Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 10
Şeyh Safiyyüddin-i Erdebilî’nin Etnik Kökeni ve İnancı Hakkında Bazı Değerlendirmeler
2021
Dergi:  
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi
Yazar:  
Özet:

Safevî tarih yazımında Safevî tarikatının kurucusu Şeyh Safîyyüddin-i Erdebilî’nin Sünni (Şafi) olduğu kabul edilmiş, Safevî tarih yazımı genellikle bu tez üzerine oturtulmuştur. İbn Bezzaz tarafından kaleme alınan Safvetü’s-safâ adlı eser temel alınarak yapılan bu tarih yazımı akademi camiasında büyük ölçüde kabul görmüştür. Şeyh Safîyyüddin-i Erdebilî’yi önemli bir inanç önderi olarak gören Alevi geleneği bütünüyle reddedilmiştir. Bu çalışmada Safevî Devletinin kurucusu Şah İsmail’in atası olan Şeyh Safîyyüddin-i Erdebilî’nin hangi mezhebe bağlı olduğu araştırılmıştır. Safvetü’s-safâ temelli bu tarih yazımının dışında, bazı farklı görüşler ileri sürülse de, bunlar sağlam kaynaklara dayandırılmamıştır. Akademik camiada genel kabule ulaşmış Şeyh Safîyyüddin-i Erdebilî’nin Sünni olması görüşü dışında bir ihtimal olarak Şeyh Safî’nin Şiî olduğunu ancak takiyye yaparak yani inancını saklayarak asıl inancını açıklamadığını dile getiren araştırmacılar da olmuştur. Bazı araştırmacılar ise Safevî tarikatındaki Şii inançların açığa çıkmasının Safîyyüddin-i Erdebilî’nin torunu Hoca Ali zamanında başladığını dile getirmiştir. Çalışmada önce Şeyh Safîyyüddin-i Erdebilî’nin hangi mezhebe bağlı olduğu Safvetü’s-safâ özelinde tartışılmış ve Şeyh Safî’nin Sünni gösterilmesindeki temel dayanakların eleştirisi yapılmıştır. Bu aşamadan sonra Sultan Mahmud Geylânî’nin ‘Akâ’id-i Evliyâ’-i Seb’a isimli eserinde ulaşılan yeni bilgilerle konu değerlendirilmiştir. Ayrıca Akâ’id-i Evliyâ’-i Seb‘a’da Alevi yazın geleneğinin merkezinde bulunan Buyrukların izleri sürülmüş, aralarındaki benzerlikler tespit edilmiştir. Çalışmada Şeyh Safîyyüddin-i Erdebilî’nin, irfan temelli bir Şiilik inancına sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar kelimeler: Şeyh Safî, Safevî, Sünni, Şii, Alevi.

Anahtar Kelimeler:

Seyh Safiyyuddin-i̇ Erdebilî’nin Etnik Kokeni ve İnanci Hakkinda Bazi Degerlendirmeler
2021
Yazar:  
Özet:

In the Safevî history writing, the founder of Safevî tarikathe Sheikh Safîyuddin-i Erdebilî was recognized as the Sunni (Shafi), Safevî history writing is often placed on this thesis. This historical writing based on the work of Safvetü’s-safâ, which was taken into mind by Ibn Bezzaz, has been largely accepted in the academic community. Those who believe in God, who believe in God, who believe in God, who believe in God, who believe in God, who believe in God, who believe in God. In this study, the founder of the Safevî State, Shah Ismail's father, Sheikh Safîyuddin-i Erdebilî, was investigated to which philosophy it was linked. Except for this historical writing based on Safvetü's-safâ, some different opinions were promoted, but they were not based on solid sources. There are also researchers who have said that the view that Sheikh Safîyuddin-i Erdebilî is a Sünni is a possibility that Sheikh Safî is a Shiîy but by making the costume, i.e. by hiding his faith, he cannot explain his true faith. Some researchers have said that the revelation of the Shiite beliefs in the Safevî tarikhata began at the time of Safiyuddin-i Erdebilî's grandson Hoca Ali. In the study, the subject was discussed in the Safvetü's-Safâ specialty in which the Sheikh Safîyuddin-i Erdebilî was linked to and the critics of the basic foundations in the showing of the Sünni of the Sheikh Safîy were made. After this phase, the subject was assessed with the new information achieved in the work of Sultan Mahmud Geylânî 'Akâ'id-i Evliyâ'i Seb'a. In addition, the traces of the Commandments, which are in the center of the summer tradition of Alevi in Seb’a, are found similarities between them. In the study it was achieved that the Sheikh Safîyuddin-i Erdebilî had an Irfan-based Faithful Faith. Keywords: Shayh Safî, Safî, Sunnî, Shiî, Alevi.

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler




Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 612
Atıf : 913
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini