareket edişine, insanlığın yitirilişine, kurumların kokuşmuşluğuna derin bir eleştiri yapmıştır. Alegorik bir anlatım tarzını tercih eden Toptaş, mecazlara, istiarelere, imajlara, sembollere, metaforlara, çağrışımlara geniş yer vermesiyle roman dilini büyük ölçüde bir şiir diline çevirmiştir. Bu çalışmada Hasan Ali Toptaş’ın Beni Kör Kuyularda adlı eseri roman sanatı ve Toptaş’ın eleştirisini yaptığı toplumsal sorunlar ekseninde irdelenmeye, hermeneutik yöntemle değerlendirmeler yapılmaya çalışılırken, Toptaş’ın dönüp dolaşıp okumaktan vaz geçemediği Kafka ve Milan Kundera’nın roman öğretileri kılavuz kabul edilmiştir. Bu çalışmanın ana konusu olan Beni Kör Kuyularda adlı eser Toptaş’ın diğer birçok eserinde olduğu gibi postmodern unsurlar barındırmakta ve/fakat bununla birlikte insanlığın ölümü konusundaki eleştirel söylem romanda yer alan diğer unsurların ötesine geçmektedir. Nasıl ki Kafka’nın Dönüşüm adlı eserinde böceğe dönüşen Samsa’nın durumu normal hayatın gerçekliği içinde bir yerlere yerleştirilmişse Hasan Ali Toptaş’ın Beni Kör Kuyularda adlı eserinde de Güldiyar’ın gözünden dökülen taşlar ilk aşamada okuyucuda kurmaca-gerçek çelişkisi oluştururken bir süre sonra her şey romanın kendi gerçekliği içinde normalleşir Özellikle son yıllarda dev bir dalga gibi büyüyen seyir merakı Hasan Ali Toptaş tarafından oldukça yetkin bir dille anlatılmış, eleştirilmiştir. Hasan Ali Toptaş Beni Kör Kuyularda’da gerçek ile kurmacanın iç içe geçtiği bütüncül bir dünya oluşturmuş ve bu dünyanın içinden yalnızca seyrederek ilkel bir yaşam sürdüren büyük kalabalıkları kişiliksizliğin, birey olamayışın neden olduğu kurumsal yozlaşmaları evrensel bir ideolojik bakışla ve evrensel bir dille yermiştir.
Hasan Ali Toptaş, in his work I am in the Blind Cows, as in his previous writings, made a narrative that focuses on the language, while he made a profound criticism of the ignorance of the society, of the tenderness, of the impairment, of the incapacity to be individual, of the movement with a lot of psychology, of the loss of humanity, of the smell of institutions. Toptaş, who prefers an allegoric narrative style, has largely translated the novel language into a poetic language by giving wide space to mosques, councils, images, symbols, metaphors, calls. In this study, Hasan Ali Toptaş’s work “Beni Blind Kuyular” is a novel art and Toptaş’s criticism of the social problems in the axis, whereas evaluations are tried to be made by a hermeneutic method, and the novel teachings of Kafka and Milan Kundera, where Toptaş can’t turn and turn and read, are accepted as a guide. The main subject of this study is the work I am blind, as well as in many other works of Toptaş, which contains postmodern elements and/or, however, the critical speech on the death of mankind goes beyond the other elements in the novel. As in Kafka's work Conversion, the situation of Samsa becoming an insect was placed somewhere in the reality of normal life by Hasan Ali Toptaş's work called Beni Blind Kuyular, the stones thrown from the eyes of Güldiyar in the first stage in the reader creates a real contradiction while after a while everything normalizes in its own reality of the novel, especially in recent years the growing travel curiosity has been described in a very skilled language by Hasan Ali Toptaş. Hasan Ali Toptaş made me a holistic world in the Blind Cows in which reality and fiction entered, and the great crowds of people who only watched through this world and continued a primitive life; the corporate corruption caused by unpersonality, the impossibility of being an individual has been placed in a universal ideological perspective and a universal language.
Alan : Eğitim Bilimleri; Fen Bilimleri ve Matematik; Filoloji; Sağlık Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|