Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 40
 İndirme 7
Serbest Zamanlı Makamsal Okuyuşlar İçin Kullanılan “notasyonda Zamansal Tespit Yöntemi”nin Tutarlılığı (ihlâs Sûresi - Davut Kaya Örneği)
2019
Dergi:  
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Yazar:  
Özet:

Ezan, Kur’ân ve Gazel gibi belirli bir usûl dairesine alınma imkânı bulunmayan bir ritmik dokuya sahip ve her icrasında farklı melodik dokuların kullanıldığı serbest zamanlı sözlü müzikal icra türlerinin notaya alınması konusunda yeni ortaya konulmuş bir yöntem olan “Notasyonda Zamansal Tespit Yöntemi” bu araştırmanın konusunu teşkil etmektedir. Yapılan bir literatür taramasında, serbest zamanlı sözlü müzikal icra türlerinin notasyonu için daha önce bilimsel nitelikte ortaya konulmuş bir yönergeye ulaşılamamıştır. Bugüne kadar Ezan, Kur’ân ve Gazel gibi icra türlerinin müziksel yazımı üzerine yapılan çalışmalarda da akademik olarak isimlendirilmiş ve belirlenmiş bir sistem yoktur. Bu araştırma “Notasyonda Zamansal Tespit Yöntemi”nin serbest zamanlı sözlü müzikal icra türleri için kullanıldığında çok büyük oranda zamansal gerçekliği yansıttığı hipotezi üzerine kuruludur. Müziksel yazmanın ele alındığı bu araştırmada, İhlâs Sûresi’nin okunuş örneği üzerinden nasıl bir notasyon modeli oluşturulabileceği ve İhlâs Sûresi’nin okunuşundaki ritmik dokunun analizi sonucunda tespit edilen sekizlik ve dörtlük nota değerlerinin zamansal olarak oranlanmasıyla ortaya çıkacak verilerin ne şekilde yorumlanabileceği incelenmiştir. Betimsel bir araştırma yönteminin benimsendiği bu çalışmada, öncelikle örneklemi teşkil eden okuyuş notaya alınmış, daha sonra milisaniyelik oynatma modu bulunan bir ses oynatıcı yardımıyla okuyuştaki her hecenin süresi ölçülmüş, sekizlik ve dörtlük değerdeki notaların zamansal oranlamaları yapılmış ve söz konusu notasyon modelinin ne derecede çalışır olduğu ortaya konulmuştur. Araştırmanın sağlıklı bir sonuç vermesi için sınırları net olarak belirlenmiştir. Youtube adlı internet sitesinden edinilen Davut Kaya’nın İhlâs Sûresi okuyuşu bu araştırmada incelenmiştir. Sadece sekizlik ve dörtlük değerdeki notaların oranlaması yapılmış, çok az sayıdaki 1,5 ve 4 vuruşluk değerdeki notalar oranlamaya dâhil edilmemiştir. İcracı okuyuşta genel olarak Hüzzam makamının özelliklerini ortaya koymakla birlikte, araştırmanın konusu itibariyle makamın özelliklerine bu çalışmada yer verilmemiştir. Bu araştırma, Davut Kaya’nın Kur’ân-ı Kerim okuyuşu konusunda alanını temsil kabiliyetine sahip olduğu, Kur’ân kıraati konusunda yeterli teknik donanıma ve kabiliyete sahip olduğu varsayımına dayanmaktadır. Aynı zamanda araştırmada kullanılan bilgisayar destekli ses oynatma yazılımının doğru ve güvenilir veriler sunduğu varsayılmaktadır. Ele alınan İhlâs Sûresi okuyuşu, Finale adlı notasyon yazılımı ile notalandırılmıştır. Okuyuş içerisinde tespit edilen en küçük hece bir birim olarak kabul edilmiş ve zamansal karşılığı bir “sekizlik” nota olarak tespit edilmiştir. Makamın donanımı dizeğin başına yerleştirilmemiş, arızalar icranın notasyonu içerisinde gösterilmiştir. Sol anahtarlı olarak yazılan ilk satır Türk Müziği notasyon geleneğini ifade etmektedir. Fa anahtarlı olarak yazılan ikinci satır ise “La=440 Hz” olarak kabul edilen Batı Müziği notasyonuna göre yazılmıştır. Özellikle Türk Din Musikisi alanında Türkiye’de yapılan çalışmaların, ortaya konulan Sol ve Fa anahtarlı notasyon modeli ile bütün dünyada anlaşılır olması amaçlanmıştır. Okuyuşun toplam süresi, âyet aralarındaki susma süreleri de dâhil edilerek verilmiştir. Karşılaştırma ve değerlendirmeler kısmındaki ilgili tabloda bütün okuyuşa ait toplam okuma süresi olarak verilen 23.39 saniye, söz konusu susma süreleri dışarıda bırakılarak tespit edilmiştir. Okuyuş beş susma aralığı tarafından bölünen altı cümleden oluşmaktadır. Cümlelerin ritmik dokusunda tespit edilen temel birim olan en küçük heceler için ortalama süre sırasıyla 0.27, 0.28, 0.30, 0.31, 0.29 ve 0,25 saniyedir. Dolayısıyla bu okuyuşun dördüncü cümleye kadar ağırlaşan bir ritmik tavırla seyrettiği, beşinci cümle ile beraber okuyuşun temposunda göreceli bir hızlanma meydana geldiği anlaşılmaktadır. İhlâs Sûresi’nin âyet/cümle aralarındaki susma süreleri çıkarıldığında toplam okuma süresinin 23.39 saniye olduğu görülmüştür. Ritmik doku analiz edildiğinde bütün okuyuştaki hecelerin toplam karşılığının 83 birim olduğu tespit edilmiştir. Buradan hareketle her birimin zamansal değerinin ortalama olarak 0.28 saniye olduğu anlaşılmaktadır. Okuyuş içerisinde görülen çok az sayıdaki 1,5 ve 4 vuruşluk heceler istisna edilip geriye kalan sekizlik ve dörtlük değerdeki hecelerin sürelerinin adetlerine oranlaması yapıldığında ise okuyuşta tespit edilen ritmik dokunun zamansal gerçekliği %100 oranında yansıttığı ortaya çıkmaktadır. Zira sekizlik değerdeki hecelerin ortalama süresi 0.29 saniye, bunun zamansal olarak iki katı kabul edilen dörtlük değerdeki hecelerin ortalama süresi ise 0.58 saniyedir. Bu iki sürenin oranı da sekizlik notanın zamansal karşılığı olan yarım vuruş ile dörtlük notanın zamansal karşılığı olan bir vuruş arasındaki matematiksel oran ile tam bir örtüşme sergilemektedir. İhlâs Sûresi örneğinde “Notasyonda Zamansal Tespit Yöntemi”nin zamansal gerçekliği ne düzeyde yansıttığı üzerine yapılan bu araştırmanın sonucunda hipotezin doğru olduğu ve icranın bütününe bakıldığında söz konusu yöntemin zamansal gerçeklik ile tamamen örtüştüğü ortaya konulmuştur.

Anahtar Kelimeler:

The Consistency Of The "time Detection Method In Notation" Used For Free-time Official Reading (ihlâs Sûresi - David Rock Example)
2019
Yazar:  
Özet:

Ezan, the Qur’an and the Gazel have a rhythmic tissue that has no possibility to be taken into a specific procedure, and a newly discovered method for the take into note of free-time oral musical performing types in which different melodic tissues are used in each performance, the “Time Detection Method in Notation” is the subject of this study. In a literary scan, a previously scientific guideline for the rating of vocal musical performing types of free-time has not been achieved. Until now, there is no academically named and defined system in the work on the musical writing of executive types such as Ezan, Quran and Gazel. This research is based on the hypothesis that the "Time Detection Method in Notation" is used for free-time oral musical performing types when it greatly reflects the time reality. In this study, which is discussed by musical writing, it is studied how a notation model can be created through the reading example of the Islamic Sure and how the data can be interpreted as a result of the analysis of the rhythmic tissue in the reading of the Islamic Sure identified by the time-range ratio of eight and four notes. In this study, in which a visual method of research was adopted, first the reading notes that formed the sampling were taken, then the time of each hessen in reading was measured with the help of a sound player with millisecond play mode, the time ratings of the notes of eight and quarters were made and it was revealed how much the notation model was working. The limits of the study are clearly determined to provide a healthy result. The reading of the Islamic Surah of David Kaya, obtained from the YouTube website, has been studied in this study. Only the ratings of the notes in the eight and quarter values were made, very few notes in the 1.5 and 4 hit values were not included in the ratings. Although the authority has shown the characteristics of the authority in general, the subject of the investigation has not included the characteristics of the authority in this study. This study is based on the assumption that David Kaya has the ability to represent his field in the reading of the Qur’an, and that he has sufficient technical equipment and ability in the reading of the Qur’an. It is also assumed that the computer-backed audio play software used in the research provides accurate and reliable data. The book is written with the name of the book, and is written with the name of the book. The smallest hece identified in the reading was considered as a unit and the timely repayment was identified as a "eight" note. The office’s equipment is not placed on the head of the series, the defects are shown in the execution’s note. The first line written with the left key represents the tradition of notation of Turkish music. The second line, which is written with the Fa key, is written according to the Western Music notation, which is known as "La=440 Hz". Specifically in the field of Turkish Religious Music, the work done in Turkey is intended to be understood throughout the world with the left and Fa key notation model. The time of reading is given, and the period of silence among them is included. The 23.39 seconds given as the total reading time for the entire reading in the relevant table in the comparison and evaluation section were identified by leaving the respective silence times out. The reading consists of six sentences divided by five silence intervals. The average time for the smallest hecs, which are the basic unit identified in the rhythmic tissue of phrases, is 0.27, 0.28, 0.30, 0.31, 0.29 and 0.25 seconds respectively. Therefore, it is clear that this reading is seen with a rhythmic attitude that weighs up to the fourth phrase, and with the fifth phrase there is a relative acceleration in the reading rate. When the silence periods between the Qur’an and the Qur’an were removed, the total reading time was 23.39 seconds. When the rhythmic tissue was analyzed, it was found that the total remuneration of all the hecs in the reading was 83 units. The time value of each unit is an average of 0.28 seconds. The very few of the 1.5 and 4 hit hecs seen in the reading are excluded and when the remaining eight and fourth values are compared to the periods of the hecs, it appears that the rhythmic touch identified in the reading reflects the time reality at 100%. For the average time of the hex in the eight value is 0.29 seconds, while the average time of the hex in the eight value is 0.58 seconds. The ratio of these two periods also shows a complete correlation with the mathematical ratio between a half-strike, which is the time-reward of the eighth note, and a strike, which is the time-reward of the fourth note. In the example of the Islamic Survey, the study on the level in which the "Time Detection Method in Notation" reflects the time reality has shown that the hypothesis is true and that the method in question is completely matched with the time reality when it comes to the whole of the execution.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler


Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 859
Atıf : 2.423
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini