Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 2
 Görüntüleme 59
 İndirme 24
Memlûk Dönemi Tefsir Eğitimi ve Çalışmaları: Tarihsel Bir Değerlendirme
2020
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Memlûkler döneminde çok canlı bir ilmî hayat yaşanmıştır. Bundaki en büyük rol, Selçuklular ve Eyyûbîler döneminde kurulan medreselerin gelişerek devam etmesi, Memlûk sultanları ve emirlerinin vakıf-eğitim kurumlarına ciddi derecede önem vermeleridir. Bu vakıfların sağladığı imkânlarla Kahire ve Şam, İslam dünyasının her yerinden gelen ilim talebeleri ve hocalar için önemli cazibe merkezleri haline gelmiştir. Bu atmosfer içinde dinî ve aklî ilimlerin hemen her dalında ciddi bir tedris faaliyeti yürütülmüş, bu alanlarda, ilmî geleneğin muhafaza edilip sürekliliğin sağlandığı, ayrıntı ve derinliğin hâkim olduğu telif çalışmaları yapılmıştır. Böylelikle Memlûkler İslam dünyasının her bölgesini ilmî ve kültürel anlamda besleyen önemli bir havza olma özelliği kazanmıştır. Memlûkler dönemi tefsir ilmi açısından zengin bir dönemdir. Medrese, camii ve hânkâhlardan oluşan eğitim kurumlarına mutlaka bir tefsir müderrisi kadrosu tahsis edilmiş, devrin seçkin simaları tarafından bu kurumlarda çeşitli tefsir metinleri okutulmuş ve tefsir dersleri icra edilmiştir. Sözgelimi Mansûriyye Medresesi, Tolunoğlu Camii veya Cemâliyye Hânkâhı’nda nesiller boyu kesintisiz tefsir dersleri verilmiştir. Bu derslerde çoğu kez o döneme kadar tefsir ilminde hâkim bir konum elde etmiş olan Zemahşerî’nin (öl. 538/1144) el-Keşşâf’ı takip edilmiştir. Bunu el-Keşşâf merkezli bir tefsir olan Beyzâvî (öl. 685/1286) tefsiri ve rivayet ağırlıklı tefsirler içinde önemli bir yeri bulunan Begavî (öl. 516/1122) tefsiri izlemiştir. Begavî tefsiri özellikle tefsirin merkezinde rivayeti gören kesimlerce tercih edilmiştir. Ayrıca bu dönemde daha çok halka açık bir mahiyet taşıyan ve tefsir, hadis ve mev‘ıza kitaplarının takrir edildiği mîâd dersleri yapılmıştır ki, bu, Memlûkleri ilmî hayatta ayrıcalıklı kılan hususiyetlerden biridir. Okutulan bu derslerin ve bir nevi onların hasılası sayılabilecek tefsir ürünlerinin tefsir ilminin inkişafına ciddi katkıları olduğu muhakkaktır. Tefsir ilminin olgunluk dönemi olarak nitelendirebileceğimiz bu dönemde, tefsirde ciddi bir derinleşmenin ve ilerlemenin olduğunu gösteren pek çok tefsir kaleme alınmıştır. Bu tefsirler Memlûkler dönemi ve sonrasında İslam coğrafyasının her bölgesinde kabul görmüş ve günümüze kadar okutula gelmiştir. Kurtubî (öl. 671/1273), Hâzin (öl. 741/1341), Ebû Hayyân (öl. 745/1344), Semîn el-Halebî (öl. 756/1355), İbn Kesîr (öl. 774/1373), Bikâî (öl. 885/1480) ve Süyûtî (öl. 911/1505) gibi meşhur müfessirlerin eserleri bunların en kayda değer örnekleridir. Memlûkler döneminde ilmî ve fikrî seviyenin bir aynası durumundaki şerh, hâşiye ve muhâkemât türünden de pek çok eser kaleme alınmıştır. Genellikle Zemahşerî ve Beyzâvî tefsirleri üzerine şerh ve hâşiye çalışmaları yapılırken; bu tefsir ve şerh-hâşiyelerdeki görüş ve yorumların tartışıldığı reddiye ve muhâkemeler, ilmî faaliyetlerin yüksek seviyesinin açıkça görülebildiği metinler olmuştur. Bunların başında Kutbeddin er-Râzî’nin (öl. 766/1365) el-Keşşâf üzerine yazdığı şerh gelir ki bu şerh el-Keşşâf literatürüne sağladığı katkılarla sonraki şarihlerin tartışma konularının akışını belirlemiştir. Hanefî muhakkiklerden Ekmeleddin el-Bâbertî’nin (öl. 786/1384) el-Keşşâf şerhi ile Abdullah b. Yûsuf ez-Zeylaî’nin (öl. 762/1360), el-Keşşâf’ın hadislerini, sahâbe ve tâbiîn nakillerini değerlendirdiği eseri, Memlûkler dönemi el-Keşşâf literatürünün en kayda değer eserlerindendir. Memlûklerin erken bir döneminde Şam’da yaşayan Takıyyüddin İbn Teymiyye (öl. 728/1328), merkezine, Hz. Peygamber, sahâbe ve tâbiîn âlimlerinin (selef) görüşlerini koyduğu bir ilim ve düşünce geliştirmiştir. Selefî düşüncenin canlandırılması anlamına gelen bu yaklaşım tefsir ilmine de yansımış, İbn Teymiyye rivayetlere dayalı bir tefsir anlayışını benimserken mezhep taassubuna dayalı bir re’ye karşı keskin bir tavır takınmış, bu çerçevede kendinden önce yazılmış tefsirlere sert eleştiriler yöneltmiştir. İbn Teymiyye, tefsirde selefî anlayışa güçlü bir vurgu yapmış ve bu anlayışıyla dönemin kimi kesimleri üzerinde etkili olmuştur. Tarihçi, muhaddis ve Şâfiî fakihi İbn Kesîr, İbn Teymiyye’nin tefsir anlayışından etkilenenlerden biridir. Fakat o re’y tefsirine onun kadar katı yaklaşmamıştır. İbn Teymiyye ve İbn Kesîr’in tefsir anlayışı, klasik dönemin meşhurları Zemahşerî ve Beyzâvî tefsirleri karşısında çok tutunamamış olsa da selefî düşüncenin yeniden canlandığı modern zamanlarda gün geçtikçe popülerliğini artırmıştır. Bunda Muhammed Reşîd Rızâ (öl. 1935) gibi çağdaş dönem müfessirlerinin fikirleriyle selefî anlayışın güç kazanması etkili olmuş görünmektedir. Memlûkler döneminde tefsir eğitimi ve çalışmaları şimdiye kadar bütüncül bir çalışmaya konu olmamıştır. Biz bu çalışmamızla dönemsel açıdan Memlûklerdeki tefsir eğitimi ve telif çalışmalarının kendine özgü pek çok yönü bulunduğunu ve bunların gerek Osmanlı dönemine gerekse modern döneme etkileri olduğunu ortaya koymayı hedefledik.

Anahtar Kelimeler:

Interpretation Of Education and Studies: A Historical Assessment
2020
Yazar:  
Özet:

In the time of life, there was a very vivid life. The greatest role in the Bund is the continued development of the Medres established in the Selçuklists and Eyyubîs period, and the Memlûk sultan and his commands seriously pay attention to the foundation-educational institutions. With the possibilities provided by these foundations, Cairo and Damascus have become important attractions for scientific demands and teachers from all over the Islamic world. In this atmosphere, a serious activity has been carried out in almost every branch of religious and intellectual sciences, in these fields, the scientific tradition is preserved and continuity is provided, the detail and depth are dominant. Thus, the Mumbai has gained the character of being an important pool that feeds every region of the Islamic world in scientific and cultural terms. It is a time of rich knowledge. For example, in the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course. I have been given the words of the Manusure, the Camii of Tolunoğlu or the Cemaliya Hânkâh all generations of uninterrupted interpretation. And many of them have been in the midst of the trial, and many of them have been in the midst of the trial. 538/1144) was followed by El-Kashâf. This is a discovery of the death. 685/1286, which is an important place in the interpretation and the righteous interpretation of the Begavî (death). 516/1122 has been reviewed. It is preferred especially by those who see the river in the center of the river. In this period, the most publicly-opened and the most publicly-opened and the most publicly-opened and the most publicly-opened and the most publicly-opened and the most publicly-opened and the most publicly-opened and the most publicly-opened and the most publicly-opened and the most publicly-opened and the most publicly-opened and the most publicly-opened and the most publicly-opened and the most publicly-opened. The teachings and the teachings of the teachings and the teachings of the teachings and the teachings of the teachings and the teachings of the teachings and the teachings of the teachings and the teachings of the teachings and the teachings of the teachings and the teachings of the teachings and the teachings of the teachings and the teachings of the teachings and the teachings of the teachings. In this period we can describe the knowledge of the interpretation as a period of maturity, many interpretations have been taken to show that the interpretation has a serious deepening and progress. These interpretations have been accepted in every region of Islamic geography during the Memlûkler period and afterwards and have been read until today. and the death (the death). 671/1273), Hâzin (dead. 741/1341 – Abû Hayyân (Dead. 745/1344), Semîn el-Halebî (dead. 756/1355), Ibn Kesîr (dead. 774/1373), Bikâî (dead. 885/1480) and the Suyutî (dead. The works of famous inspectors such as 911/1505) are the most notable examples of them. There are many kinds of things that have been found in the world, in the world, and in the world, and in the world, and in the world, and in the world, and in the world. There are many kinds of things that can be found in the world, and there are many kinds of things that can be found in the world, and there are many kinds of things that can be found in the world and in the world. The first of them is the death of the righteous. 766/1365) The charity he wrote on the al-Keşâf comes that this charity has determined the flow of the discussion subjects of the subsequent charities with his contributions to the al-Keşâf literature. You are the worshippers of the worshippers of the worshippers. 786/1384) Al-Kashâf sherhi and Abdullah b. Yusuf ez-Zeylaî (death. 762/1360), the work of El-Kashâf assessing the hadiths, the sahâbe and the follow-up transfers, is one of the most remarkable works of the El-Kashâf literature of the Memlûkler period. In the early days of the life of the wicked, the wicked, the wicked, 728/1328), to the center, Hz. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) made the knowledge and the knowledge of the people of the world. This approach, which means the revitalization of the Selephic thought, reflected in the interpretation of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge. In the words of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said, “The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: The historic, muhaddis and Shafi fakihi Ibn Qassir is one of the influencers of the interpretation of Ibn Teymiyye. But he didn’t get as close to the re’s interpretation. The interpretation of Ibn Teymiyye and Ibn Kesîr, the famous of the classical era, had not been much attracted to the interpretations of Zemahşeri and Beyzâvi, but in modern times, when the predecessor thought was revived, it increased its popularity on a daily basis. Muhammad is the one who has died. In 1935, it appears to have been effective to gain power with the ideas of contemporary professors. During the time of his teaching and work, he has not yet been subject to a comprehensive work. With this work we aim to reveal that periodically the interpretation and authorship studies in the Memlûk have many aspects of their own, and that these are the effects of the Ottoman period and the modern period.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.516
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini