Toplumun düşünce ve davranış biçiminin giyime yansıması olan ve zaman zaman değişiklik gösteren yenilik olarak tanımlanan moda ve bunun özgün bir şekilde dışa yansıtılması olarak tanımlanan sanat arasında geçmişten günümüze değin yakın bir ilişki olduğu bilinmektedir. Popüler kültürün bir ürünü olarak ortaya çıkan pop-art sanat akımının da giysi tasarımı üzerine yansımaları 1960’lar ve sonrasından başlayarak günümüze kadar olan süreçte hala görülmektedir. Tüketim toplumunun özellikle 60’lı yıllarda ilgi odağı haline gelen objeleri birer tasarım unsuru haline getirmesi de yine bu sanat akımının ortaya çıkmasında etkili olmuştur. Popüler kültürün etkiledeği alanlardan birisi olan moda, bireylere farklı görünme olanağı sunarak, onları popüler kültürün bir parçası haline getirmekte ve içerisinde çözümlenmesi gereken bir takım kodlar içermektedir. Bireylerin yaşam tazları hakkında bilgi veren bu kodların ise çözümlenmesi gerekmektedir. 17. yüzyılda ilk adımları atılmaya başlanan semiyoloji (göstergebilim) kavramı göstergelerin yorumlanmasına, işaretlerin incelenmesine ve elde edilen bilgilerin sistematik bir şekilde sıralanmasına dayanan bir disiplindir. Semiyoloji denince akla gelen iki isimden biri olan Roland Barthes göstergebilimin toplumsal işlevini, bir diğer isim olan Charles Sanders Peirce ise mantıksal işlevini sorgulamaktadır. Bu çalışma kapsamında bilimsel bir metod olarak kabul edilen göstergebilim yöntemi ile kadın giysilerinde pop-art sanat akımının etkileri incelenmiştir. Araştırmada, Peirce ve Barthes’ın göstergebilim analizlerinden yararlanılarak görseller yorumlanmıştır.
It is known that the form of society's thought and behavior is a close relationship between fashion, which is a reflection of clothing and is defined as innovation that changes from time to time, and the art that is originally defined as a reflection of it from the past to today. The reflections of the pop-art art stream, which appeared as a product of popular culture, on clothing design are still seen in the process from the 1960s and afterwards to the present day. The fact that the consumer society has made objects that have become the focus of interest in the 1960s as a design element has also been effective in the appearance of this art stream. Fashion, one of the areas influenced by popular culture, offers individuals the opportunity to look different, making them part of popular culture and contains a set of codes that must be resolved in. These codes that provide information about the lives of individuals need to be resolved. The concept of semiology (gostergology), which began to take the first steps in the 17th century, is a discipline based on the interpretation of indicators, the study of signs and the systematic classification of the obtained information. Roland Barthes, one of the two names that comes to mind, questiones the social function of the indicator, while Charles Sanders Peirce, another, questiones the logical function. In this study, the method of indication, which is considered a scientific method, has studied the effects of pop-art art flow on women’s clothes. In the study, images were interpreted using the indicative analysis of Peirce and Barthes.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|