ÖZET Medrese-tekke bütünlüğüne önem veren Tasavvuf ilminin önemli ekollerinden biri de Nakşbendî tarikatıdır. Nakşbendîlik, İslam’ın ahkâmını önceleyerek şeriatın zahir hükümleri öğrenilmeden tarikat eğitimine geçilmesini uygun görmez. Hz. Peygamber’in (s.a.s) Cibril hadisi ile Medine Mescidinde tesis ettiği Ashab-ı Suffa eğitim kurumunu kendisine rehber edinen Nakşbendîlik, günümüze kadar ilmi esas alan çizgisini koruyarak gelmiştir. Nakşbendî mürşitlerinin aynı zamanda İslamî ilimlerde temayüz etmiş âlimlerden olmaları ve medreselerde müderris vasfıyla eğitim hizmetlerine katkı sağlamaları da bu kanaati desteklemektedir. 1846 yılında Konya valisi Bekir Sami Paşa tarafından Konya’da inşa edilen ve Bekir Sami Paşa Hankâh’ı olarak da bilinen Nakşbendî Halidî Zaviyesi, tekke olarak tesis edilen bir kurumun kütüphanesi ve ilmi tedrisatıyla daha sonraları Konya Islah-ı Medaris-i İslamiye Medresesi ismiyle modern bir eğitim ve öğretim kurumuna dönüşmesi, Nakşbendî ekolünün tasavvuf eğitiminde Kitap ve Sünnet merkezli ilmi esaslara dayandığını yakın tarih itibariyle gösteren en net örneklerden biridir. Makalede İslam kültür ve medeniyetinin oluşmasında ilim ve irfan geleneğini birlikte ele alan Bekir Sami Paşa Nakşbendî Halidî zaviyesinin kuruluşu, vakfiyesi, eğitimi, dönemin modern bir eğitim kurumu olan Konya Islâh-ı Medâris-i İslamiye Medresesine dönüşümü incelenecek, zaviye hizmetlerinin devamı amacıyla kurulan para vakfının hukuki statüsü Osmanlı Devleti uygulamalarından hareketle İslam hukukuna göre kısaca değerlendirilecektir.
One of the most important aspects of Tasavvuf's knowledge that takes attention to the integrity of Medrese-tekke is the Nakşbendî tarikat. It is not necessary to understand that the Islamic religion is not a religion, but that the Islamic religion is not a religion, and that it is not a religion. by Hz. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) was a Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and a Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and a Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and a Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and a Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him). This is the reason for the people of the world who are in the midst of the world and who are in the midst of the world and who are in the midst of the world and who are in the midst of the world. In 1846 the Nakşbendî Halidî Zaviyesi, built in Konya by Konya governor Bekir Sami Paşa and also known as Bekir Sami Paşa Hankâh, is one of the clearest examples of the recent history of the conversion of a modern educational and educational institution under the name of Konya Islah-i Medaris-i Islamiye Medresesi with the library and the knowledge of an institution established as a text. In the article, the establishment, foundation, education of the Bakir Sami Pasha Nakşbendî Halidî zaviyai, which discusses the knowledge and tradition of the formation of Islamic culture and civilization, the transformation of Konya Islâh-i Medâris-i Islamiye Medres, which is a modern educational institution of the period, will be examined, the legal status of the fund established for the continuation of the zaviyai services will be briefly assessed according to Islamic law by moving from the practices of the Ottoman State.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|