Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 4
 Görüntüleme 3.434
 İndirme 57
Abdestte Çoraplar Üzerine Meshin Hükmü
2019
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Çorap üzerine mesh konusu abdestte mestler üzerine mesh konusunun bir parçasıdır. Abdestte ayakların yıkanması veya mesh edilmesi Kur’an ayetleri üzerinden yürütülen ve rivayetlerle desteklenen bir ihtilaf alanıdır. Abdest alırken ayağa giyilmiş ayakkabı, çorap gibi bir şey varsa bunları çıkartmadan üzerine mesh etmek ve mesh edilecek giyeceğin nitelikleri ise hadis rivayetlerine dayanan ihtilaflı bir meseledir. Ca‘feriyye abdest için ayakların çıplak olarak mesh edilmesi gerektiğini fakat mestler üzerine mesh edilemeyeceğini savunurken, Müslümanların büyük çoğunluğu ayakların yıkanmasını farz olduğunu ve abdestli giyilen mestler üzerine mesh edilebileceğini kabul etmiştir. Mest olarak ayakkabı, bot, çizme, potin gibi deriden yapılmış ayak giysilerini üzerine mesh edilebileceği hususunda ittifak edilmiş; pamuk, keten, yün, keçe gibi maddelerden yapılmış ve genellikle çorap ismiyle anılan ayak giysilerine mesh edilmesi konusunda ihtilaf edilmiştir. Bu sebeple dünya Müslümanlarının bir kısmı çoraplar üzerine mesh etmekte diğerleri etmemektedir. Her iki eğilimi destekleyen güncel fetvalar bulunmaktadır. Bununla beraber, bu konuya iki farklı içtihada uymaktan öte anlamlar yükleyenler bulunmakta ve çorap üzerine mesh edenler sert kınamalara maruz kalabilmektedir. Fıkhî mirasın tahliline dayanan bu araştırmayla tarafların delillerini toplu olarak ortaya koyarak değerlendirmek ve konunun daha iyi anlaşılmasına katkı sağlamak amaçlanmaktadır. Özet: Kuran-ı Kerim’de Mâide Suresi 6. ayet abdest almak için yüzün, dirseklere kadar kolların yıkanması, başın ise mesh edilmesi gerektiğini açıkça ifade etmiştir. Ancak abdestin dördüncü unsuru ayakların, yıkanması veya mesh edilmesi gerektiği konusunda görüş ayrılığı oluşmuştur. Arapça dil kuralları ve rivayetler her iki görüşü destekleyecek şekilde değerlendirilmiş, genel olarak Sünni mezhepler ile Zeydiler ve Hariciler ayakların yıkanmasını; Şii Caferi mezhebi ise çıplak olarak ayakların mesh edilmesi gerektiğini savunmuştur. Fakihler arasında yıkama ve mesh etmeyi telif ederek, hafif yıkama; yıkama ve mesh etme arasında muhayyer olma; açıkken yıkama, kapalıyken mesh etme; pislik varsa yıkama, temiz ise mesh etme; asgari olarak mesh etmenin farz, yıkamanın farzı kapsayan bir sünnet olması gibi iki yaklaşımı birleştirmeye çalışan yorumlar da yapılmıştır. Yaygın kabul gören rivayetler göre Hz. Peygamber ve ashabı abdest alırken ayaklarını yıkamış ayrıca ayaklarını yıkayarak giydikleri ayakkabılarını yeniden abdest alırken çıkarmadan elleriyle üzerlerini silmekle yetinmişlerdir. Daha az kabul gören ve bazı hadis otoriteleri tarafından sahih kabul edilen rivayetlerde Hz. Peygamber’in çorapları üzerine de mesh ettiği bildirilmiştir. Rivayet kaynaklarında, içlerinde Hz. Ömer, Hz. Ali, Abdullah b. Mes‘ûd, Abdullah b. Abbas, Abdullah b Ömer gibi fakih sahabilerin bulunduğu on beş kadar sahâbînin çoraplar üzerine mesh edilmesini uygun gördüğü bildirilmiştir. Buna mukabil sahabenin çorap üzerine meshi uygun görmediği yönünde bir haber nakledilmemiştir. Tabiîn fakihlerinden Sa‘îd b. Cübeyr, Sa‘îd b. el-Müseyyeb, İbrâhim en-Nehaî, Atâ b. Ebû Rebâh, Hasan el-Basrî ve A‘meş; Müçtehit İmamlardan Züfer, Süfyân es-Sevrî, Hasan b. Salih, İbnü’l-Mübârek, Ebû Yusuf, Muhammed eş-Şeybânî, Ahmed b. Hanbel, İshak b. Râhûye çorap üzerine mesh edilmesini uygun görenler arasında sayılmıştır. Öne çıkan görüşleri itibariyle Sünni mezheplerden Hanefilerin ve Şafiilerin kalın ve içini göstermeyen çoraplara, Hanbelilerin ince de olsa ayakları kapatan çoraplara mesh etmeyi uygun gördükleri fakat Malikilerin çorap üzerin meshi kabul etmedikleri söylenebilir. Hz. Peygamber dönemiyle ilgili aktarılan bilgilerden anlaşıldığına göre o dönemin Hicaz bölgesinde çorap hem iklim şartları hem de dokuma imkânları sebebiyle çok az kullanılmaktadır. Terlik ve ayakkabı gibi deriden yapılan ayak giysilerinin ise zorlukla temin edildiği, evlerde ve mescitte toprak zemin üzerinde çıplak ayaklarla veya ayakkabılarla namazların kılındığı rivayetlerde görülmektedir. Sayılan gerekçelerde o dönemde çorap üzerine mesh konusu ön plana çıkmamış, sonraki dönemlerde ise farklı bakış açıları geliştirilerek konu üzerinde görüş ayrılıkları ortaya çıkmıştır. Sonraki dönemlerde mescitlere halı serilmesi ile birlikte ayakkabı ile namaz kılınması terk edilmiş veya ayakkabı içine mest olarak ikinci bir ayakkabı (khuff) geliştirilmiştir. Ayakkabı üzerinden mesh edilerek alınan abdest ayakkabı çıkarıldığında bozulacağı için abdest alırken her seferinde ayakların yıkanması zorluğundan kaçınmak isteyenler ayaklarını yıkayarak abdest aldıktan sonra diğer abdestlerini bunların üzerine mesh ederek almışlardır. Çorap üzerine mesh edilmesi konusuna tereddütle yaklaşan ve bunu birtakım sıkı şartlara bağlamaya meyl eden Hanefiler ve Şafiiler Hz. Peygamberin deriden mamul ayakkabılar üzerine mesh ettiğinin kesin, çorap üzerine mesh ettiğinin ise zayıf olması ve bu çorabın niteliklerinin açık olmaması noktasından hareket etmişler ve mesh edilebilecek çorabın ayakkabıya benzer şekilde kalın olması gerektiğini vurgulamışlardır. Çorapların kalınlıklarını açıklamak için geliştirilen şartlarda ise, çorabın içine su geçirmemesi, üzerinde en az bir fersah yürünebilmesi, ayak bileklerine bağlama ihtiyacı olmadan kendiliklerinden ayaklar üzerinde tutunabilmesi gerektiği ifade edilmiştir. Abdesti koruması için geliştirilen fakat sınırları tam anlaşılmayan bu şartlar sebebiyle özellikle Hanefi çevrelerde çorap üzerine meshin caiz olmadığı kanaati yaygınlaşmıştır. Buna mukabil Hanbeli mezhebinin etkili olduğu çevrelerde her türlü çorap üzerine meshi caiz gören genişlikte görüşler ifade edilmiştir. Hz. Peygamber’in ayağında ayakkabı olduğunda onu çıkarma ve yıkama zahmetine girmeden ayakkabıları üzerine mesh etmesi uygulamasının karşılığı, günümüzde ayakkabılarla namaz kılma yaygın olmadığı için, çorap üzerine mesh edilmesidir. Günümüz şartlarında çorap üzerine mesh etmek abdest alınışında herkes için bir kolaylık sağlamakla birlikte bazı şartlarda daha fazla ihtiyaç duyulan bir husustur. Havanın soğuk olması ve ayakları kurulama imkânının olmaması sebebiyle ayakların üşümesi ve hastalığa zemin hazırlaması, ıslak ayağa giyilen çorapların ayakların kokmasına ve ayaklarda mantar oluşumuna sebep olabilmesi, abdest için özel lavaboların bulunmadığı yerlerde yüksek lavabolara ayakları kaldırmanın ve tek ayak üzerinde çorapları çıkarmanın ve giymenin zorluğu, İslam kültüründen uzak toplumlarda lavaboda ayak yıkamanın görgü kurallarına aykırı sayılması bu ihtiyacı doğuran sebepler arasında sayılabilir. Çoğu zaman şartlarını kendimiz belirleyemediğimiz modern çalışma ve seyahat şartları sebebiyle çorap üzerine mesh edilmesi ihtiyacı günümüzde eskiye göre daha fazladır denilebilir. Günümüz âlimlerinden bir kısmı ibadetlerde ihtiyat ilkesini esas alarak Kur’an’da ayakların yıkanmasının emredildiğini, bu emre istisna getirebilecek güçte bir haberin sadece deriden mestler üzerine mesh edilebileceği hakkında bulunduğunu, bunun çorapları da kapsayacak şekilde genişletilmesinin ihtiyat ilkesine ve diğer bazı usul kurallarına aykırı olduğunu savunmaktadır. Buna mukabil dinde kolaylık ilkesini öne çıkaran diğer bir gurup âlim ise mestler üzerine mesh etme ruhsatının çoraplar üzerine meshi içerdiğini ve aynı mahiyette olduğunu, çorap üzerine meshin caiz olduğunu gösteren sahih haberlerin bulunduğunu, hatta bu konuda sahabenin icmaından bahsedilebileceğini, mesh edilecek çorapla ilgili, kalınlık, yürünebilme, bağlamadan ayağa tutunabilme, içine su geçirmeme gibi ilave şartlar koşmanın şer’î bir dayanağının olmadığını savunmaktadırlar. Bu çerçevede özel bir araştırma kitabı yayınlayan Cemaleddin Kasımi ile Mevdûdî, Kardâvi, Bin Baz, İbn Useymin gibi âlimler ayak derisini göstermeyen günlük çoraplar üzerine mesh edilebileceği; buna mukabil ağırlıkla Hanefi görüşü savunan âlimler günlük giyilen ince çoraplar üzerine mesh edilemeyeceğini kanaatindedir.

Anahtar Kelimeler:

Decision On The Shoes.
2019
Yazar:  
Özet:

The shoes on the shirt are part of the shirt on the shirt. The swallowing of the feet in Abdest or the mesh in the Qur’an is a dispute area that is carried out through the verses of the Qur’an and supported by the righteous. If the shoes and shoes that are dressed on the foot are something like shoes, but if they are dressed on the foot, they are dressed on the foot, and if they are dressed on the foot, they are dressed on the foot, and if they are dressed on the foot, they are dressed on the foot, and if they are dressed on the foot, they are dressed on the foot. Ca'feriyye argued that the legs should be messed naked for abdest but that they cannot be messed on the mosquitoes, while the vast majority of Muslims agreed that the washing of the legs is forced and that they can be messed on the mosquitoes wearing abdest. It is united in the matter that the footwear made of the skin, such as shoes, boots, shoes, potin, and the footwear made of substances such as cotton, cotton, wheat, and goat, and often referred to as shoes, are disputed in the matter that the footwear made of cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, Therefore, some of the world’s Muslims don’t make the rest of the world in the shoes. There are current fetals that support both trends. However, there are two other things that are more meaningful than to follow in this subject, and those who are on the shoes can be subjected to severe punishment. This research, based on the assessment of the Fukhî heritage, aims to evaluate the evidence of the parties collectively and contribute to a better understanding of the subject. In the Qur’an, the Qur’an says that the sixth verse of the Qur’an says that the face and arms should be washed to the edges, and the head should be mesh. But the fourth element of abdestin has formed a disagreement about the need for the legs to be washed or washed. The Arabic language rules and riviates were evaluated to support both opinions, generally the Sunni disciples and the Zeidians and the Haricans defended the washing of the legs; and the Shiite Caferi disciples defended that the legs should be washed naked. There are two kinds of things that can be done: washing and washing, and washing, and washing, and washing, and washing, and washing, and washing, and washing, and washing, and washing, and washing. According to the commonly accepted rivies, Hz. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) washed his legs and washed his legs and washed his shoes and washed his legs and washed his legs and washed his legs and washed his legs and washed his legs. Less accepted and accepted by some hadith authorities in the rivers of Hz. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) was given a message. In the river, in the river. and HZ. Ali, Abdullah b. Mes’ûd, Abdullah b. Abbass said that it was appropriate for the ten-five Sahabians to be meshed on the socks, including the fake Sahabians of Abdullah b. Omar. There is no news about the shoe that does not appear to be suitable for him. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). According to their outstanding opinions, from the Sunni disciples, the Hanefists and the Shafians found it appropriate to mesh the thick and untouched socks, the Hanbels found it appropriate to mesh the socks that closed their feet but the Malikans did not accept the mesh on the socks. by Hz. According to the information transmitted about the period of the Prophet, the shoes in the Hicaz region of that time are used very little due to both climate conditions and the possibilities of fabrication. The clothes made from the skin, such as thorn and shoes, are difficult to provide, in the houses and mosques on the ground with naked feet or shoes in the rivers where prayer is made. The reason for this was that the subject of the shoe did not come to the forefront, but in the subsequent period the different perspectives were developed and the discrepancies on the subject were revealed. In the subsequent period, the mosques were laid down with the shoes and the prayer was left or a second shoe (khuff) was developed as a master in the shoes. If you want to get a bad one, you can get a bad one, if you want to get a bad one, if you want to get a bad one, if you want to get a bad one, if you want to get a bad one, if you want to get a bad one, if you want to get a bad one. The Hanefists and Shafians who hesitate about the subject of the mesh on the shoes and are willing to bind it to some strict conditions Hz. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said that the messengers were clearly messengers on the skin of the food shoes, and that the messengers on the shoes were weak, and that the qualities of the shoes were unclear, and that the messengers should be thick like the shoes. In the conditions developed to explain the thickness of the socks, it has been stated that it should not be watered into the socks, that it should be able to walk at least one spoon on it, that it should be able to hold on its own feet without the need to bind to the legs. Due to these conditions developed for the protection of Abdesti but the boundaries are not fully understood, especially in the Hanefi surroundings, the kanaat has become widespread that the mosque is not caiz on the shoes. There are many different types of clothes that can be found in clothes that can be found in clothes that can be found in clothes. by Hz. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: “When the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) had a shoe on his feet, he would not have a shoe on his feet, and he would not have a shoe on his feet, and he would not have a shoe on his feet, and he would not have a shoe on his feet. In today’s conditions, masking on shoes is a matter of need in some circumstances, while providing a facility for everyone in the abdest taking. Because of the cold weather and the lack of the possibility of setting up the legs, the colds of the legs and the preparation of the ground for the disease, the moist footwear can cause the smell of the legs and the formation of fungi in the legs, the difficulty of lifting the legs to the high lavaboes where there are no special lavaboes for abdest and the difficulty of lifting and wearing the shoes on the one foot, the violation of the rules of observation of the foot washing in the lavabo in communities away from Islamic culture can be considered among the causes of this need. Most of the times the conditions we can not determine ourselves because of the modern working and travel conditions the need to be measured on the socks is more than the old today. Some of their today’s scientists argue that on the basis of the principle of caution in the worship, the Qur’an has ordered the washing of the feet, the power in which this order can be excluded is that a news can only be messed on the skin of the masters, the extension of it to cover the shoes is contrary to the principle of caution and some other procedural rules. The other group who highlighted the principle of ease in the reliance is that the permission to mesh on the mosquitoes contains the mosquitoes on the shoes and is in the same mahiyata that there are true news that show that the mosquitoes on the shoes are caiz, even that in this regard the mosquitoes can be discussed, the mosquitoes to be mesh, the thickness, the ability to walk, the ability to stand up without connection, the ability to run additional conditions such as the water not passed into it. In this framework, a special research book published by Jemaleddin Kasımi and Mevdûdî, Kardâvi, Bin Baz, Ibn Useymin can be meshed on daily socks that do not show foot skin; it is possible that the people who defend Hanefi view with a powerful weight will not be meshed on daily wearing thin socks.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler




Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.516
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini