Rızâeddîn bin Fahreddîn, 19.-20. yüzyıllarda İdil-Ural bölgesinde ceditçilik hareketi içerisinde yer almış en önemli düşünürlerdendir. Rusya müslümanlarının uyanışına katkı sunmak için birçok İslam düşünürünün biyografisini kaleme almıştır. Bunlardan birisi de İbn Arabî hakkındadır. Eserinde İbn Arabî’nin fikirlerini amelî, ilmî ve felsefî başlıkları altında inceler. Amelî görüşler başlığında içtihat, kıyas ve icmâ meseleleriyle ilgilenir. İlmî görüşler başlığı altında şumûl-i rahmet, ricâlu’l-gayb ve firavunun imanı konularını inceler. Felsefî görüşlerde ise âlem-i misâl ve vahdet-i vücûd hakkındaki tartışmaları öne çıkarır. Rızâeddîn bin Fahreddîn, eserinde İbn Arabî hakkında gelişen tarihsel münakaşaları yeniden değerlendirir. Bu konuda üç tutum ve gruptan bahseder. İlk grup onu kafir, ikinci grup ise büyük bir veli olarak görür. Üçüncü grup onun büyük bir veli olduğunu kabul eder fakat eserlerinin okunmasının sakıncalı olduğunu söylerler. Rızâeddîn bin Fahreddîn bunlara ek olarak eserinde İdil-Ural müslümanları arasında da İbn Arabî etkilerinden bahseder. Eserinin sonunda İbn Arabî ile ilgili zikrettiği görüşleri değerlendirir. İbn Arabî düşüncesinin zaaf ve imkanlarına işaret eden bu değerlendirmede neo-selefî ve reformist görüşlerin etkisini izlemek mümkündür.
Rızâeddîn bin Fahreddîn is one of the most important thinkers involved in the ceditism movement in the 19th and 20th centuries in the Idil-Ural region. Russia has scored the biographies of many Islamic thinkers to contribute to the awakening of Muslims. One of them is Arabic. In his work he examines the ideas of Ibn Arabic under the operational, scientific and philosophical titles. It is in the head of the drinks, the comparison and the ICMA issues. He is the one who gives righteousness to Pharaoh, the one who gives righteousness to Pharaoh, the one who gives righteousness to Pharaoh, the one who gives righteousness to Pharaoh. In the philosophy, the philosophy is the philosophy, and the philosophy is the philosophy, and the philosophy is the philosophy. Rizâeddîn bin Fahreddîn re-evaluates the historical disputes that develop about Ibn Arabî in his work. He talks about three positions and groups about this. The first group sees him as a disbeliever and the second group as a great guardian. The third group acknowledges that he is a great guardian, but they say that the reading of his works is inconvenient. The Qur’an says that the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an. At the end of his work, he recalled his opinions about the Arabic. In this assessment, which indicates the weaknesses and possibilities of Ibn Arabic thought, it is possible to observe the influence of neo-selephic and reformist views.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|