Bu makalede günümüzde Diyarbakır iline bağlı bulunan Eğil ilçesinin idarî bakımdan Osmanlı Devleti Dönemi’nden günümüze kadar geçirdiği değişime yer verilmiştir. Bu çalışmada Eğil’in Osmanlı Devleti Dönemi’ne dair tarihini aydınlatmaya yardımcı olabilecek arşiv belgelerinden, Şerafeddin Şeref Han’ın XVI. yüzyılın sonlarında 1597 yazdığı Şerefname, Evliya Çelebi’nin Seyahatnamesi, Şemseddin Sami’nin yazdığı Kamusu’l‘Al‘am, Ali Cevad’ın yazdığı Memalik-i Osmaniyenin Tarih ve Coğrafya Luğatı gibi devrinin önemli eserlerindeki bilgilerden faydalanılmıştır. Osmanlı Devleti Dönemi’ndeki Eğil Sancağı’nı yöneten idareciler, idarecilerin mensup oldukları Mirdasî ailesi hakkında bilgilere yer verilmiştir. Osmanlı Devleti Dönemi’nde Eğil’deki gayrimüslim nüfusun varlığı, sancaktaki dağılımı, yaşadıkları yerleşim yerleri, fiziki görünümleri, meşgul oldukları zanaat ve iş kolları hakkında önemli sayılabilecek bilgileri içeren 3409 Numaralı Maliyeden Müdevver Kataloğunda bulunan 1691 tarihli Cizye Defterindeki bilgiler değerlendirilmiştir. Eğil sancağına bağlı köylerin adları, Cumhuriyet Dönemi’nde bu köy adlarında meydana gelen değişmelere de yer verilerek bölgenin tarihî coğrafyasının adlarındaki izlerin takibinin yapılması mümkün hâle getirilmiştir. Tasavvuf yaşantısının bölgedeki tarihi geçmişi, bölgenin sosyal ve ekonomik hayatı üzerindeki etkileri ve idari yapının şekillenmesindeki katkısı üzerinde durulmuştur. Tarihî kaynaklarda yer alan bilgilerden faydalanılarak Eğil sancağının idari, sosyal ve ekonomik durumuna ilişkin verilerle bölge tarihinin bir kesiti aydınlatılmıştır. Böylece Osmanlı Devleti Dönemi’nden günümüze kadar Eğil’deki tarihî gelişmelerin mukayesesini yapma imkânı sağlanmıştır
In this article, it is set forth the change that the district of Eğil, which is currently linked to the Diyarbakır province, has been administered from the Ottoman State Period to today. From the archive documents that can help illuminate the history of the Ottoman State Period of Eğil in this study, Sherafeddin Sheref Han's XVI. Sherefname, which he wrote at the end of the century in 1597, Travel of Evliya Çelebi, Kamusu'l'Al'am, which Shemseddin Sami wrote, and Memalik-i Osmaniyen's History and Geographical Logotype, which Ali Cevad wrote, have been exploited by the information in the important works of the period. The rulers who governed the Trendy Sanctuary in the Ottoman State Period were given information about the Mirdasî family in which the rulers belonged. In the Ottoman State Period, the non-Muslim population in Eğil's presence, the distribution in the prison, the settlements in which they live, the physical appearance, the crafts and business arms in which they are engaged, and the information that may be considered important in the Cizye Paper of 1691 in the Cizye Paper of the Cizye Paper of the Cizye Paper of the Cizye Paper of the Cizye Paper of the Cizye Paper. The names of the villages linked to the tendon have been made possible to track the traces in the names of the historical geography of the region, and the changes in the names of the villages occurred during the Republic Period. The historic history of Tasavvuf’s life in the region is focused on its impact on the region’s social and economic life and its contribution to the formation of the administrative structure. Using the information contained in the historical sources, the data on the administrative, social and economic status of the Trendy Sanctuary has been enlightened with a piece of the region's history. Thus it was made possible to compare historical developments in Eğil from the Ottoman State Period to the present day.
Alan : Eğitim Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|