Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 50
 İndirme 11
Ahmed B. Hanbel’in El-müsned’deki Bir Hadis ile İlgili Tavrı ve Değerlendirmesi
2020
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Ahmed b. Hanbel, vefatıyla neticelenen hastalığı esnasında oğlu Abdullah’tan, şu hadisin el-Müsned’inden çıkartılmasını istemiştir: “Allah Rasûlü ‘Ümmetimi Kureyş’ten şu grup helâk edecek’ buyurunca oradakiler ‘(bu durumda) bize neyi emredersin?’ diye sordular. O da ‘İnsanlar onlardan uzak durup ayrılsalar!’ cevabını verdi”. Ahmed b. Hanbel bu hadisin, diğer rivayetlerle çeliştiğini düşünmektedir. Oğlu Abdullah’a göre bu hadisin çeliştiği rivayetler, Hz. Peygamber’in idarecilere itaat etmeyi ve onlardan kaynaklanan yanlışlara karşı sabırlı olmayı emrettiği haberlerdir. Ahmed b. Hanbel’in tavrı ve bunun sebebi esasen açık ve net gibi görünmektedir. Buna rağmen daha sonra gelen ilim adamları, onun bu tavrı ile ilgili farklı değerlendirmeler yapmışlardır. Bu değerlendirmelerden birine göre İmam’ın tavrı, kendi açıklamasında da dikkat çektiği üzere hadisin şaz olması yani halkın idarecilerle ilişkilerini düzenleyen diğer rivayetlerle çelişmesidir. Bu bakış açısı, İmam’ın açıklamasıyla uyum içinde olmasına ilaveten aynı hadisin Buharî ve Müslim gibi meşhur muhaddisler tarafından nakledilmesi açısından da önemlidir. Zira bu yorumun ulaştığı sonuca göre Buharî ve Müslim’in sadece sahih olan hadisler ihtiva ettikleri iddiasıyla takdim ettiği el-Câmi‘u’s-sahîh isimli eserlerinde, bu şarta uymayan rivayetler de bulunabilmektedir. Bununla birlikte söz konusu hadisin hem sened hem de metni üzerinde yapılan incelemeler şaz iddiasının doğru olamayacağını göstermektedir. Nitekim hadisi nakleden dört ravinin tamamı, içinde Ahmed b. Hanbel’in de bulunduğu münekkitler tarafından güvenilir bulunmuştur. Nitekim İmam, el-Müsned’inde bu ravilerin çok miktarda hadisine yer vermektedir. Hadisin metin açısından da şaz olmadığını söylemek mümkündür. Zira metnin birinci cümlesi olan “Ümmetimin helâki Kureyş’in elinden olacak” şeklindeki tespiti, farklı onlarca hadiste görebilmek mümkündür. Bu hadislerden pek çoğu el-Müsned’de bizzat Ahmed b. Hanbel tarafından da nakledilmiştir. Şaz addedilen kısmın “İnsanlar onlardan uzak dursalar” şeklindeki ikinci cümle olması da pek muhtemel görünmemektedir. Zira zalim idarecilere karşı bundan çok daha şiddetli tepkileri emreden hadislerden onlarcası yine bizzat Ahmed b. Hanbel tarafından nakledilmiş durumdadır. Ahmed b. Hanbel’in, bu hadisi kitabından çıkarmak istemesinin sebebi bağlamında ortaya atılan ikinci iddiaya göre İmam, dönemin yönetimiyle iyi geçinmek amacıyla böyle bir talepte bulunmuştur. Zira bu dönemde Abbasî iktidarı, hadisçileri büyük bir sıkıntıya sokan Mihne sürecine son vermiş, ulemaya karşı yumuşama politikası gütmeye başlamıştır. Ahmed b. Hanbel de yönetimin bu uzlaşma arzusuna olumlu cevap vermiş ve bu çerçevede idareciye karşı sergilenecek sert tutuma işaret eden hadisleri kitabından çıkarmak istemiştir. Fakat bu iddia da yaşadığı dönemde iktidara karşı takındığı tavır sayesinde toplum önderi haline gelmiş Ahmed b. Hanbel gibi bir şahsiyetle uyuşmaz. Zira o idareci ve toplum arasındaki ilişkilerin keyfiyeti ve sıhhati konusunda gerek tavsiyeleri gerekse fiilî tatbikatı ile örnek ve simge haline gelmiştir. Hayatını Hz. Peygamber’in mirası olan hadisleri nakletmeye ve doğru anlaşılmasına hasreden böyle bir şahsiyetin, sırf iktidarla iyi geçinmek adına, sened ve metin itibariyle usûl problemi olmayan rivayetleri el-Müsned’den çıkartılması emrini vermesi çok da doğru görünmemektedir. Bu konuda yapılan üçüncü yoruma göre Ahmed b. Hanbel’in bu hadise yönelik tavrı, manasının istismara müsait olmasıdır. Nitekim İmam’ın bizzat kendisi, ehl-i bid‘attan bazılarının bu hadisi delil getirip iktidara karşı toplumda ayrımcılık yaratacak davranışlara yöneldiğini söylemiştir. Elimizde bu son yorumu güçlendiren başka veriler de vardır. Nitekim o aynı tavrı, iktidara karşı silahlı mücadeleyi emreden başka hadisler hakkında da göstermiş; bunların kitabından çıkartılmasını istemiştir. Bu tavrından anlaşıldığına göre Ahmed b. Hanbel, zalim idareciye karşı, toplumda kargaşa ve fesada sebep olacak fiilî ve silahlı mücadeleye kalkışılmasını istememektedir. Öyleyse denilebilir ki İmam’ın söz konusu hadisle ilgili tavrı, hadisin özellikle “insanların böyle idarecilerden uzak durması” yönündeki ikinci cümle ile ilgilidir. Zira İmam’ın yaşadığı dönemde Mutezile ve Haricîler gibi bazı gruplar böyle hadisleri delil getirerek toplumda tefrikaya sebebiyet vermişlerdir. Bunu bilen ve bizzat gören İmam, böyle grupların toplumsal birlik karşıtı amaçlarına alet edilebilir düşüncesiyle idarecilere karşı “uzak durmaya çalışmak” gibi basit gibi görünen tepkilere yer veren hadislerin bile kitabından çıkarılmasını istemiştir. Sonuç olarak ifade etmek gerekirse onun bu hadis hakkındaki “diğer rivayetlerle çelişiyor” şeklindeki tavrını, “Müsned’imde oluşturmaya çalıştığım ideal idareci-toplum ilişkisi ile çelişiyor” şeklinde anlamak gerekecektir.

Anahtar Kelimeler:

Ahmed B. Hanbel's Attitude and Assessment Related To A Hadis In El-musned
2020
Yazar:  
Özet:

And he said to his son Abdullah, when he died, he asked him to remove this hadith from Mosne: "When the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said that this group will be destroyed from the Qur'an, what do you command us?" So they asked. And he said, “If the people are away from them, they will be away.” He gave his answer.” Ahmed B. Hanbel believes that this hadith is contrary to other rivals. His son, Abdullah, said that this had been contradicted by the righteous. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) commanded the rulers to obey and be patient against the errors arising from them. Ahmed B. Hanbel’s attitude and the reason for it seem basically clear and clear. However, the scientists who came later made different assessments about this attitude. According to one of these assessments, the attitude of Imam is that the hadith, as it is noted in its own explanation, is shas, that the people contradict with other rivals that regulate their relations with the administrators. This point of view is also important in terms of transmitting the same hadith in accordance with the explanation of Imam as well as by the famous Muslims as Bukhari and Muslim. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). However, the case of both sened and text examinations indicate that the claim of the shah is not true. In fact, all of the four rabbits of the hadith transmitted, in Ahmed B. It was found trustworthy by the monkeys where Hanbel was also. In fact, I have a great deal of interest in the El-Müsned. It is possible to say that the story is not in the text. The first phrase of the text, "My nation will be destroyed by the hands of the Kurish," can be seen in dozens of different hadiths. Most of these hadits were transmitted in al-Müsned by Ahmed B. Hanbel. It is also unlikely that the second phrase of the chase added part is "If people stay away from them" too. Those who have committed more violent reactions against the wrongdoers are once again transmitted by Ahmed B. Hanbel. by Ahmed B. According to the second claim that Hanbel wanted to remove this story from the book, Imam has made such a request in order to go well with the administration of the time. In this period, the Abbasian power has ended the Mihne process, which puts the hadiths in a great trouble, and has begun to make a mildness against the ulema. Ahmed B. Hanbel also gave a positive response to the government’s desire to make this agreement and wanted to remove from the book the events that indicate a strong attitude against the administrator in this framework. But this claim does not coincide with a person like Ahmed B. Hanbel, who has become the leader of society due to his attitude against power during his lifetime. It is because it has become an example and a symbol of the pleasure and health of the relations between the administrator and the society, if it is necessary to advise about the practical practice. The life of Hz. It is not true that such a person who has a desire to translate the hadiths that are the heritage of the Prophet and to understand it correctly, in the name of the power to go well, does not seem very correct that he orders to remove the righteous righteous righteous righteous righteous righteous righteous righteous. According to the third commentary on this issue, Ahmed B. Hanbel’s attitude towards this event is that the meaning of it is available to abuse. In fact, the Imam himself said that some of the people of the bid’s had brought the evidence of this hadith and turned to the behavior that would create discrimination in the society against power. We have other data that strengthen this last explanation. In fact, he showed the same attitude to other hadits that commanded the armed struggle against power; he wanted them to be removed from the book. As seen from this attitude, Ahmed B. Hanbel does not want the unlawful administrator to be attempted to a real and armed struggle that will cause confusion and dissolution in society. Therefore, it can be said that Imam’s attitude to the hadith concerns the second phrase of the hadith, especially “the people are away from such administrators.” In the time of the Imam’s life, such as Mutezile and Haricîli, some groups brought evidence of such events to the people of the world. The Imam, who knows this and personally sees it, has called for that such groups to be removed from the book even the hadiths that appear to be simple reactions against the governors with the idea that they can be instrumented for the objectives of the anti-social unity. As a result, it will be necessary to understand his attitude to this hadith in the form of "controversy with other rivates" in the form of "controversy with the ideal administrative-community relationship I try to create in Mysned."

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler








Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.516
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini