Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 19
 İndirme 8
Klasik İslam Tarihi Kaynaklarinda Yaratilis: Târîh-i Ahterî Ornegi
2022
Dergi:  
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Yazar:  
Özet:

In Islamic literature many views have been put forward about the first created one such as the pen, the mind, nûr-i Muhammedî, the kürsî (pulpit), arş (العرش), the water, the spirit, the Lawh-i Mahfuz, the air, the wind, the darkness and light. Classical Islamic Historians generally started history with the creation of the universe called “hilkat (genesis)/ creation)” and the Prophet Adam (as). Classical Islamic Historians accepted the beginning of history as the creation of humans and started their books with the creation of Prophet Adam (as). Islamic Historians Ibn Ishaq (d. 151/768) and Ibn Hisham (d. 218/833) Ibn Sa’d (d. 230/845) Ibn Kutayba (d. 276/889) Balazuri (d. 279/892) -93) Dineverî (d. 282/895) Ya’kûbî (d. 292/905) and Tabari started their works with the creation and Prophet Adam (as). Ahterî Muslihuddin Mustafa Efendi, who lived in the 16th century, also started his work Târîh-i Ahterî with the Prophet Adam (as) and creation. Ahterî, who wrote his work with a narrative method, wrote about some prophets, who were hereditary from Prophet Adam (as) until the birth of Prophet Muhammad (PBUH), and his life, Hulefâ-yi Raşidîn, Ehli Bayt and mujtahid sect imams. Ahteri, who rarely expressed an opinion on the accuracy of the narrations he narrated, conveyed the knowledge and wealth of resources he had during his lifetime. Thus, he presented plenty of material to the readers, brought together all the narrations and left the interpretation to the readers. In this study, it will be discussed how the subject of creation is handled in the classical Islamic History books and how the subject of creation is handled in Muslihuddin Mustafa Efendi’s book Târîh-i Ahterî, which he wrote on the History of Islam (Siyer).

Anahtar Kelimeler:

Creation In Classical Islamic History Sources: The Example Of Târîh-i Ahterî
2022
Yazar:  
Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler






Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 277
Atıf : 334
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini