Süsleme, yapıları izleyenler üzerinde beğeniye yönelik bir etki oluşturmasını sağlayan yapının tamamlayıcı bir bileşenidir. Her dönemde kendi içinde mimari yapıların süsleme repertuarında bir modanın yansıması şeklinde benzer uygulamalarla karşılaşmak mümkündür. Mardin’de de farklı dönemlerde hakimiyet kuran devletlerin günümüze ulaşan mimari eserlerine baktığımızda stil birlikteliğinin varlığı çok net bir biçimde anlaşılmaktadır. Taçkapı, yapıların süsleme programlarında taş işçiliğinin en iyi şekilde sergilendiği, yapılara anıtsallık katan en önemli unsurdur. Taş ustasının sanatını en iyi yansıttığı alan olan bu mimari elemanlar, devrin sanat üslubunun da belirlenmesinde en dikkat çekici öğelerdir. Çalışmamızda Mardin merkezde yer alan 13.-15. yüzyıla ait cami ve medrese taç kapı örneklerimizi, Latifiye Camii, Melik Mahmut Camii, Şehidiye Camii, Hamza-i Kebir Camii, Zinciriye Medresesi, Kasımiye Medresesi ile altı yapı oluşturmaktadır. Çalışmada yapıların genel tanımları mimari ve plan özellikleri kısaca verildikten sonra, taçkapı tasarımları aynı başlık altında detaylı bir şekilde açıklanmaktadır. Değerlendirme ve tartışma bölümünde ise cami ve medreselerin taçkapı süsleme programlarında karşımıza çıkan malzeme, teknik, süslemede görülen desen ve motiflerin özellikleri ortaya konulmaktadır.
Decoration is a complementary component of the structure that allows it to create a pleasant effect on those who follow the structures. In each period, it is possible to encounter similar applications in the form of a reflection of a fashion in the decoration repertoire of architectural structures within itself. In Mardin, when we look at the architectural works of the states that dominated in different periods to date, the existence of style unity is very clearly understood. The tachcape is an important element in the monumentality of the structures, in which the stone work is displayed in the decoration programs of the structures. These architectural elements, which are the field in which the stone master reflects the art, are attractive elements in the determination of the art style of the era. We are in the 13th and 15th centers of Mardin. Our century mosque and medrese crown door examples, Latifiye Camii, Melik Mahmut Camii, Şehidiye Camii, Hamza-i Kebir Camii, Zinciriye Medresesi, Kasımiye Medresesi and six buildings. After the general definitions of structures in the study have been briefly given the architectural and plan characteristics, the designs of the threshold are detailed under the same title. In the evaluation and discussion section, the characteristics of the material, technical, decorative patterns and motives that we encounter in the mosquito and mosquito’s tachcape decoration programs are revealed.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|