Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 37
 İndirme 8
Dinin Kemale Erdirilmesi Ayeti (mâide 5/3) Çerçevesinde Mezhebi İhtilaflarin Kur’an Yorumundaki İzdüşümleri
2020
Dergi:  
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)
Yazar:  
Özet:

Kur’ân, İslâm’ın kutsal metni ve ilahi hitabın ete kemiğe bürünmüş halidir. İslâm kültür havzasında Resulullah’ın vefatından sonra başlayan Kur’ân’ı anlama çabaları tarih boyunca sürmüştür. Bu çabalar özünde, metinde var olduğu düşünülen ilahi emirleri, manaları bulup çıkarmaya yöneliktir. Ancak şurası da bir gerçektir ki her anlama çabası nihayetinde belli bir uzamda ve kültürel atmosferde gerçekleşmektedir. Anlam arayışının en önemli saiki siyasi / itikadi mücadelelerdir. Çünkü İslâm dünyasında siyasi olan şeyler itikadi, itikadi olan şeylerse siyasidir. Dolayısıyla geçmişten günümüze aktarılan her tefsir aslında metnin bize ulaşmasını engellemekte ve mana üzerindeki tortunun giderilme çabasını da beraberinde getirmektedir. Bu makale, dinin tamamlanması ile ilgili olarak temel referans kabul edilen bir ayetin (Bugün sizin için dininizi kemale erdirdim ve sizin üzerinizdeki nimetimi tamamladım. Sizin için din olarak İslâm’ı seçtim. Mâide 5/3) yorumu ve bu yorumda etkili olan zihniyetler / mezheplerin bu ifadeden anladıklarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu manada ilk bölümde ayetin ve ayetin ilişkili olduğu ayet grubunun nerede, ne zaman, hangi olayla / kişilerle ilgili olduğu tespit edilecektir. Akabinde ayetlerin ihtiva ettiği manalar, bağlam gözetilerek ifade edilmeye çalışılacaktır. Müfessirlerin anılan konulardaki görüşlerinin farklılaşmasının nedenleri ve bunların söz konusu fikirlere yansımalarına da işaret edilecektir. Çalışmamızda dinin ne olduğuna dair bir içerik saptaması yapılmayacaktır. Sadece ve sadece belli anlam dünyalarının paydaşı olan bu müfessirlerin fikirlerinin analizi yapılmaya çalışılacaktır. Bu noktada ayetin muhtevasının bir manaya delalet ettiği kabul edilecek ve kesinlikle çok anlamlılık gibi bir ön kabul benimsenmeyecektir. İslâm düşünce tarihini çevreleyen ve olayların nasıl görüleceği ve ne şekilde anlamlandırılacağına dair bize bir anlam haritası sunan birtakım zihniyetler ve belli yaklaşım biçimleri olduğu muhakkaktır. İkinci bölümde işte bu zihniyetler esas alınarak söz konusu zihniyetleri temsil eden ve belli bir mezhebi aidiyeti olan alimlerin görüşleri, görüşlerinin ana parametrelerine atıflar yapılarak verilecektir. Bu amaçla ilk olarak ortak bir dünya görüşünü paylaşan ancak itikadi / siyasi olarak birbiriyle muhalif olan Sünni (Ehl-i Hadis ve Ehl-i Rey), Mutezilî düşüncenin yaklaşımları göz önüne serilecektir. Daha sonra İslam dünyasında siyasi / karizmatik / liderci zihniyetin en önemli temsilcisi olan Şia’nın özellikle velayet eksenli yaklaşımı kendi kaynaklarından hareketle ortaya konulacaktır. Şiiliğin Ahbari - Usuli biçimindeki fikri ayrışmasının yol açtığı farklı görüşlerin yorumlar üzerindeki etkisine işaret edilecektir.

Anahtar Kelimeler:

In The Quran, The Qur’an Was Revealed In The Qur’an, and The Qur’an Was Revealed In The Qur’an.
2020
Yazar:  
Özet:

The Qur’an is the holy text of Islam and the divine speech of the flesh. The efforts to understand the Qur’an in the Islamic culture basin began after the death of the Prophet (peace be upon him) throughout the history. These efforts are in essence aimed at finding and removing the divine commandments that are believed to exist in the text. But there is also a fact that every effort of understanding eventually takes place in a certain length and in a cultural atmosphere. The most important of the quest for meaning is the political / political struggles. For what is political in the Islamic world is political, and what is political is political. Therefore, every interpretation transmitted from the past to today actually prevents the text from reaching us and brings with us the effort to remove the tort on the man. This article is a verse considered a basic reference to the completion of religion (Today I have made your religion for you and I have completed my blessing on you. I have chosen Islam as a religion for you. Article 5/3) is intended to show the interpretation and the mentalities that are effective in this interpretation that they understand from this expression. In the first verse of the Qur’an, the Qur’an and the Qur’an are the first verses of the Qur’an and the first verses of the Qur’an and the first verses of the Qur’an and the first verses of the Qur’an. The signs of the Qur’an are the signs of the Qur’an, and the signs of the Qur’an are the signs of the Qur’an. The reasons for the opinions of the inspectors on the topics mentioned and their reflections on the concerned opinions will also be pointed out. We will not be able to find out what the religion is. Only and only will be attempted to analyze the ideas of these inspectors who are the shareholders of certain meaning worlds. In this point, it will be accepted that the expression of the Qur’an has a meaning, and it will not be accepted as a very meaningful acceptance. It is certain that there are a number of mentalities and certain approaches that surround the history of Islamic thought and offer us a map of meaning of how the events will be seen and how they will be understood. In the second part, the opinions of the scientists who represent the concerned minds based on these minds and who are a certain philosophy membership, will be given by reference to the main parameters of their opinions. For this purpose, the Sunni (Ehl-i Hadis and Ehl-i Rey), who first shared a common world view but politically opposed to each other, will be considered the approaches of Mutezilî thought. Later, the most important representative of the political / charismatic / leadership mentality in the Islamic world, the Shi’a’s vigilant approach will be revealed by movement from its own sources. The influence of the different opinions caused by the separation of ideas in the Ahbari-Usuli form of the chair will be pointed out on the comments.

Anahtar Kelimeler:

The Reflections Of Sectarian Disputes In The Interpretation Of The Qurʾān Within The Framework Of The Verse Of The Perfection Of Religion (māidah 5/3)
2020
Yazar:  
Özet:

The Qurʾān is the holy text of Islām and the flesh of the divine address. Efforts to understand the Qurʾān that started after the death of the Messenger of Allāh in the Islāmic cultural world have continued throughout history. These efforts are essentially aimed at fishing out divine commands and meanings that are thought to exist in the text. However, it is also a fact that every effort to understand ultimately takes place in a certain space and cultural atmosphere. The most important reason of the search for meaning is political/religious struggles. Because in the Islāmic world, what is political is religious, and what is religious is political. Therefore, every commentary from the past to the present prevents the text from reaching us and brings about the effort to remove the residue on the meaning. This article aims to reveal the interpretation of a verse that is accepted as the main reference regarding the perfection of religion (Māidah 5/3); This day have I perfected your religion for you, completed My favour upon you, and have chosen for you Islām as your religion.) and the mentalities/sects that are influential in this interpretation understand from this expression. In this sense, in the first chapter, it will be determined where, when, what event and people the sura and related verses are related to. Subsequently, the meanings contained in the verses will be tried to be expressed considering the context. The reasons for the differentiation of the opinions of the glossators on the aforementioned issues and their reflections on these ideas will also be pointed out. In our study, no content determination will be made on what religion is. It will be tried to analyze the ideas of these glossators who are the only stakeholders of certain worlds of meaning. At this point, it will be accepted that the content of the verse indicates one meaning and no presupposition such as multi-meaning will definitely be adopted. It is certain that there are some mentalities and obvious approaches that surrounds the history of Islāmic thought and provides us a meaning chart for how events will be seen and how they will be interpreted. In the second part, based on these mentalities, the views of the scholars who represent these mentalities and belong to a certain sect will be given by referring to the main parameters of their views. For this purpose, the approaches of Sunnī (Ahl al-Hadīth and Ahl al-Raʾy), Muʻtazilī thought, which share a common world view but are in opposition to each other in terms of religious/politics, will be examined first. Later, the custody-based approach of Shiʿah, which is the most important representative of the political/charismatic/leader mentality in the Islāmic world, will be examined with reference to its own resources. It will be pointed out the effect of different views on interpretations caused by the intellectual divergence of Shiʿism in the form of Akhbārī - Uṣūlī.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler






Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 599
Atıf : 1.645
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini