User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 1
 Views 25
 Downloands 2
NÖRO-KÜLTÜREL TİP DAVRANIŞ KALIBI: HACİVAT VE KARAGÖZ ÖRNEĞİ
2021
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Abstract:

Dil göstergeleri ikili zıtlıklar üzerine kuruludur. İnsan ancak gerçek olduğuna inandığı bir göstergeyi zıddıyla denetledikten sonra zihin dünyasına alabilir. Ama gerçek olduğuna ikna olamadığı bir göstergeyi kabullenmesi ise oldukça zordur. Sözlü kültür alanında bir halk anlatısının zamanı aşarak günümüze kadar gelmesi, yeni türlerin oluşmasına kaynaklık etmesi, başka alanlarla etkileşime geçerek dönüşmesi onun sahip olduğu gerçeklik miktarı ile ilgilidir. Bu sebeple bugünü ve geleceği günümüz ihtiyaçlarına bağlı bir şekilde tasarlayarak kültür ekonomisi alanına kazandırmak, kültürel ürünlerdeki gerçekliğin transfer edilmesiyle mümkündür. Halk edebiyatı alanında bir sürekliliği olan ve yüzyıllardır kültürel bellekte yaşamaya devam eden gölge oyunu zıtlıklar üzerine kuruludur. Geleneksel tiyatroya gerçekliğini veren ise Hacivat ve Karagöz’ün birbirine zıt olmasıdır. Bu zıtlık, oyuna mizahî bir üslup katarken birbirini tamamlayan bir yapı oluşturur. Bununla birlikte, günümüz dünyasında bilim dallarında yaşanan hızlı gelişmeler kültürel üretimleri farklı açılardan çözümlemeye kapı aralamaktadır. Geçmişi bugüne taşımak ve geçmişle gelecek arasında bir köprü kurmak için sahip olunan kültürel ürünlerin neden var olduğu, ne gibi işlevleri yerine getirdiği, bu ürünlerden nasıl yararlanılacağı ve bunların nasıl yönetileceği ile ilgili çalışmaların yapılmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmanın amacı da kültürel ürünlerimizden gölge oyununun ana tipleri olan Hacivat ve Karagöz’ün nöro-kültürel tip kalıbını doküman analizi yöntemiyle belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda Hacivat ve Karagöz, nöro-anatomik bir yaklaşım olan sağ beyin ve sol beyin teorisi kapsamında ele alınmıştır. Bu yaklaşım, 1970’li yıllarda temeli atılan sağ beyin ve sol beyin teorisine dayanmaktadır. Bu çalışmada, sağ beyin ve sol beyin teorisi, halk bilimi alanına uyarlanıp nöro-kültürel yaklaşım olarak isimlendirilmiştir. Bu kapsamda halk bilimsel metinlerdeki tipleri inceleme kolaylığı sağlaması için alanyazın incelenmiş, halk anlatıları tipleri ile hayatın doğal akışı içerisinde sergilenen insan davranışları gözlemlenmiş ve 17 maddeden oluşan nöro-kültürel tip kalıbı oluşturulmuştur. Elde edilen veriler nöro-kültürel tip kalıbı olarak tablolar hâlinde analiz edilmiştir. Hacivat ve Karagöz tipleri bu davranış kalıbına göre incelenmiştir. İki nöro-kültürel tipten Karagöz’ün olaylara verdiği tepkiler ve sahip olduğu davranış kalıpları nedeniyle sağ nöro-kültürel tip, Hacivat’ın ise sol nöro-kültürel tip olduğu tespit edilmiştir. Dolayısıyla bu durum iki zıt tipin dikkat çekiciliğinin nedenlerini ortaya koyarken bu zıtlığın işlevlerini nasıl gerçekleştirdiğini ve birbirlerinin tamamlayıcısı olduğunu açıklığa kavuşturmaktadır. Ayrıca bu çalışma, gölge oyundaki tiplerin davranış modellerinden hareketle şekillenen oyunun nöro-kültürel yapı analizi olarak da okunabilir.

Keywords:

Neuro-Cultural Type Behavior Calib: HACIVAT and KARAGÖZ Example
2021
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Abstract:

The language indicators are based on two contradictions. Man can only take it into the world of mind after he has been thoroughly controlled by a indicator he believes it is true. But it’s hard to accept a sign that you can’t convince that it’s true. The fact that a popular narrative in the verbal culture is coming to the present day over time, that it causes the formation of new species, that it translates into interaction with other fields, is related to the amount of reality it possesses. Therefore, it is possible to design the present and future in a way that is dependent on the needs of today to bring it to the field of cultural economy, with the transfer of reality in cultural products. The shadow game, which has a continuity in the field of popular literature and has continued to live in cultural memory for centuries, is based on contradictions. The traditional theatre gives reality is that Hacivat and Karagöz are opposite. This contradiction creates a structure that complements each other while adding a humorous style to the game. However, the rapid developments in the scientific fields in today’s world are opening the door to the analysis of cultural productions from different perspectives. To move the past to the present and to build a bridge between the past and the future, it is necessary to work on why the cultural products possessed exist, what functions they perform, how to take advantage of these products and how to manage them. The aim of this study is also to determine the neurocultural type of Hacivat and Karagöz, the main types of shadow game from our cultural products, by the method of document analysis. In line with this goal, Hacivat and Karagöz were addressed within the framework of the theory of the right and left brain, which is a neuro-anatomic approach. This approach is based on the theory of the right and left brain, which was founded in the 1970s. In this study, the theory of the right brain and the left brain was adapted to the field of public science and named as a neuro-cultural approach. In this context, the field has been studied in order to facilitate the study of the types of public scientific texts, the types of public narratives and the human behaviors displayed in the natural flow of life have been observed and a neurocultural type pattern consisting of 17 subjects has been created. The data obtained were analyzed in tables as a neurocultural type pattern. The hacivat and karagöz types have been studied according to this pattern of behavior. Due to the reactions of Karagöz to events and the behavior patterns he has, two neurocultural types have been identified as the right neurocultural type, while Hacivat is the left neurocultural type. Therefore, this situation reveals the reasons for the attractiveness of the two opposite types, while it makes it clear how this contradiction performs its functions and is complementary to each other. This study can also be read as an analysis of the neuro-cultural structure of the game, which is formed by movement from the behavior models of the types in the shadow game.

Keywords:

0
2021
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles








Milli Folklor

Field :   Filoloji

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 1.690
Cite : 8.958
Milli Folklor