Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 148
 İndirme 45
Anadolu Medeni̇yetleri̇ Muzesi̇’ni̇n Mekânsal ve Yapisal Ozelli̇kleri̇ni̇n Onleyi̇ci̇ Koruma Baglaminda İrdelenmesi̇
2019
Dergi:  
AMİSOS
Yazar:  
Özet:

Öz Müzelerde yer alan koleksiyon için sergide, depoda veya taşındıkları sırada koruyucu bir ortam oluşturulup, bu ortamın korunması gerekmektedir [1] ve bu amaçla önleyici koruma çalışmaları yürütülür Bu çalışmalar, müzelerdeki eserlere zarar veren etkenlerin engellenmesi, sınırlandırılması veya minimuma indirgenmesi amacıyla gerçekleştirilen uygulamalardır.  Müze koleksiyonlarının maruz kaldığı bozulma etkenleri, fiziksel kuvvetler, hırsızlık ve vandalizm, yangın, su, zararlılar, kirletici maddeler, morötesi ve kızılötesi ışınlar ile uygun olmayan ışık, sıcaklık ve bağıl nem olarak tanımlanmaktadır. Bu bozulma etkenlerinin önlenmesi, sınırlandırılması, tespiti veya bunlara müdahale edilmesi amacıyla yapılan mekânsal ve yapısal düzenlemeler sayesinde müze koleksiyonunda etkin koruma uygulamalarına gerek duyulmadan koruma sağlanmaktadır (Kanada Koruma Enstitüsü 2015). Tarihi binalardan dönüştürülen müzelerde, müzecilik ve koruma bakımından gerekli mekânsal ve yapısal düzenlemeler, binada yürütülen restorasyon ve teşhir-tanzim çalışmaları sırasında yapılmaktadır. Tarihi binaların koleksiyonun bir parçası olarak düşünülmesi ve yapının bozulmalara karşı korunması gerekmektedir (Kökten 2007: 59). Makale kapsamında 1930’lu yıllarda 15. yüzyıl yapılarından devlet müzesine dönüştürülen Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nin mekânsal ve yapısal özellikleri önleyici koruma bakımından incelenmiştir. Anahtar Sözcükler: Müzecilik, Müze Tasarımı, Müze Projesi, Önleyici Koruma, Bozulma Etkenleri   Abstract A protective environment should be created and maintained for the museum collection in the exhibition or storage areas or during its transportation (ICOM 2006) and for this purpose preventive conservation works are done. These works are the practices that are carried out in order to prevent, limit or minimize the deterioration agents for the artifacts in the museums. The agents of deterioration, to which artefacts are exposed, are defined as physical forces, thieves and vandals, fire, water, pests, pollutants, improper light, ultraviolet and infrared, improper temperature and improper relative humidity. Thanks to the spatial and structural arrangements in order to avoid, block and minimize these agents of deterioration, museum collection’s conservation is provided without need of active conservation implementations (Canadian Conservation Institute 2015). In the museums converted from historical buildings, spatial and structural arrangements required in terms of museology and conservation are made during the restoration and exhibition works carried out in the building. Historical buildings should be considered as a part of the collection and the building should be protected against deterioration (Kökten 2007: 59). In the scope of the article, spatial and structural features of Anatolian Civilisations Museum, which is transformed from 15th century buildings into state museum in 1930s, were examined in terms of preventive conservation. Keywords: Museuology, Museum Design, Museum Project, Preventive Conservation, Agents of Deterioration [1] URL 1 http://icomturkey.org/tr/icom-m%C3%BCzecilik-etik-yasas%C4%B1

Anahtar Kelimeler:

The Anadolu Civilizations Museum's Mechanical and Industrial Properties Are Primarily Protected
2019
Dergi:  
AMİSOS
Yazar:  
Özet:

For collections in the own museums, a protective environment is created in the exhibition, in the warehouse or when they are moved, and this environment must be protected [1] and for this purpose preventive protection works are carried out These works are practices carried out with the aim of preventing, limiting or minimizing the factors that harm the works in museums.  The disturbance factors exposed to the museum collections are defined as light, temperature and connective moisture that are not suitable for physical forces, theft and vandalism, fire, water, harmful substances, pollutants, myrtle and infrared rays. Through spatial and structural arrangements made for the purpose of preventing, limiting, detection or interfering with these disruptive factors, the museum collection provides protection without the need for effective protection practices (Canada Protection Institute 2015). In museums converted from historic buildings, the necessary spatial and structural arrangements in terms of museum and protection are carried out during the restoration and exhibition-tanzim work carried out in the building. Historic buildings should be considered as part of the collection and the structure should be protected from deterioration (Kökten 2007: 59). In the context of the article, the spatial and structural characteristics of the Anadolu Civilizations Museum, which was converted from the 15th century buildings to the state museum in the 1930s, have been studied in terms of preventive protection. A protective environment should be created andined for the museum collection in the exhibition or storage areas; or during its transportation (ICOM 2006); and for this purpose preventive conservation works are done. These works are the practices that are carried out in order to prevent, limit or minimize the deterioration agents for the artworks in the museums. The agents of deterioration, to which artefacts are exposed, are defined as physical forces, thieves and vandals, fire, water, pests, pollutants, improper light, ultraviolet and infrared, improper temperature and improper relative humidity. Thanks to the spatial and structural arrangements in order to avoid, block and minimize these agents of deterioration, museum collection's conservation is provided without the need of active conservation implementations (Canadian Conservation Institute 2015). In the museums converted from historical buildings, spatial and structural arrangements required in terms of museology and conservation are made during the restoration and exhibition works carried out in the building. Historical buildings should be considered as a part of the collection and the building should be protected against deterioration (Kökten 2007: 59). In the scope of the article, spatial and structural features of the Anatolian Civilizations Museum, which is transformed from 15th century buildings into state museum in the 1930s, were examined in terms of preventive conservation. Keywords: Museuology, Museum Design, Museum Project, Preventive Conservation, Agents of Deterioration [1] URL 1 http://icomturkey.org/tr/icom-m%C3%BCzecilik-ethics-legal%C4%B1

Anahtar Kelimeler:

0
2019
Dergi:  
AMİSOS
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler




AMİSOS

Alan :   Filoloji; Mimarlık, Planlama ve Tasarım; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 181
Atıf : 192
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini