Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 1
 Görüntüleme 56
 İndirme 8
Altın Işık Masallarındaki Kadın Tipinin Kültürel Bellek ve Feminist Söylem Bağlamında İncelemesi
2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

Ziya Gökalp’in Altın Işık adlı eserinde yer alan masallardan birçoğunun başkahramanının oldukça baskın özelliklere sahip-bazılarının aynı zamanda savaşçı- kadınlardan oluşuyor olması, Türklerin kadın algısının anımsatılması ve kolektif bir değer olarak Türk çocuklarına da aktarımı bağlamında önem arz etmektedir. Konuya kültürel bellek bağlamında yaklaşıldığında, Ziya Gökalp’in didaktik üslubunun Türk kültürünün gelişerek devam etmesine büyük katkı sağladığı yadsınamaz bir gerçektir. Altın Işık’taki masallarda başkahraman olan kadınlar güçlü, kararlı, fedakâr, savaşçı, iyimser, sadık yapılarıyla dikkat çekerler. Bununla birlikte ataerkil toplum düzenine yer yer karşı duruşlarıyla, eril zihinlerde kadınla ilgili oluşmuş “öteki” imajını kırışlarıyla,  çalışkan ve sebat eden özellikleriyle okuyucu karşısına çıkarlar. Eserde ataerkil düzenin eleştirisi bu masallar yoluyla yapılmış, özellikle kız çocuklarına masallar yoluyla şu konularda öğütler verilmiştir: Eş seçiminde tanıyıp sevmenin önemi, eş adayının makamının, mevkiinin önemsizliği ve kendi kendine büyük kararlar verebilme özgüvenine sahip olmanın ehemmiyeti. Söz konusu masallarda kız çocuklarının babalarının istediği kişilerle evlendirilmeleri, fiziksel güç açısından küçük görülmeleri kısacası erkek merkezlilik ve toplumsal cinsiyet sorunsalları ustalıklı bir dil ile eleştirilmiştir. Türklere ait en eski yapıt, tarih kitabı, Türk kültürünün en eski yapısının öğrenilebileceği bir eser olan 8.yüzyılda yazılmış Orhun Kitabeleri’nde kağan ve hatunun eşitliğine gönderme yapılmaktadır. Daha sonraki kaynaklara bakıldığında da eski Türk kültüründe kadına büyük değer verildiği görülmektedir. Ziya Gökalp, eser verdiği sürece her daim eski Türk kültürünün bu ve buna benzer modern yapısını hatırlatmayı ve kültürel bellekten bu özelliklerin silinmesini engellemeyi kendine şiar edinmiştir. Altın Işık’ta Türklerde kadının savaşçı özelliklerine de göndermeler yapılmıştır. Türk kadınlarının savaşçı özelliği kimi yerlerde sorunlarla mücadeledeki sebatkâr yapılarıyla kimi yerlerde de bilfiil ata binip ok atabilen, kılıçla savaşabilen bir yapıda gözler önüne serilmiştir. Altın Işık’taki masallarda yer alan kadın tipini, tek bir kadının farklı durum ve yaşantılardaki halleri olarak düşünmek yanlış olmaz. Eserdeki güçlü ve iyi kadın tipinin kendi içinde değişmez bir formülü olduğu söylenebilir. Güçlü, fedakâr, akıllı, savaşçı, sebat eden, kararlı yapıları kadın kahramanların ortak özellikleridir. Bilindiği üzere masal türünün hedef kitlesi çocuklardır. Çocukluk döneminde oluşturulan bakış açısı, ilerleyen dönemlerde kemikleşecek olan kimlik ve karakterde başat unsurlardan biri olacaktır. Eserlerinde çocuk eğitimine oldukça önem veren ve bu konunun üzerinde ısrarla duran Ziya Gökalp, genç nesle Türk kültüründe “kadın” algısını bu masallar yoluyla aktarmaya çalışmıştır.

Anahtar Kelimeler:

Review Of The Women's Type In The Golden Light Tales In The Context Of Cultural Memory and Feminist Speech
2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

Many of the stories in Ziya Gökalp's work "Golden Light" are important in the context of the transmission to Turkish children as a female perception and a collective value, that the main hero has quite dominant characteristics - some of them are also composed of warriors - women. When approached the subject in the context of cultural memory, it is a remarkable fact that Ziya Gökalp’s didactic style contributes greatly to the continued development of Turkish culture. The women who are the heroes of the fairy tales in the Golden Light attract attention with their strong, determined, sacrificial, warrior, optimistic, loyal structures. Nevertheless, with their position against the place of the patriarchal social order, they face the reader with the "other" image of the woman in the eril minds, with their fractures, their working and compelling characteristics. The criticism of the paternal order in the work was made through these fairy tales, especially the girls through the fairy tales were given advice on the following topics: the importance of knowing and loving in the choice of the spouse, the importance of the position of the spouse candidate, the importance of his position and the ability to have self-confidence in making big decisions for themselves. In these stories, the girls marry the people their fathers want, they are seen as small in terms of physical power, shortly, male centralism and social gender issues are criticized by a skilled language. The oldest work of the Turks, the history book, is a work in which the oldest structure of the Turkish culture can be learned in the 8th century written Orhun Books, which is sent to the equality of the cage and line. According to other sources, women in ancient Turkish culture are highly appreciated. Ziya Gökalp, as long as he has done his work, has always been committed to reminding this and similar modern structure of ancient Turkish culture and to prevent the deletion of these features from cultural memory. In the Golden Light in Turkey, women's fighter characteristics were also sent. The warrior characteristic of Turkish women has been shown in some places in a structure that can fight with the sword, and in some places in a structure that can ride and throw the bilfiil horses. It is not wrong to think of the woman type in the stories in the Golden Light as the different state of a single woman and the state of life. It can be said that the strong and good female type in the work is an unchanging formula in itself. Strong, sacrificing, intelligent, warrior, robust, solid structures are the common features of female heroes. It is known that the target audience of the kind of fairy tales are children. The perspective created in childhood will be one of the main elements in the identity and character that will be bone marrowed in advanced periods. Ziya Gökalp, who has great importance for child education in his works and has insisted on this subject, has tried to transmit the perception of "woman" in the young generation of Turkish culture through these stories.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler








Milli Folklor

Alan :   Filoloji

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.672
Atıf : 8.846
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini